A AG A skrev:
Jag hoppas att du inte jobbar med att bygga badrum😄.
Får man fråga varför? :).
 
P PHPersson skrev:
Det gör det, problemet är att människor generellt har svårt att läsa den och eller tolka den. Dessutom lämnar den en hel del frihet hos ”konstruktören” vilket gör att man kan lösa det på mer än 1 sätt.
Precis. Jag var ironisk.
 
  • Gilla
frazor
  • Laddar…
insubrf insubrf skrev:
Precis. Jag var ironisk.
Förstod det men jag tolkade din ironi som att det bara var att följa standarden, men ”tyvärr” är det inte så enkelt som du vet.
 
  • Gilla
insubrf
  • Laddar…
G GrönaL skrev:
Hej är i processen att bygga ett badrum. Vår snickare (egen firma, fskatt, våtrum cert) har satt reglar på cc 45 och sen med spånskiva. Vår rörmokare vill gärna inte dra rör för det inte är cc 30 och plywood, spånskiva är oseriöst och värdelöst enligt han.

Så nu står bygget mer eller mindre still. Vem har rätt? Vad är det korrekta? Byta/övertala rörmokare eller få snickaren att göra om med plywood och cc 30?

Mvh ny förvirrad villaägare.
 
  • Skärmbild av en webbsida med text och illustrationer som beskriver konstruktion av en våtrumsyttervägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G GrönaL skrev:
Hej är i processen att bygga ett badrum. Vår snickare (egen firma, fskatt, våtrum cert) har satt reglar på cc 45 och sen med spånskiva. Vår rörmokare vill gärna inte dra rör för det inte är cc 30 och plywood, spånskiva är oseriöst och värdelöst enligt han.

Så nu står bygget mer eller mindre still. Vem har rätt? Vad är det korrekta? Byta/övertala rörmokare eller få snickaren att göra om med plywood och cc 30?

Mvh ny förvirrad villaägare.
 
  • Teknisk ritning av våtrumsinnerväggar med keramik och plastmatta samt konstruktionsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
W
R Rejäl skrev:
Rekommendationen är 15mm K-plywood i badrum 45cc på en 45x70 vägg räcker..
Källa?
 
W
Matti_75 Matti_75 skrev:
Cc 300 är vid enkel gips. Plywood är inget krav utan en rekommendation men vid spånskiva måste du sätta kortlingar för alla installationer. Därför är det enklare med 15mm plywood för spånskiva är bara skit i ett våtrum
Är inte plywood en slags spånskiva?
 
'
W widheg skrev:
Är inte plywood en slags spånskiva?
Nej.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
W
FredrikR FredrikR skrev:
'

Nej.
Nej visst ja, tänkte änna lite fel 😉
 
P PHPersson skrev:
Får man fråga varför? :).
Mest för att du inte har förstått varför man gör på så vis man gör. Varför vissa saker tillåts, och varför vissa saker inte tillåts.
 
A AG A skrev:
Mest för att du inte har förstått varför man gör på så vis man gör. Varför vissa saker tillåts, och varför vissa saker inte tillåts.
Upplys mig gärna vad jag inte förstått? Blir konstigt om du berättar för någon att den har fel men inte berättar vad.
 
P PHPersson skrev:
Upplys mig gärna vad jag inte förstått? Blir konstigt om du berättar för någon att den har fel men inte berättar vad.
Att det inte spelar någon som helst roll om materialet bakom tätskiktet är fuktkänsligt, eller inte.
 
A AG A skrev:
Att det inte spelar någon som helst roll om materialet bakom tätskiktet är fuktkänsligt, eller inte.
Fast det var ju precis det jag skrev… alltså att man inte skall välja ett material som möglar eller avger farliga ämnen vid ett litet läckage.
 
W widheg skrev:
Är inte plywood en slags spånskiva?
Nej
 
R
W widheg skrev:
Källa?
Rekommendationerna har redan tagits upp i denna tråden bara o läsa🤓
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.