23 490 läst · 33 svar
23k läst
33 svar
glespanel på takstolarna för takgips
Sida 1 av 3
hej!
har i garaget takstolar på cc600
jag tänkte montera 1 lager takgips
har tänkt montera 28x70 på cc300 - blir det bra?
jag såg att min virkesleverantör har ändspontad 28x70, kan jag då skarva i "luften" (förutsatt att man förskjuter skarvarna) eller bör jag kapa och skarva på takstolen ändå?
hur brukar man dra el osv i garagetak?
det är ca 130 m2 med 4,4 meters takhöjd...
har i garaget takstolar på cc600
jag tänkte montera 1 lager takgips
har tänkt montera 28x70 på cc300 - blir det bra?
jag såg att min virkesleverantör har ändspontad 28x70, kan jag då skarva i "luften" (förutsatt att man förskjuter skarvarna) eller bör jag kapa och skarva på takstolen ändå?
hur brukar man dra el osv i garagetak?
det är ca 130 m2 med 4,4 meters takhöjd...
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Du kan nog skarva fritt mellan takstolarna, men inte två skarvar i bredd utan ett par mellanliggande "hela" gles.
Elen drar du lämpligen i taket i mellanrummet som glespanelen skapar.
Annars drar jag personligen gärna elen utvändigt i komplementbyggnaderna.
Elen drar du lämpligen i taket i mellanrummet som glespanelen skapar.
Annars drar jag personligen gärna elen utvändigt i komplementbyggnaderna.
ungefär som jag tänkt då,
både med gles samt med elen som troligen blir utanpåliggande.
hur mycket bättre blir det med dubbelgips i taket? det blir ju mycket tyngre med dubbelgips iaf, 1400 kg vs 2800 kg typ...
jag gissar man bör spackla med remsa likt inomhus... puuuh vilket jobb på 135 m2
både med gles samt med elen som troligen blir utanpåliggande.
hur mycket bättre blir det med dubbelgips i taket? det blir ju mycket tyngre med dubbelgips iaf, 1400 kg vs 2800 kg typ...
jag gissar man bör spackla med remsa likt inomhus... puuuh vilket jobb på 135 m2
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
brandskydd tänkte jag..
Du behöver inte spackla skarvarna på takgips, skivorna har fasade kanter och är tänkta att ha synliga skarvar.
Jag har själv ett liknande projekt framför mig där jag ska sätta takgips i ett garage med 45 graders takvinkel och 5,5 meter i nockhöjd. Eftersom jag inte är jättenoga med finishen i garaget planerar jag att måla gipsskivorna med takfärg innan montering och att ha med en burk vit snickerispackel under monteringen, så att jag kan spackla igen skruvskallarna med en gång. Det är inte roligt att måla tak på höghöjd...
Mvh, Magnus
Jag har själv ett liknande projekt framför mig där jag ska sätta takgips i ett garage med 45 graders takvinkel och 5,5 meter i nockhöjd. Eftersom jag inte är jättenoga med finishen i garaget planerar jag att måla gipsskivorna med takfärg innan montering och att ha med en burk vit snickerispackel under monteringen, så att jag kan spackla igen skruvskallarna med en gång. Det är inte roligt att måla tak på höghöjd...
Mvh, Magnus
jag har tänkt använda vanligt gips 1200*2400/2500
det borde väl fungera lika bra?
det borde väl fungera lika bra?
Tror också att det är en bra idé att köra på skivor där alla fyra kanter är fasade om du ska sätta "vanligt" gips. I mitt tycke är det mycket snyggare med ett slätt tak (som du får med "vanliga" skivor och spackling), men jag håller med om "puuh vilket jobb på 135 m2".
Tror dock du sparar en del pengar på att skippa takgipsskivor, tror att vanliga skivor ligger på ungefär halva kvadratmeterpriset(?).
Tror dock du sparar en del pengar på att skippa takgipsskivor, tror att vanliga skivor ligger på ungefär halva kvadratmeterpriset(?).
MEEN
behöver jag verkligen så grovt virke som 28x70 för att glesa när jag har takstolarna på cc600
skulle man inte kunna ha vanlig panel, typ 21x70 istället? skiljer typ 2:- metern vilket gör 1000:- på detta bygge...
behöver jag verkligen så grovt virke som 28x70 för att glesa när jag har takstolarna på cc600
skulle man inte kunna ha vanlig panel, typ 21x70 istället? skiljer typ 2:- metern vilket gör 1000:- på detta bygge...
Ser inga direkta problem med det - Du kommer at regla på cc30 vilket gör det nog så bärigt i vart fall.
Sen hade jag, personligen, dvs om du inte har en skivlyft valt att jobba med 900 skivor istället för 1200 - Dom är tunga alltså!
Skruvautomat är att rekommendera.
Sen hade jag, personligen, dvs om du inte har en skivlyft valt att jobba med 900 skivor istället för 1200 - Dom är tunga alltså!
Skruvautomat är att rekommendera.
Produkter som diskuteras: "skivlyft"
Skivlyft KM08300 Kongamek
För uppsättning av skivmaterial i tak
8 909 kr inkl moms
Läs mer
eller kan det bli nedböjning mellan takstolarna med tiden om man kör klenare virke?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Behöver och behöver...camaro1969 skrev:
c-c 600 mellan takstolarnas underramar/takbjälkar är "standard", liksom 28x70 glespanel.
Vad gör en tusenlapp på detta jättebygge?
är inte cc1200 standard mellan takstolar?
därför uppstod min "ide" om att jag hade dubbelt så tätt och därför kunde köra med glesare virke.
en tusenlapp gör inte så mkt... men en tusenlapp på varje moment i bygget gör en hel del pengar... många bäckar små...
därför uppstod min "ide" om att jag hade dubbelt så tätt och därför kunde köra med glesare virke.
en tusenlapp gör inte så mkt... men en tusenlapp på varje moment i bygget gör en hel del pengar... många bäckar små...