Ja precis.

D09
Har klarat bygget väl :)

- vad jag minns....

Tänk efter före..

Avsluta innan " ska bara "

Och

Kommunicera och säg ifrån när någon har otur i fontanellen

En sak som kunde ha gått riktigt illa här hemma var när vi rev uteplatsen ( utstickande med källare under ) och jag o farsan inte var överense om hur

Jag ville ta tigersågen, dela upp i sektioner och putta ut för kanten

Farsan ville demontera med skruvdragare.

Vi är båda lika envetna...

Jag började med tigersågen, såg att vovven var lös och på baksidan och gick ut genom ( passerade farsan ) v- rummet skulle gå ut o hämta in han.

När jag är ute på baksidan så står farsan där med..

Tog ett tag innan jag fattade för han ville ju inte erkänna först ha ha

Han skulle promt som en envis gubbe skruva ner grejorna när han såg att jag gick ut men efter några skruv så åkte han med en sektion ned.

Gick bra men kunde slutat hur illa som helst.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi skruvade plåttak på ett uthus. Första plåten skruvades i två av hörnen. Sen skarvar man på 3-4 plåtar för att rikta det hela. När vi riktade så lossar man på en hörnskruv så allt blir löst sånär som på en skruv. Självklart stod jag på plåten och skruvade...

Det var nära att jag följde med plåten över kanten...

Gjorde om garaget i källaren till mancave och monterade ner allt som fanns på väggarna. Många saker hade suttit sedan 30-talet och satt som berget samtidigt som man inte fick något grepp i spårskruvarna. I flera fall fick jag slå av dem med en liten slägga och när ett beslag äntligen lossnade/splittrades så flög de vassa metallskärvorna iväg, studsade mot en vägg och prickade mig två cm över ögat.
Blodet rann och frun blev rädd.

D09 skrev:
Avsluta innan " ska bara "

Och

Kommunicera och säg ifrån när någon har otur i fontanellen

Just det här predikar man väldigt mycket inom byggindustrin.

Det finns inget "ska bara".

Tyvärr hade vi på ett av mina tidigare jobb en dödsolycka med just det. En elektriker som skulle luta sig ut från ett fönster och justera en armatur/dragning". Han ringde efter en kollega som skulle säkra. Men lutade sig ut och gjorde jobbet innan kollegan han fram. Och kollegan hittade istället honom död utanför huset.

Det finns INGET arbete som är så bråttom att du ska riskera kroppen.

Precis som de säger på riskutbildningen för körkortet. Du ska inte säga "Jag räddade situationen". Du ska helt enkelt inte hamna i situationen.

Och som D9 säger. Säg åt folk när de får hjärnsläpp.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.