tack för alla svar!

jag ska fundera på det där med takgips/vanligt gips.
vill helst ha ett helt slätt tak men med är mkt jobb med spackling och slipning...

jag tror nog inte det finns ändspontad 21x70 eller liknande. iaf inte vad jag sett? kanske ändspontad råspont?
men det går ju enkelt att kapa till och skarva på takstolarna med...

garaget är hopbyggt med ett lite äldre garage som i sin tur är hopbyggt med huset.
detta äldre garage har inget som helst brandskydd mot bostadshuset.

väggen mot den gamla garaget kommer jag dock ha minst 2 lager gips + osb.

jag kanske nöjer mig med 1 lager gips i taket, men lägger en skiva stenull i botten och sedan lösull på detta... i mellanbjälklaget.

vet inte om jag ska klassa det som ett garage, mer av en mancave :) det blir portar, och bilar inne där... men även soffor, ölkyl osv... och projektor likt en driveinbio... så brandsäkerheten kanske inte bör vara samma som i en verkstad...

camaro1969 skrev:
tack för alla svar!

jag ska fundera på det där med takgips/vanligt gips.
vill helst ha ett helt slätt tak men med är mkt jobb med spackling och slipning...

jag tror nog inte det finns ändspontad 21x70 eller liknande. iaf inte vad jag sett? kanske ändspontad råspont?
men det går ju enkelt att kapa till och skarva på takstolarna med...

garaget är hopbyggt med ett lite äldre garage som i sin tur är hopbyggt med huset.
detta äldre garage har inget som helst brandskydd mot bostadshuset.

väggen mot den gamla garaget kommer jag dock ha minst 2 lager gips + osb.

jag kanske nöjer mig med 1 lager gips i taket, men lägger en skiva stenull i botten och sedan lösull på detta... i mellanbjälklaget.

vet inte om jag ska klassa det som ett garage, mer av en mancave :) det blir portar, och bilar inne där... men även soffor, ölkyl osv... och projektor likt en driveinbio... så brandsäkerheten kanske inte bör vara samma som i en verkstad...
Lycka till Camaro!

Och ja, det finns råspont med ändspont, det var vad jag hade i åtanke. Brukar också vara relativt billigt. Vanliga bräder 21mm tjocka med endast ändspont har jag aldrig sett.

tack! behövs några lycka till...

MEEN, jag kanske ändå ska dra el osv i taket, funkar då inbyggnadsmåttet för dosor å så med 21 gles + 12 gips (eller är det 13mm)

totalt 33-34 mm alltså?

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.