Matti_75 Matti_75 skrev:
för spånskiva är bara skit i ett våtrum
So you assume that the waterproofing will not fulfill its function? And what about chipboard floorboards?
 
  • Gilla
TheBerg och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Då vet han iallafall hur det fungerar, och vad som är tillåter. Visst kan du säga att du önskar plywood istället. Men börja inte hävda något om att han gör/gjort fel. I nuläget är det VVS-killen som har fel, då det är tillåtet med spånskiva och cc450. Försäkringsbolaget kommer inte heller ha några synpunkter, om han sätter kortlingar vid alla upphängningar.
Okej det var en kontrast mot de andra svaren jag har fått. Kanske är säkrast att jag ringer min hemförsäkring och hör imorgon men tveksam på att jag kommer få ett rakt svar där. Snickaren ska ha med sin lärobok och träffa rörmokaren här imorgon. Detta är säkert något jag i framtiden kan skratta om men just nu känns det rätt så olustigt..
 
  • Gilla
jonle336 och 1 till
  • Laddar…
G GrönaL skrev:
Okej det var en kontrast mot de andra svaren jag har fått. Kanske är säkrast att jag ringer min hemförsäkring och hör imorgon men tveksam på att jag kommer få ett rakt svar där. Snickaren ska ha med sin lärobok och träffa rörmokaren här imorgon. Detta är säkert något jag i framtiden kan skratta om men just nu känns det rätt så olustigt..
Nej, det är jättebra. Det är helt perfekt att de löser detta mellan sig och att du slipper vara någon mellanhand.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nej, det är jättebra. Det är helt perfekt att de löser detta mellan sig och att du slipper vara någon mellanhand.
Ja verkligen att vara mellanhand till två personer som kan betydligt mer än mig om bygg har aldrig varit en bra ide. Synd bara om timlönen rullar på medans de står här och diskuterar ett par dagar.🙃
 
  • Gilla
Allman och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Då vet han iallafall hur det fungerar, och vad som är tillåter. Visst kan du säga att du önskar plywood istället. Men börja inte hävda något om att han gör/gjort fel. I nuläget är det VVS-killen som har fel, då det är tillåtet med spånskiva och cc450. Försäkringsbolaget kommer inte heller ha några synpunkter, om han sätter kortlingar vid alla upphängningar.
Jo det kommer vissa bolag att ha. Du ska inte bara följa branschregler utan också rekomendationer hos vissa bolag för att få full ersättning. Sen är konstruktionen bakom tätskikt oväsentlig hos de flesta bolag då den överhuvudtaget inte kan framkalla en ersättningsbar skada.
 
  • Gilla
Bluffa och 2 till
  • Laddar…
G GrönaL skrev:
Okej det var en kontrast mot de andra svaren jag har fått. Kanske är säkrast att jag ringer min hemförsäkring och hör imorgon men tveksam på att jag kommer få ett rakt svar där. Snickaren ska ha med sin lärobok och träffa rörmokaren här imorgon. Detta är säkert något jag i framtiden kan skratta om men just nu känns det rätt så olustigt..
Vilket bolag har du?
 
insubrf insubrf skrev:
Vilket bolag har du?
Folksam villa/hemförsäkring
 
G GrönaL skrev:
Folksam villa/hemförsäkring
Då har det ingen betydelse och du kommer inte att stöta på några problem vid en eventuell skada på grund av konstruktionen bakom tätskiktet.

Har du bara ditt våtrumsintyg så har du full ersättning (minus självrisk) tio år framöver.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Mazdarune och 6 till
  • Laddar…
På bilden är det ju OSB och inte spånskivor men de är lika värdelösa när det kommer till infästningar så använder de sig av dessa skivor kan de lika gärna regla cc300 och sätta enkelgips för det måste kortlas oavsett och det kan ju han göra till det han vet NU ska skruvas upp men om ni sen behöver hänga upp något i efterhand är ni rökta för då kan ni inte göra detta på ett godkänt sätt.
Ponera att någon förolyckas och ni behöver sätta upp ett handtag på väggen i duschen t.ex så är där inget hållfast att skruva upp det i.
Själv bygger jag ALLA badrum med 15mm k-plyfa och gips så slipper man sådana eventuella problem framledes.
Dock krävs som redan nämnts cc300 endast med enkelgips och i annat fall är cc450 tillräckligt för att uppnå böjstyvheten för kakel/klinker.
 
  • Gilla
  • Haha
emmel och 16 till
  • Laddar…
Nåja, visst att plywood är bättre men att OSB skulle vara odugligt att fästa saker i är skitsnack. OSB är mycket vanligare än plywood på alla ställen utom badrum, finns t.ex. en himla massa köksöverskåp som hänger i OSB och ett överskåp fyllt med porslin är nog tyngre än det mesta du skruvar upp i badrummet.
 
  • Gilla
Edvert och 27 till
  • Laddar…
P pjkw skrev:
Nåja, visst att plywood är bättre men att OSB skulle vara odugligt att fästa saker i är skitsnack. OSB är mycket vanligare än plywood på alla ställen utom badrum, finns t.ex. en himla massa köksöverskåp som hänger i OSB och ett överskåp fyllt med porslin är nog tyngre än det mesta du skruvar upp i badrummet.
Nu diskuterades vad som var godkänt och inte godkänt för att göra ordentliga infästningar utan kortlingar. 😉
Men å andra sidan tycker jag att OSB är värdelöst jämfört med plyfa av den anledningen att om du drar i en skruv i OSB och drar ut den igen så kan du inte skruva i samma hål igen för då drar inte skruven igen vilket den dock gör i en plyfa.
Så skitsnack får stå för dig själv för i min värld är där betydligt högre hållfasthet i 15mm k-plyfa. 😉🙏🏼
 
  • Gilla
  • Haha
Lindgrenski och 12 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Nu diskuterades vad som var godkänt och inte godkänt för att göra ordentliga infästningar utan kortlingar. 😉
Men å andra sidan tycker jag att OSB är värdelöst jämfört med plyfa av den anledningen att om du drar i en skruv i OSB och drar ut den igen så kan du inte skruva i samma hål igen för då drar inte skruven igen vilket den dock gör i en plyfa.
Så skitsnack får stå för dig själv för i min värld är där betydligt högre hållfasthet i 15mm k-plyfa. 😉🙏🏼
Låter ju som att OSB är ok för försäkringen osv men mindre bra för mig, badrum och ytskikt ska ju hålla betydligt längre än de ikea möblerna jag köper. Antar att det är ett större jobb med k-plyfa som förklarar varför snickaren håller sig till OSB
 
  • Gilla
globaljuggler
  • Laddar…
BirgitS
G GrönaL skrev:
Låter ju som att OSB är ok för försäkringen osv men mindre bra för mig, badrum och ytskikt ska ju hålla betydligt längre än de ikea möblerna jag köper. Antar att det är ett större jobb med k-plyfa som förklarar varför snickaren håller sig till OSB
Dyrare skulle jag tro med plyfa men det är ju mindre jobb eftersom snickaren slipper kortla.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
G GrönaL skrev:
Låter ju som att OSB är ok för försäkringen osv men mindre bra för mig, badrum och ytskikt ska ju hålla betydligt längre än de ikea möblerna jag köper. Antar att det är ett större jobb med k-plyfa som förklarar varför snickaren håller sig till OSB
Det är ju just det som det inte är för blir det läckage vid en icke godkänd infästning så kan det ju bli problem. 🙈
Inte mer jobb men liiite dyrare skivor dock.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
i slutändan så handlar det om du vill betala hantverkaren extra för att demontera osb:n och montera K-plyfa.
Hantverkaren kommer säkerligen inte ha något problem att göra det bara han får betalt.

men enligt mig är det otroligt onödigt, då de mesta badrum som bygg idag varken har osb eller plyfa och fungerar alldeles utmärkt.
 
  • Gilla
Mazdarune och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.