R Renovering2.0 skrev:
Hej, är glasfiber remsor inte godkända längre att användas i gipsskarvar under spackling och vad används istället isåfall?

Hur har ni gjort? Har det spruckit hos er och vilken lösning använde ni?
Man får förstås göra precis som man vill när man bygger åt sig själv eftersom det inte är reglerat i lag ( som elinstallationsarbeten) och ej heller har ett försäkringsbolag några synpunkter eftersom det handlar om ytan på en vägg eller ett tak.

Om du däremot bygger åt andra måste du följa branschreglerna för att ditt arbete ska kallas fackmannamässigt och då finns YBG att läsa. Samtliga tillverkare av gipsskivor pekar på denna, dvs det är 100% entydigt vilken remsa som ska användas och varför.

https://www.gyproc.se/sites/gypsum.nordic.master/files/gyproc-site/BroschyrerSE/YBG-Nr7.pdf
 
  • Gilla
Renovering2.0 och 1 till
  • Laddar…
R Renovering2.0 skrev:
Går det att ha målat eller är tapet bättre? Hur gör ni andra med sommarstugan? Mkt funderingar
Vi kör vintervärme i fritidshuset på 10-12 grader och har valt tapet även där väggarna är vita. Allt gipsat och spacklat med pappersremsa.
Har inga gipsskiveskarvar som linjerar med fönster/dörrkarmsidor, det är här risken är störst för sprickor. Byggt 70-tal och tillbyggt/renoverat i omgångar, allt riktigt reglat/byggt och på betongplatta, så ingen enklaste möjliga sommarstugestomme på plint.
Inga sprickor hos oss.
 
  • Gilla
Renovering2.0
  • Laddar…
Nu har jag ringt både Gyproc och Norgips. Ingen visste varför de rekomenderade pappremsa. Norgips tillverkar egen pappremsa, och vill givetvis sälja den. Gyproc hänvisade efter myckt om om och men till en undersökning, som de följt. Den visade att gladfiberremsan är 25%, starkare i horisontal och vertikalled. Däremot är pappremsan tillräckligt stark. Samt att den är mer formstabil. Om vertikal-, och horisontalled är x och y, så alltså pappremsan betydligt starkare i z-led. Glasfiberremsan blir dörför ett sämre alternativ att lägga mitt i spacklet, så som man lägger en pappremsa. Glasfiberremsam fungerar då den ligger med kontakt av gipsen på alla punkter. Alltså så som den är tänkt att montera.
Således hänvisar man till en undersökning där glafiberremsan använts felaktigt.
 
  • Gilla
MagHam och 3 till
  • Laddar…
Största skillnaden är att glasfiberremsan inte står emot skjuvning.
 
  • Gilla
MagHam och 3 till
  • Laddar…
Det är klart att Gyproc och Norgips vet varför de rekommenderar pappremsa, det står ju i dokumentationen de tillhandahåller på sin hemsida.

Det är väl så att de som sitter i kundtjänst hunnit glömma bort att glasfiber ens fanns som alternativ eftersom det är många år sedan man slutade med det.
 
  • Gilla
Renovering2.0 och 1 till
  • Laddar…
Glasfiber finns fortfarande att köpa på alla affärer inkl färghandeln så inget man slutat med på sådana ställen
 
De går att köpa, men ingen använder dom.
 
useless useless skrev:
De går att köpa, men ingen använder dom.
jo jag har använt för nån vecka sen. funka perfekt på vägg :D
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Jag använde uteslutande glasfiberremsor när jag gipsade två sovrum i mitt fritidshus förra året. Anledning till att jag inte valde pappersremsa är att jag aldrig jobbat med det tidigare och eftersom jag aldrig fått problem med sprickor en enda gång på ett enda bygge så ser jag ingen anledning att använda något annat.
Samtliga gipsskivor är monterade på 12mm väggspånskivor med förskjutna skarvar. Temperaturen varierar mellan 10 och 25 grader och än så länge har det inte spruckit någonstans.

Nu menar jag inte att glasfiber genom denna anekdotiska bevisföring skulle vara bättre eller lika bra som pappersremsor, jag menar bara att det uppenbarligen är bra nog i alla byggen jag utfört.
 
  • Gilla
Renovering2.0 och 3 till
  • Laddar…
Har massor av glasfiberskarvar. Inte en enda hårfin spricka någonstans.

Min hypotes är att rekommendationerna baseras på att pappen har bättre skjuvhållfasthet, och att det är fördelaktigt i synnerhet när hus byggs snabbt och utan större hänsyn till fukt eller temperatur.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.