Hej, är glasfiber remsor inte godkända längre att användas i gipsskarvar under spackling och vad används istället isåfall?

Hur har ni gjort? Har det spruckit hos er och vilken lösning använde ni?
 
O
R Renovering2.0 skrev:
Hej, är glasfiber remsor inte godkända längre att användas i gipsskarvar under spackling och vad används istället isåfall?

Hur har ni gjort? Har det spruckit hos er och vilken lösning använde ni?
Pappremsa!

https://www.bauhaus.se/skarvremsa-marco-76m
 
R Renovering2.0 skrev:
Hej, är glasfiber remsor inte godkända längre att användas i gipsskarvar under spackling och vad används istället isåfall?

Hur har ni gjort? Har det spruckit hos er och vilken lösning använde ni?
Finns väl inte några regelkrav som dikterar hur man får spackla, min personliga erfarenhet av glasfiberremsa var att det sprack i alla fall. (försökte spackla över an gammal spricka). Men tror att man i större utsträckning använder sig av pappersremsor idag? Går väl att göra det plattare med dem då de bygger mindre än glasfiberremsor antar jag.
 
  • Gilla
Renovering2.0
  • Laddar…
Hus ama är väl att anse som direktiv, det är ju det som gäller vid nybyggen.
 
  • Gilla
Renovering2.0
  • Laddar…
Ja, det sprack för mig med och nu är frågan även om man på något sätt kan göra något för att förhindra att det spricker i framtiden
 
K
Glasfiberremsor som spricker?🤔
Kan det vara så att de nuförtiden tillverkas av samma företag som gör dagens sk. maskeringstejp.
 
  • Haha
  • Gilla
Dr Benz och 1 till
  • Laddar…
Att de spricker skulle jag säga handlar mycket om att allt går så snabbt nuförtiden. Eller att huset står kallställt under byggnationen och sen full värme inför inflytt.
Då kommer saker röra sig.
De bästa man kan göra är att göra alla stor och tunga jobb med huset först.
Och sen de sista man gör är att gipsa med gips som legat i rummet nån vecka.
Med korrekt temperatur hela tiden. De ger bäst förutsättningar
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Hus ama är väl att anse som direktiv, det är ju det som gäller vid nybyggen.
Ama är inget direktiv.
 
  • Gilla
Renovering2.0
  • Laddar…
R Renovering2.0 skrev:
Ja, det sprack för mig med och nu är frågan även om man på något sätt kan göra något för att förhindra att det spricker i framtiden
Sök lite här i forumet så hittar du många trådar om att limma, spackla, etc, pappersremsor. Finns många bra råd och diskuterats flitigt genom åren.😉 Testa att söka på "spackla pappersremsa"
 
  • Gilla
Renovering2.0
  • Laddar…
I Installation skrev:
Ama är inget direktiv.
Nä.. bara om man vill få betalt. Annars kan man göra som man vill.
 
  • Gilla
Renovering2.0
  • Laddar…
Glasfiberremsa som spricker...tillåt mig tvivla. Själva spacklet kommer släppa från gipset långt innan remsan spricker. Det är lättare att riva av en pappremsa. En glasfiberremsa går inte att riva av.
Varken gladfiber eller papp spricker. Gör det de, beror det på handhavandefel. Granskar man det då noga, kommer man finna att remsan, oavsett material, är hel.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Glasfiberremsa som spricker...tillåt mig tvivla. Själva spacklet kommer släppa från gipset långt innan remsan spricker. Det är lättare att riva av en pappremsa. En glasfiberremsa går inte att riva av.
Varken gladfiber eller papp spricker. Gör det de, beror det på handhavandefel. Granskar man det då noga, kommer man finna att remsan, oavsett material, är hel.
Formulerade mig fel men skarven har spruckit där gipsskivorna tar vid intill varandra. Vi hade spacklat tre omgångar och slipat vid varje gång sen grundmålat.

Funderingar är hur man gör vid ett fritidshus som har grundvärme på under vinterhalvåret förutom när vi är där eldar och höjer element vid högtider etc. Det blir tydliga temperatur skillnader över tid. Går det att ha målat eller är tapet bättre? Hur gör ni andra med sommarstugan? Mkt funderingar
 
Vad har du bakom gipsskivan? Jag har både glasfiber och pappersremsa utan sprickor. Är det en skarv eller flera?
 
E Erik Salhammar skrev:
Nä.. bara om man vill få betalt. Annars kan man göra som man vill.
Fortfarande inget direktiv.
AMA är allmän material och arbetsbeskrivning.
AMA gäller om det är åberopat av kunden eller är upptagen i handlingar.

Ett direktiv är en rättsakt dvs en lag. Typ maskindirektivet som är införlivat i svensk lag med AFS 2008:3

Sen att det är bra att följa ama är en annan sak. Man skall också vara noga med att ange vilken ama man följer af, hus, anläggning, el, vvs och vilken årgång av dessa som avses.
 
  • Gilla
moonsire
  • Laddar…
Använt både och mestadels fiberremsa i väggar och pappremsa inga, aldrig spruckit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.