A
N Nerre skrev:
Jag gick runt med min spridare och efteråt insåg jag att jag inte hade en aning om ifall den verkligen är anpassad efter dagens Stroller. Så jag tänkte att det borde ju finnas nån som tagit bilder på hur det borde se ut efter en korrekt spridning av gödseln. För eftersom jag redan spritt gödseln kunde jag ju inte ta till knepet att väga och sprida. Och dessutom tänkte jag att det är rätt svårt att mäta ytan man kört över just på grund av att det blev en massa fram och tillbaka.

Hade jag tänkt till innan kunde jag kanske mätt upp en kvadratmeter och kört över och kollat om det blev 25 g, men jag tror mätfelet hade blivit för stort eftersom spridaren sprider väldigt konstigt och kornen dessutom är olika stora.

Men tydligen är det bara jag som tycker att det hade varit praktiskt att kunna se exempel. Lite som att man i kokböcker oftast har en bild på maten för att ge en bild av hur det ska se ut om man gjort rätt. Eller att man i en bok om snickerier har bilder på det som byggs.
Kan du inte bara rita upp 1x1 meter på gatan eller lägga ut a4 papper i samma mått och sen kasta ut 25gr på det?
 
N Nerre skrev:
Lägger jag för lite blir det ogräs, lägger jag för mycket ser det ut som f-n. Det går att se hur mycket som är lagom. Det var det jag inte kunde med gödseln.

Jag har en bok om kompostering som jag köpte när vi började kompostera. Där finns det många tips. Oftast har vi nog för lite strö i komposten, flugorna letar sig in och det blir härligt kryllande av fluglarver nån vecka innan man möts av ett moln av flugor när man öppnar. Men samma sak där, man SER.

Det är samma sak där, växer det ogräs är det för lite, för mycket har jag svårt att se att det kan bli. Möjligen att det blir svårt att gå om det blir en halvmeter tjockt lager. Men samma sak där, man SER.

Troligen lägger jag för lite. Om jag lägger på för mycket så syns det rätt tydligt. Som sagt var, det SYNS.

Gissa? Det börjar på S och slutar på ER. Man ser var kökskomposten multnat tillräckligt för att inte locka till sig råttor. Sen lägger jag det för säkerhets skull underst i trädgårdkomposten.

Jag tittar i kalendern. Och låter den vänta lite extra, för att inte råka sprida den för tidigt. Det är oftast rätt tunnt med kompost också, men visst är det så att där vet jag inte riktigt näringsinnehållet.

Det är av rent kosmetiska skäl den sållas, jag vill inte ha en kassa kycklingben, kotlettben, kottar och större kvistar på gräsmattan. Så det... SER jag.
Det där med att man ”ser” när det är ”rätt” hjälper mig inte så mycket, och det där med att man skulle prova sig fram för att inte lägga på för lite eller för mycket verkar ju jättejobbigt. Man vill ju vara säker på att man spritt rätt mängd, eller hur? Kan du posta bilder på hur det ska se ut när man spritt lagom mycket?
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
rsskaegg skrev:
Kan du inte bara rita upp 1x1 meter på gatan eller lägga ut a4 papper i samma mått och sen kasta ut 25gr på det?
På gatan ser jag ju inte hur det ser ut i gräs, sen är ju frågan hur jämnt jag sprider det. Men det kanske funkar.
 
hevi hevi skrev:
Det där med att man ”ser” när det är ”rätt” hjälper mig inte så mycket,
Sorry, som döv borde jag ju tänkt på att det kan finnas folk som är blinda. Jag borde ju ha skrivit att för oss seende går det att se.
 
N Nerre skrev:
Sorry, som döv borde jag ju tänkt på att det kan finnas folk som är blinda. Jag borde ju ha skrivit att för oss seende går det att se.
Nu börjar vi komma någon vart! Det har ju föreslagits en hel del metoder här i tråden som jag tror majoriteten av läsare uppfattar som fullt genomförbara och inte speiellt arbetskrävande men som du samtliga har förkastat som ej genomförbara eller uppenbart felaktiga.

Därför är det ju vädigt bra att du själv med emfas förespråkar en specifik metod när du bedömmer liknande problemställningar. Jag föreslår att du använder den metoden för att veta om du spritt rätt mängd gödsel. Så, använd syen -du ser om det är rätt mängd.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Om du nu läser tråden från början så ser du ju att det var det jag ville göra. Jag ville veta hur man kan se att man har spritt lagom...

Alla svar har handlat om andra sätt att komma fram till om man spritt tillräckligt mycket, men inga av de metoderna fungerar i efterhand. Det är lätt att vara efterklok, men om det hade funnits exempelbilder att titta på så kunde jag ju just gjort det. Använt synen.

Nu ser jag att det ligger korn med en viss täthet, men hur ska jag vet hur tätt som är lagom?
 
Du driver med oss, nu är jag säker. :D
Det är totalt ointressant för varje gödsel har olika koncentration av gödningsämne utifrån vikt:cool:
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Gjort är gjort. Om du spred för lite så har du ändå gjort din gräsmatta en tjänst, om det blev för mycket och din gräsmatta fortfarande ser pigg ut så var överdoseringen måttlig.

Det behöver inte vara så exakt, dessutom har alla gräsmattor olika behov. Vill du ha absolut rätt dos och rätt proportioner av näringsämnen så måste det göras en analys av jorden.

Följ något av de råd du fått angående kalibrering av spridare så blir det bra nästa gång.
 
A AndersS skrev:
Det är totalt ointressant för varje gödsel har olika koncentration av gödningsämne utifrån vikt:cool:
Eh, ja, därför ska det spridas olika mycket. Den Stroller-gödsel jag har ska, om man räknar paketets vikt och den yta det ska räcka till, vara 25 gram per kvadratmeter. Så det jag ville se var alltså bilder på hur det ser ut när man spritt Stroller med 25 g per kvadratmeter. Men uppenbarligen är det inte en enda människa som nånsin funderat på att ta en bild på detta tidigare.

Jag lovar att när det blir dags nästa gång så ska jag väga spridaren och köra över en 1x1 m ruta och ta bilder på hur det ser ut, så nån som har samma funderingar som jag i framtiden kan få hjälp.
 
Ta gärna bild när du sprider 20g och 30g på samma yta så ska vi se om man visuellt kan särskilja en över/underdosering på runt 20%.
 
  • Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Om du nu läser tråden från början så ser du ju att det var det jag ville göra. Jag ville veta hur man kan se att man har spritt lagom...
Ja, och du har fått typ 4-5 väldigt bra förslag från hjälpsamma forummedlemmar på hur du bör gå tillväga för att få svar på din fråga..
N Nerre skrev:
Alla svar har handlat om andra sätt att komma fram till om man spritt tillräckligt mycket, men inga av de metoderna fungerar i efterhand. Det är lätt att vara efterklok, men om det hade funnits exempelbilder att titta på så kunde jag ju just gjort det. Använt synen.
OK, eftersom alla förslag, tips och råd i den här tråden om hur man bör göra för att bilda sig en uppfattning om man spritt lagom mycket gödsel på sin gräsmatta, där en ganska klar majoritet av de forummedlemmar som orkat svara mer eller mindre avråder från att förlita sig på en bild inte verkar bita på dig, så har jag glada nyheter! Som det begav sig så gödslade jag nyss min gräsmatta och jag tog även en bild precis efter att ha spritt ut ganska exakt 25g/m2 gräsgödsel över min gräsmatta. Så här ser det ut när jag spridit ~25g gödning (jag valde en del som jag tror liknar din gräsmatta som inte klipps helt regelbundet och kanske också har ett och annat ogräs i sig, vilket jag tyckte jag såg på dina bilder):
Gräsmatta gödslad med ca 25g/m2, visar ojämn gräs tillväxt och några ogräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(och jo, jag har visst gödslat med 25g/m2 på denna yta).
 
  • Haha
Wheelabrator
  • Laddar…
För att spara tid så med trädgårdstraktor/fyrhjuling finns denna
 
  • Röd centrifugalspridare för trädgårdsarbete med reklam för rabatt och prisinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hevi
  • Laddar…
hevi hevi skrev:
Som det begav sig så gödslade jag nyss min gräsmatta och jag tog även en bild precis efter att ha spritt ut ganska exakt 25g/m2 gräsgödsel över min gräsmatta. Så här ser det ut när jag spridit ~25g gödning
Tack för bilden, baserat på den så har jag alltså spritt närmare 50 g per kvadratmeter på min matta. Med andra ord sprider min gamla spridare alldeles för mycket av modernt Stroller-gödsel.

Gräsmattan verkar dock överlevt det, kanske tack vare att det regnade rätt rejält dagarna efter.
 
N Nerre skrev:
Tack för bilden, baserat på den så har jag alltså spritt närmare 50 g per kvadratmeter på min matta. Med andra ord sprider min gamla spridare alldeles för mycket av modernt Stroller-gödsel.

Gräsmattan verkar dock överlevt det, kanske tack vare att det regnade rätt rejält dagarna efter.
Nej, skulle inte säga 50g per kvadratmeter -ser mer ut som 47-48g per kvadratmeter, IMHO.
 
Öh, hur kan du se hur det såg ut på min gräsmatta direkt när jag hade spritt gödseln?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.