Tänk på att större fönster blir ganska tunga.[/quote]

Bra tips att montera på bänk, har tänkt 2 i bredd och 10 i höjd som stående vägg. Tror ni det är för vanskligt att flytta efter murning ? Hade också tänkt att anväda fogskum i tätningen sedan. :-/

m00b skrev:
Kan det uppstå några problem med att ha dubbla glasblock förutom kanske lite mindre ljusinsläpp?
Jag tror inte det, i värsta fall lite kondens, men sannolikt inte.

Usse skrev:
Tänk på att större fönster blir ganska tunga.

Bra tips att montera på bänk, har tänkt 2 i bredd och 10 i höjd som stående vägg. Tror ni det är för vanskligt att flytta efter murning ? Hade också tänkt att anväda fogskum i tätningen sedan. :-/
Jag hade inga problem att lyfta mina 2,5 x 4 block, men 2 x 10 låter mycket, frågan är väl hur långt/högt Du behöver lyfta samt om det går att vara 2 vid lyftet.

Jag skummade fast mina fönster mot vägg/tak, det funkade fint, vet inte om det är det Du syftar på med tätning.

Jag hade inga problem att lyfta mina 2,5 x 4 block, men 2 x 10 låter mycket, frågan är väl hur långt/högt Du behöver lyfta samt om det går att vara 2 vid lyftet.

Jag skummade fast mina fönster mot vägg/tak, det funkade fint, vet inte om det är det Du syftar på med tätning.[/quote]

Vi kommer nog vara 2 vid lyftet som sker från källare till övervåning. Frågan är om man bör lägga en eller två armeringar med tanke på att det bli 2m högt. Då måste man ju mura på plats.
Fogskum hade jag också tänkt, använde du någon special? Hur stor utrymme mellan block och vägg var det som du fogade?

Jag har gjort ett 2,5 x 6 och det är en riktigt best som väntar nere i källaren. 2x4 är ok men vid 2x5 och 2x6 så räcker armarna inte till och tyngden börjar kännas. Jag har armerat varje rad på horisotnellt och vertikalt. Horisontellt med en stege och vertikalt bara med stång.

/Sam

Jag instämmer med Samonite, armering får Du inte nog av, särskilt om Du skall bära runt grejorna.

Min fönsterglugg var 10cm bredare än det färdiga glasblockspaketet, jag satte en bit 45x45 tryckimpregnerat i varje sida, dessa täckte "hålet" mot utsidan sedan skummade jag massor bakom dessa, som mest 7 - 8 cm.

När det hela hade härdat i några dagar, trimmade jag insidan så det blev en slät yta som jag kunde lägg gipsputs på.

På utsidan har jag fogat med mjukfog mellan 45x45 biten och glasblocken, den delen av de tryckimpregnerade bitarna som är synliga skall målas med samma färg som grunden så snart vädret tillåter.

Hallo!

Tack för tips, dock efter lite samtal med min byggnadskunnige farbror landar vi i att ha beställt ett fast fönster 4x20 med frostat glas istället. Ev. rörelse i väggarna som består av trä avgjorde. Får dessutom ett fönster med 1,2 i U-värde.

Usse

Ok!
Psamuels, nu är första fönstret på plats. Tyvärr så blev det en ganska stor glipa mellan översta delen på fönstret och där gluggen tar vid igen. Så jag har skummat ca 7-8 cm där. Frågan är: Hur gjorde du för att sedan göra den ytan snygg? Fogade du med samma material? I så fall, hur djupt in i fogskummet karvade du bort och vilket metod använde du för att karva sam tvilken slags fog andvände du? :p

/Sam

I mitt fall så hade jag ganska stor glipa på sidorna och några centimeter i överkant.

Jag satte tryckimpregnerad 45x45 på sidorna, cirka 20x45 i överkant, dessa monterades så att dom på utsidan låg an mot kryss-distanserna som man använder för att montera glasblocken.

I praktiken innebär detta att jag applicerar mjukfog mellan glasblocken och dessa tryckimpregnerade distansbitar (på utsidan).

På insidan har jag först skummat runt, jag lät det hela härda några dagar, sedan skar jag bort allt överflödigt fogskum med en ny vass morakniv.

Det var inte helt lätt att skära jämnt, så jag skar bort rätt mycket (minst 1 cm djupare än glasblocket) och sedan använde jag gipsputs för att snygga till det hela.
Bauhaus har en tysk gipsputs som var jättelätt att jobba med, bara att blanda till en skapligt seg massa och lägga på / jämna till med en spackelspade, (jag hade flera storlekar på spackelspadar, allt efter behov/bredd).
Det behövdes 2 omgångar med gipsputs och däremellan slipning innan det blev bra.

Gipsputsen gick i princip kant i kant med glasblocken.

Utsidan är fogad med glasblocksbruk, insidan med en kakelfog.

/Psamuels

Ahhh, jag förstår!
Tack för svaret.
Vet vad bygggipset heter, för det mesta står på tyska vilket jag är väldigt dålig på.

Har det spruckit något i byggipset sedan dess? Behöver jag armera med nån slags fiberväv?

/Sam

Knauf Rotband haftputzgips står det på min säck.

Blanda inte för mycket åt gången, jag skulle tippa på att den är öppen 30-40 minuter, innan den börjar bli jobbig att jobba med.

Inga sprickor till dags datum! :)

Jag har inte armerat med någon fiberremsa eller liknande, tror knappast att det skall behövas.

/Psamuels

Jag kan inte se bilderna vet någon varför? Skulle gärna vilja se hur resultatet blev.

Kan du lägga ut bilderna igen psamuels?

P psamuels skrev:
Nu har jag bytt ut samtliga källarfönster.

Gluggen efter det gamla fönstret förbereds för gjutning:
[bild]

Efter gjutning:
[bild]

Gluggen klar för fönstermontering:
[bild]

Jag gillade tipset att bygga fönstret på en bänk och sedan montera det, så här såg det ut:
[bild]

Sedan var det bara att mura fast det i underkant med glasbruk, ett dygn senare var det bara att skumma fast det:
[bild]

Stilstudie efter putsning, fogning och målning:
[bild]
Hejsan, jag kan inte se dina bilder, har du dem kvar? Vi funderar på att göra så där i stället för ett källarfönster
Tack på förhand //Mala

S Swe_Mala skrev:
Hejsan, jag kan inte se dina bilder, har du dem kvar? Vi funderar på att göra så där i stället för ett källarfönster
Tack på förhand //Mala
Här kommer några bilder, hoppas att det hjälper.
(Är inte inne så ofta, så missade förfrågan) Byggarbetsplats med vattenpass och presenning sett från ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy genom en öppning i en vägg under renovering, med synligt byggkaos och täckt mark utanför.
Skapa konto
Vy över ett pågående byggprojekt med skyddande presenning, byggbrädor och verktyg sett från ett fönster.
Skapa konto
Glasblocksfönster monterat i en oputsad väggöppning med synlig murbrukskanter och isolering.
Skapa konto
Glasblocksvägg under konstruktion på ett arbetsbord med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto
Nyinstallerat glassfönster isolerat med expanderande skum i en oputsad väggöppning.
Skapa konto
Glasblocksfönster med ojämna texturer och två tända mosaikljuslyktor på fönsterbrädan.
Skapa konto

• Gilla
johjjan och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.