B Besiman skrev:
Är det inte ända upp till 30 år..?
Nej. 10 års full ersättning på keramiska plattor i våtutrymme därefter avskrivning på 5% per påbörjat år. Vilket betyder att de är 100% avskrivna vid 30 år.

Ytskikt i våtutrymmen täcks då inte heller av villkoret om 20% restvärde eller max åldersavdrag 10 000 kronor i den stora försäkringen. Vilket betyder 0 kronor i ersättning för ytskikten om de är äldre än 30 år.
 
Ja förutsatt att det inte är ett tätskiktsläckage och du saknar intyg eller annan annan dokumentation Folksam finner likvärdig vill säga. Då fråntas du ersättning för det läckande yt- och tätskiktet oavsett ålder.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Nu diskuterades vad som var godkänt och inte godkänt för att göra ordentliga infästningar utan kortlingar. 😉
Men å andra sidan tycker jag att OSB är värdelöst jämfört med plyfa av den anledningen att om du drar i en skruv i OSB och drar ut den igen så kan du inte skruva i samma hål igen för då drar inte skruven igen vilket den dock gör i en plyfa.
Så skitsnack får stå för dig själv för i min värld är där betydligt högre hållfasthet i 15mm k-plyfa. 😉🙏🏼
Jag och Paul tycker inte alltid lika men i detta fallet måste jag hålla med till 100%. Varför snåla och använda OSB i ett nytt badrum där man kanske verkligen inte vill göra några extra hål…
Att jämföra med ett köksskåp är bara dumt, ett köksskåp är kanske 30-40cm djupt och tyngdpunkten mao 15-20cm ut. Jämför det med en vägghängd toalett, barn som drar i duschdörrar etc.
 
  • Gilla
  • Älska
Joak och 2 till
  • Laddar…
insubrf insubrf skrev:
Ja förutsatt att det inte är ett tätskiktsläckage och du saknar intyg eller annan annan dokumentation Folksam finner likvärdig vill säga. Då fråntas du ersättning för det läckande yt- och tätskiktet oavsett ålder.
Nej… så fungerar det inte. Har provat och det som de möjligtvis inte ersätter är konstruktionen i sig men skadorna ersätts. Oavsett så är det kraftiga åldersavdrag så det primära är att göra att bra fungerande lösning framför att vara Folksam till lags.
 
P petterssonbo skrev:
Om man ska ha en skiva bakom så gäller 15 mm plywood enligt branschregler, det finns däremot inget krav på att ha en skiva bakom, dock måste det finnas kortlingar bakom för all skruv och infästning. Kortlingar måste ha tillräcklig dimension så att skruvar bottnar i dom. Reglar c/c 30 krävs endast vid enkel gips. Vid 2 st skivlager gäller max c/c 60, men blir ju ofta 45 som en följd av 90 bredd på skivor.
Branschregler finns gratis på nätet.
Med risk för att vara tråkig… men kan du visa var det står att det krävs 15mm plywood?
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Nej… så fungerar det inte. Har provat och det som de möjligtvis inte ersätter är konstruktionen i sig men skadorna ersätts. Oavsett så är det kraftiga åldersavdrag så det primära är att göra att bra fungerande lösning framför att vara Folksam till lags.
Vad är det du menar inte funkar på det viset jag beskriver det?

Inte ersätta konstruktionen? Kan på rak arm inte komma på en enda ersättningsbar skadehändelse i villavillkoret där man inte skulle ersätta kostnader i konstruktionen.

Ja åldersavdragen redovisade jag precis. Om de sedan är kraftiga är väljer att se på det.
 
insubrf insubrf skrev:
Vad är det du menar inte funkar på det viset jag beskriver det?

Inte ersätta konstruktionen? Kan på rak arm inte komma på en enda ersättningsbar skadehändelse i villavillkoret där man inte skulle ersätta kostnader i konstruktionen.
Jag kanske missförstod vad du skrev? Men jag tolkade dig som att de inte ersätter skadorna om det saknas intyg?
 
P PHPersson skrev:
Jag kanske missförstod vad du skrev? Men jag tolkade dig som att de inte ersätter skadorna om det saknas intyg?
Ja det gjorde du. De ersätter inte det läckande yt- och tätskiktet, till exempel golvet vid ett läckage runt golvbrunnen oavsett om det är ett år eller 30 år i grundvillkoret. I villastor så kan man dock få ersättning även för det läckande yt- och tätskiktet om man kan uppvisa ett våtrumsintyg eller enligt Folksam dokumentation de finner likvärdig. I övrigt så ersätts skadan med åldersavdrag om max 10 000 kronor samt med en beloppsgräns på 20 000 kronor för branschanpassningar förutsatt att badrummet är max 30 år gammalt.

Och då blir plötsligt denna diskussion JÄVLIGT relevant då Folksam kliver in och sätter kostnaden för plywooden som byggaren kalkylerat med som branchsanpassning (förutsatt att det inte satt plywood innan såklart). Och då är dina 20 000 kronor snabbt borta.

Sen är det absolut inte omöjligt att du ändå fått det ersatt utan något intyg då man på Folksam har allvarliga problem med mycket och kompetensen hos handläggarna är ett av de större problemen. Men villkorsmässigt är det som beskrivet.
 
Redigerat:
insubrf insubrf skrev:
Ja det gjorde du. De ersätter inte det läckande yt- och tätskiktet, till exempel golvet vid ett läckage runt golvbrunnen oavsett om det är ett år eller 30 år i grundvillkoret. I villastor så kan man dock få ersättning även för det läckande yt- och tätskiktet om man kan uppvisa ett våtrumsintyg eller enligt Folksam dokumentation de finner likvärdig. I övrigt så ersätts skadan med åldersavdrag om max 10 000 kronor samt med en beloppsgräns på 20 000 kronor för branschanpassningar förutsatt att badrummet är max 30 år gammalt.

Och då blir plötsligt denna diskussion JÄVLIGT relevant då Folksam kliver in och sätter kostnaden för plywooden som byggaren kalkylerat med som branchsanpassning (förutsatt att det inte satt plywood innan såklart). Och då är dina 20 000 kronor snabbt borta.

Sen är det absolut inte omöjligt att du ändå fått det ersatt utan något intyg då man på Folksam har allvarliga problem med mycket och kompetensen hos handläggarna är ett av de större problemen. Men villkorsmässigt är det som beskrivet.
Förstår inte igen isf…

De ersätter inte läckande tätskikt även med våtrumsintyg? Du måste glömt något villkor eller något i din text?

Om det du skriver stämmer och jag tolkar sig rätt kan vi summera det med att man skall välja ett annat bolag än Folksam.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Jag klandrar dig inte. Känner själv att det är svårt att förklara i skrift.

Villa Bas:
Textdokument med begränsningar av försäkringsersättning för vattenskador och relaterade skador.

Villa Stor:
Bild av dokumenttext om försäkring för ytskikt och tättskikt i våtrum enligt byggnormer.
 
insubrf insubrf skrev:
Jag klandrar dig inte. Känner själv att det är svårt att förklara i skrift.

Villa Bas:
[bild]

Villa Stor:
[bild]
Så oavsätt om det gjorts korrekt enligt alla konstens regler så ersätts inte tätskiktet om det läcker med standardförsäkringen?

Med andra ord är våtrumsintyget i sig helt oviktigt i detta fall.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Så oavsätt om det gjorts korrekt enligt alla konstens regler så ersätts inte tätskiktet om det läcker med standardförsäkringen?

Med andra ord är våtrumsintyget i sig helt oviktigt i detta fall.
Med Villa Bas ja. Tror bara det är Hedvig, If och ICA som ersätter det på basnivå.

Rättelse. Folksam har sänkt kostnaden för branschanpassningar till 10 000kr i 2024 års villkor…
 
Redigerat:
G GrönaL skrev:
Hej är i processen att bygga ett badrum. Vår snickare (egen firma, fskatt, våtrum cert) har satt reglar på cc 45 och sen med spånskiva. Vår rörmokare vill gärna inte dra rör för det inte är cc 30 och plywood, spånskiva är oseriöst och värdelöst enligt han.

Så nu står bygget mer eller mindre still. Vem har rätt? Vad är det korrekta? Byta/övertala rörmokare eller få snickaren att göra om med plywood och cc 30?

Mvh ny förvirrad villaägare.
30 cc är om du ska ha kakel.
 
G GrönaL skrev:
Hej är i processen att bygga ett badrum. Vår snickare (egen firma, fskatt, våtrum cert) har satt reglar på cc 45 och sen med spånskiva. Vår rörmokare vill gärna inte dra rör för det inte är cc 30 och plywood, spånskiva är oseriöst och värdelöst enligt han.

Så nu står bygget mer eller mindre still. Vem har rätt? Vad är det korrekta? Byta/övertala rörmokare eller få snickaren att göra om med plywood och cc 30?

Mvh ny förvirrad villaägare.
30 cc är om du ska ha kakel.
G GrönaL skrev:
Okej det var en kontrast mot de andra svaren jag har fått. Kanske är säkrast att jag ringer min hemförsäkring och hör imorgon men tveksam på att jag kommer få ett rakt svar där. Snickaren ska ha med sin lärobok och träffa rörmokaren här imorgon. Detta är säkert något jag i framtiden kan skratta om men just nu känns det rätt så olustigt..
Ta dit en besiktningsman
 
BirgitS
Bussmotor Bussmotor skrev:
30 cc är om du ska ha kakel.
Var hittar du det?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.