21 244 läst · 45 svar
21k läst
45 svar
Glasräcke ifrån rusta
Har köpt fotskydd till stolparna och dessa låser glasen i nederkant. Vill inte ha skavmärken på stolparna i onödanBlomer skrev:Japp, lite stort men inget att bråka om.
Jag hade inte skippat att skruva då allt flexar när man har en större konstruktion, det rör sig lite när det blåser. Inte mycket men jag ville inte chansa på vår altan som har 33 paneler i U-form.
Sedan tänker jag att om det är skruvat i trall så kommer trallen att krympa/växa efter årstider och temperatur. Kan bli spännande på 5? års sikt.
Kapar tråden men vad hade ni för skruvar att sätta fast stolparna i trallen med? Ser i Julas film på youtube att man borrar och sätter dit några stora skruvar medan jag på stan i helgen kunde konstatera att man satt fast med en typ trallskruv fast grövre - dvs ingen förborrning alls ju.
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Jag struntade i att förborra och använde denna skruven, återstår att se hur det håller men känns stabiltR Ro36 skrev:
Vi kommer köra den franska och förborra precis som man visar på videon, men har du varje skruv i de bärande delarna eller någon som bara går i trallen om man säger så? Vi kommer tror jag få någon skruv som inte hamnar i de bärande men ska då sätta en till bit trall under golvet och dra ned den långa franska skruven iaf så hela drar, borde bli nog stabilt iaf tänker ja?J Jeppan skrev:
Jag hade två olika skruvar. Långa som gick ner i reglarna och korta ca 40 mm som gick ner i trallenR Ro36 skrev:Vi kommer köra den franska och förborra precis som man visar på videon, men har du varje skruv i de bärande delarna eller någon som bara går i trallen om man säger så? Vi kommer tror jag få någon skruv som inte hamnar i de bärande men ska då sätta en till bit trall under golvet och dra ned den långa franska skruven iaf så hela drar, borde bli nog stabilt iaf tänker ja?
Jag var inne på detta idag att köpa några kortare skruvar men tänkte att de inte kommer bli så stabilt och kommer ändå ha lite spillvirke över så då kör vi samma längd överallt men skönt de finns dom som även skruvat fast i trall redan.Blomer skrev:
Var inte så noga kring detta, det blev stabilt och håller det inte får jag bara justera. Hade såklart varit mer noggrann om staketet skulle skydda mot fall från höjd men lågt i vårt fallR Ro36 skrev:Vi kommer köra den franska och förborra precis som man visar på videon, men har du varje skruv i de bärande delarna eller någon som bara går i trallen om man säger så? Vi kommer tror jag få någon skruv som inte hamnar i de bärande men ska då sätta en till bit trall under golvet och dra ned den långa franska skruven iaf så hela drar, borde bli nog stabilt iaf tänker ja?
Ja vårt är väl mittemellan på höjd men vissa partier lite högre än så men jo känner de även ja att de går alltid att göra de ännu bättre säkert - man är alltid nybörjare i början. 😀J Jeppan skrev:
Håller på att monterar stolparna just nu. Kan tipsa om Gunnebo skruv istället för fransk träskruv. Den har en konisk avslut för just 8mm istället för plant avslut som fransk träskruv har. Korta där jag bara går igenom trallen och långa där jag går ner i regel. Förvirrar för att få ner skruven rakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "fransk träskruv"
Träskruv T6S A4 rostfri FAST
Montering av grövre material i trä
515 kr inkl moms
Läs mer
Har också haft lite problem med dom medföljande skruvar. Funderera på dom från Biltema men fick du borra upp hålen först eller var helt enkelt Biltemas skruv bättre med avseende på befintliga hål?Blomer skrev:Japp, lite stort men inget att bråka om.
Jag hade inte skippat att skruva då allt flexar när man har en större konstruktion, det rör sig lite när det blåser. Inte mycket men jag ville inte chansa på vår altan som har 33 paneler i U-form.
Sedan tänker jag att om det är skruvat i trall så kommer trallen att krympa/växa efter årstider och temperatur. Kan bli spännande på 5? års sikt.