Krilleman Krilleman skrev:
Så din tes är felaktig.
Vilken tes är felaktig?🤔🧐
 
Först och främst, tack för alla svar, frågan visade sig inte vara särkilt självklar.

Jag låter snickaren göra sig grej. Han vill verkligen inte ändra då han är övertygad att det är bättre med OSB, och efter att ha läst flera inlägg här som tycker det är ok så låter jag det vara. Känns onödigt att kanske få en sur snickare över en sån här sak. Verkar vara en fråga om heder för han nu. Men om det blir något mer badrum kommer jag verkligen försäkra mig om att den kommer byggas med 15mm kplywood.

Rörmokaren gav sig också så han sätter rör på måndag. Något som är viktigt för mig att tänka och förbereda innan för att hålla nere timmarna? Bör jag veta exakt vilket badkarsmodell, wc osv (mer än mått och typ dvs) innan han kommer? Bör man som kund gräva kanaler för avlopp innan?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
G GrönaL skrev:
Först och främst, tack för alla svar, frågan visade sig inte vara särkilt självklar.

Jag låter snickaren göra sig grej. Han vill verkligen inte ändra då han är övertygad att det är bättre med OSB, och efter att ha läst flera inlägg här som tycker det är ok så låter jag det vara. Känns onödigt att kanske få en sur snickare över en sån här sak. Verkar vara en fråga om heder för han nu. Men om det blir något mer badrum kommer jag verkligen försäkra mig om att den kommer byggas med 15mm kplywood.

Rörmokaren gav sig också så han sätter rör på måndag. Något som är viktigt för mig att tänka och förbereda innan för att hålla nere timmarna? Bör jag veta exakt vilket badkarsmodell, wc osv (mer än mått och typ dvs) innan han kommer? Bör man som kund gräva kanaler för avlopp innan?
Ju mer information du har desto bättre, en detalj som lätt kan bli fel är höjden på elkabeln ovanför handfatet. Skall du ha lampa, var skall den sitta, skall du ha badrumsskåp så finns det olika höjder och kabeln bör komma ut rätt. Detta har med elektriker/plattsättare att göra såklart men han kommer väl in i bilden också snart.
Vad gäller vvs, fundera och prata ihop dig med vvs killen var ev. fördelning skall sitta. Eget skåp, under komod etc. Skall det vara under komod så måste du verifiera att tänkt material inte krockar med ev. lådor etc.
Badkarsmått brukar räcka om det är ett vanligt badkar utan bubbel etc.
 
Redigerat:
G GrönaL skrev:
Hej är i processen att bygga ett badrum. Vår snickare (egen firma, fskatt, våtrum cert) har satt reglar på cc 45 och sen med spånskiva. Vår rörmokare vill gärna inte dra rör för det inte är cc 30 och plywood, spånskiva är oseriöst och värdelöst enligt han.

Så nu står bygget mer eller mindre still. Vem har rätt? Vad är det korrekta? Byta/övertala rörmokare eller få snickaren att göra om med plywood och cc 30?

Mvh ny förvirrad villaägare.
Sämsta skivan i våtrum är spånskiva. Bäst är glasfibergipsskiva.
 
L Lop1 skrev:
Sämsta skivan i våtrum är spånskiva. Bäst är glasfibergipsskiva.
Varför då?
 
P PHPersson skrev:
Varför då?
För att förtydliga min egen fråga så borde man enligt mig inte lyssna så mycket på tillverkare eller hantverkare utan mer tänka lite själv och sunt förnuft.
1. Läcker det massor av vatten spelar det i princip inte någon roll vad du har för material, badrummet är skrot.
2. Läcker det lite vid någon skruv etc. borde man ha en skiva som inte möglar eller avsöndrar giftiga ämnen.
3. Skall vara bra på att fästa skruvar i, gärna mer än en gång.
4. Vara formstabil för kakelplattor.
5. Vara enkel och inte hälsovådlig att sätta upp.

Jag ser inte att varken spån eller någon form av gipsskiva är bra på allt det. Så i min värld måste kombinera 2 skivor med olika egenskaper eller hitta en modifierad skiva av naturmaterial, typ plywood.
 
  • Gilla
  • Haha
AG A och 3 till
  • Laddar…
G GrönaL skrev:
Först och främst, tack för alla svar, frågan visade sig inte vara särkilt självklar.

Jag låter snickaren göra sig grej. Han vill verkligen inte ändra då han är övertygad att det är bättre med OSB, och efter att ha läst flera inlägg här som tycker det är ok så låter jag det vara. Känns onödigt att kanske få en sur snickare över en sån här sak. Verkar vara en fråga om heder för han nu. Men om det blir något mer badrum kommer jag verkligen försäkra mig om att den kommer byggas med 15mm kplywood.

Rörmokaren gav sig också så han sätter rör på måndag. Något som är viktigt för mig att tänka och förbereda innan för att hålla nere timmarna? Bör jag veta exakt vilket badkarsmodell, wc osv (mer än mått och typ dvs) innan han kommer? Bör man som kund gräva kanaler för avlopp innan?
badkar är 70 breda och blandaren ska ju vara en säkerhetsblandare, alltså en med termostat, och inte två spakar för att själv hitta behaglig temperratur, badkarets avlopp skall vara på 70 oxå, så halva silen är innanför karet och andra halvan utanför, egentligen, men vi brukar vara nöjda bara inte en fot står på silen.
 
P PHPersson skrev:
För att förtydliga min egen fråga så borde man enligt mig inte lyssna så mycket på tillverkare eller hantverkare utan mer tänka lite själv och sunt förnuft.
1. Läcker det massor av vatten spelar det i princip inte någon roll vad du har för material, badrummet är skrot.
2. Läcker det lite vid någon skruv etc. borde man ha en skiva som inte möglar eller avsöndrar giftiga ämnen.
3. Skall vara bra på att fästa skruvar i, gärna mer än en gång.
4. Vara formstabil för kakelplattor.
5. Vara enkel och inte hälsovådlig att sätta upp.

Jag ser inte att varken spån eller någon form av gipsskiva är bra på allt det. Så i min värld måste kombinera 2 skivor med olika egenskaper eller hitta en modifierad skiva av naturmaterial, typ plywood.
1 här har du lite fel faktiskt, i ett badrum är det egentligen bara fönsterlister som man kan räkna med att behöva byta ibland om de står nära en dusch, annars skall rummet vara helt säkrat, du ska kunna ta en högtryckstvätt och blåsa på vart som helst, men det gör man ju inte

2 det är krav för alla att täta sina hål med silikon !

3 här har du helt rätt ! Det skall vara konstruktionsplyfa!

4 Följ punkt 3 så blir det bra !
 
P PHPersson skrev:
Varför då?
Kommer det vatten på spånskivor så sväller de. De senaste byggen jag deltagit i så har det enbart varit glasfibergips.
 
Om det bara fanns en branschstandard…
 
  • Haha
frazor
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
För att förtydliga min egen fråga så borde man enligt mig inte lyssna så mycket på tillverkare eller hantverkare utan mer tänka lite själv och sunt förnuft.
1. Läcker det massor av vatten spelar det i princip inte någon roll vad du har för material, badrummet är skrot.
2. Läcker det lite vid någon skruv etc. borde man ha en skiva som inte möglar eller avsöndrar giftiga ämnen.
3. Skall vara bra på att fästa skruvar i, gärna mer än en gång.
4. Vara formstabil för kakelplattor.
5. Vara enkel och inte hälsovådlig att sätta upp.

Jag ser inte att varken spån eller någon form av gipsskiva är bra på allt det. Så i min värld måste kombinera 2 skivor med olika egenskaper eller hitta en modifierad skiva av naturmaterial, typ plywood.
Jag hoppas att du inte jobbar med att bygga badrum😄.
 
  • Haha
insubrf
  • Laddar…
VVS-Kalle VVS-Kalle skrev:
badkar är 70 breda och blandaren ska ju vara en säkerhetsblandare, alltså en med termostat, och inte två spakar för att själv hitta behaglig temperratur, badkarets avlopp skall vara på 70 oxå, så halva silen är innanför karet och andra halvan utanför, egentligen, men vi brukar vara nöjda bara inte en fot står på silen.
Tråkigt om han tänkt ett 80cm brett badkar och blandaren hamnar 35cm ut från väggen. Det är precis min erfarenhet av hur det brukar bli eftersom många saknar förmågan att kommunicera med kunden. Och vem skall sedan störa sig på att blandaren inte sitter i centrum, jo kunden.
Så tänk om, alla badkar är inte 70cm breda.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
VVS-Kalle VVS-Kalle skrev:
1 här har du lite fel faktiskt, i ett badrum är det egentligen bara fönsterlister som man kan räkna med att behöva byta ibland om de står nära en dusch, annars skall rummet vara helt säkrat, du ska kunna ta en högtryckstvätt och blåsa på vart som helst, men det gör man ju inte

2 det är krav för alla att täta sina hål med silikon !

3 här har du helt rätt ! Det skall vara konstruktionsplyfa!

4 Följ punkt 3 så blir det bra !
1. Vad är det jag har fel i? Menar du att inga badrum någonsin någon gång i framtiden kommer att läcka eller vara utslitna?

2. Det är kanon, då förstår jag inte varför man rekommenderar att inte använda pappbeklädd gips eftersom det ändå aldrig kommer att läcka det minsta. Jag tror, även om jag kan ha fel att i något badrum, någonstans, någongång missar någon silicon, glömmer det eller en person av okunskap bara borrar och skruvar upp något. Då har hellre jag ett material som inte riskerar att utsätta mig och min familj för farliga ämnen eftersom det riskerar att läcka många år innan det upptäcks.
 
L Lop1 skrev:
Kommer det vatten på spånskivor så sväller de. De senaste byggen jag deltagit i så har det enbart varit glasfibergips.
Nu fick vi just reda av VVS-kalle att det omöjligt kan komma vatten på dem så jag ser det som ett icke problem. Men oavsett det så var det precis vad jag skrev, att de inte är lämpliga.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
insubrf insubrf skrev:
Om det bara fanns en branschstandard…
Det gör det, problemet är att människor generellt har svårt att läsa den och eller tolka den. Dessutom lämnar den en hel del frihet hos ”konstruktören” vilket gör att man kan lösa det på mer än 1 sätt.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.