Hej alla!

Har skakat liv i en gammal kakelugn men har aldrig eldat i en. Har läst på, men en pusselbit som fattas är om just gnistskydd, i form av ett ställbart gnistgaller som man stoppar in i kakelugnen.

Överallt läser jag att kakelugnsdörrarna ska vara stängda när brasan är igång. Vad är då vitsen med gnistgaller som man kan stoppa in? Någon som kan ge mig mera info om NÄR man använder den typen av gnistskydd?

Ha det!

/V

Claes Sörmland
Man använder inte gnistskydd alls när man eldar i kakelugn, det blir ineffektivt.

När det är julafton kan gnistgallret tas fram och man kan elda en mysbrasa där kakelugnen används som öppen spis med fullt öppet spjäll på högtidsdagen. Den brasan värmer dåligt, man eldar mest för kråkorna.

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Man använder inte gnistskydd alls när man eldar i kakelugn, det blir ineffektivt.

När det är julafton kan gnistgallret tas fram och man kan elda en mysbrasa där kakelugnen används som öppen spis med fullt öppet spjäll på högtidsdagen. Den brasan värmer dåligt, man eldar mest för kråkorna.
Ok, det förklarar saken. Tack för snabbt svar :)

Vissa äldre kakelugnar har bara en uppsättning luckor.
Både mina och grannens är av den sorten, hantverksugnar från 1700-talet, enkel lucka, sotstenar istället för sotluckor, en kanal som går runt istället för två etc. Vet inte hur lokalt detta var, men i kombination med den estetiska delen så har mina fått kommentarer om hur typiska de är för närområdet.

Ingen aning om hur man hanterade dem förr, men nuförtiden verkar gnistgaller vara standard hos de i närområdet som har liknande ugnar.

Misstänker iof att hantverksugnar utgör en försvinnande liten andel av kakelugnar i dag :p

• Gilla
-Vinnie- och 1 till
  • Laddar…
Äldre kakelugnar < 1800 hade bara ett par luckor, dvs saknade inneluckor. Vår som vi eldar i dagligen är en sådan. Gnistgallret har man bara om man snabbt vill ha värme till rummet eller skall myselda vid julafton som ngn skrev :).

• Gilla
-Vinnie-
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ytterluckorna i mässing har ju ingen funktion vid eldning, de är bara dekoration som stängs när man inte eldar för att det ska se propert ut.

Eftersom innerluckorna är väldigt otäta ger ytterluckorna även ett visst skydd mot drag när de är stängda.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hep Hep skrev:
Eftersom innerluckorna är väldigt otäta ger ytterluckorna även ett visst skydd mot drag när de är stängda.
Det kan ju vara särskilt sant om man har ett otätt spjäll. Vissa kakelugnar har ett klippt hörn i spjällluckan så de alltid drar lite luft så man slipper röklukt när man inte använder kakelugnen.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Ytterluckorna i mässing har ju ingen funktion vid eldning, de är bara dekoration som stängs när man inte eldar för att det ska se propert ut.
Det är fel. Äldre uignar har bara ytterluckor, när det börjar dra blir det tätt. Har man bara ytterluckor så har man justerbara tilluftsöppningar på dem.

Claes Sörmland
G guggen skrev:
Det är fel. Äldre uignar har bara ytterluckor, när det börjar dra blir det tätt. Har man bara ytterluckor så har man justerbara tilluftsöppningar på dem.
Nej det är inte fel, vi talar nog förbi varandra. Enklare med bilder.

De äldre ugnarna saknar de yttre dekorationsluckorna i mässing. De har bara motsvarande moderna kakelugnars inneluckor i plåt med reglerbara draghål.

Nej det är inte del. De äldre ugnarna saknar de yttre dekorationsluckorna i mässing. De har bara motsvarande moderna kakelugnars inneluckor i plåt med reglerbara draghål.
Ja, som jag skrev har de inte två luckor utan en. Mässingsluckorna som på nyare sitter ytterst och ger både ett gnistskydd och bättre täthet (stor skillnad mellan att ha dem stängda och ej om man har en vettigt uppsatt ugn). Det finns således bara ett par luckor, de sitter ytterst, där mässingluckorna i vanliga fall sitter med reglerbara draghål. Det blir självklart mer än tillräkligt tätt mellan lucka och ugn när det börjar bli drag.
Jag har och har haft flertalet ugnar, både "nyare", dvs 1800 tal och frammåt och äldre från 1700. Det är klart bättre med två luckor än en, men även enluckorsugnar fungerar mkt bra, dock med större risk för just gnistor.

Det man kan notera är att när man har en ugn med två par luckor är den inre inte helt tätt då den går mot väggarna och har en glipa där. En ugn med en lucka, som sitter ytterst, blir mer tät då denna dras in mot ugnen och täpper till när det blir drag. Men en ugn med två luckor stängda blir mer tät när båda är stängda och framförallt bidrar till bättre gnistskydd.

Fast nu hänger jag inte med. De yttre luckorna som gnistskydd? Det strider mot allt jag lärt mig om kakelugnar och det är ett rätt effektivt sätt att missfärga luckorna om de är i mässing.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hep Hep skrev:
Fast nu hänger jag inte med. De yttre luckorna som gnistskydd? Det strider mot allt jag lärt mig om kakelugnar och det är ett rätt effektivt sätt att missfärga luckorna om de är i mässing.
Så är det. Yttre mässingluckor är i grund och botten för dekoration när man inte eldar. De tål som du uppger inte mycket värme utan att bli fula.

Sen kan de på vissa ugnar också bidra med ökad tätning när man inte eldar i ugnen så att eventuellt kvarvarande drag när spjället är stängt minskas ytterligare.

• Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Nja, det blir ju ett extra skydd, de inre luckorna är ju inte så täta eftersom de inte sluter speciellt tätt mot väggarna på sidorna. men det är inte direkt så att de skall bli bombarderade med gnistor, då har man nog haft en tveksam kakelugnsmakare :)

Så är det. Yttre mässingluckor är i grund och botten för dekoration när man inte eldar. De tål som du uppger inte mycket värme utan att bli fula.

Sen kan de på vissa ugnar också bidra med ökad tätning när man inte eldar i ugnen så att eventuellt kvarvarande drag när spjället är stängt minskas ytterligare.
På samtliga ugnar jag har haft så har aldrig spjället varit helt tätt, vilket jag altid tagit för en självklarhet. Det skulle annars bli nästan omöjligt att stänga spjället (eller man får vänta väldigt lääänge) för att vara säker på att allt är förbränt. Jag känner en kakelugsmakare som även tillverkar ugnar och har fått det förklarat att det skall vara så.
Men menar ni att det inte alltid är så?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.