Kul att få följa hur skivan blir steg för steg
Tror det kan vara bra att pilla bort allt löst runt hålerna och ”spackla” med fin cement / brun för att få bort hålerna,
Är det ytan som blev så hålig mot formplyfan?
Om du har en färdig form med mått så skulle jag gjuta en ny skiva
Olja formen, foga alla hörnen för att få mjuka kanter
Under gjutning kan man vibrera betongen genom att slå med hammare på sidan så det bubblar i puddingen
 
S SvedisM skrev:
Kul att få följa hur skivan blir steg för steg
Tror det kan vara bra att pilla bort allt löst runt hålerna och ”spackla” med fin cement / brun för att få bort hålerna,
Är det ytan som blev så hålig mot formplyfan?
Om du har en färdig form med mått så skulle jag gjuta en ny skiva
Olja formen, foga alla hörnen för att få mjuka kanter
Under gjutning kan man vibrera betongen genom att slå med hammare på sidan så det bubblar i puddingen
Tack För svar och tips! Ja precis det var ytan mot formplyfan som blev hålig. Jag gjorde en egen påhittad vibrator med min hammarborr med en regel på. Jag tyckte jag fick bra vibration och många luftbubblor som ploppade upp. Funderade om jag gjort betongen för torr eller om jag vibrerade för kort tid.Eftersom jag nu upptäckt fler sprickor i den vid ho och spishällshålen ska jag gjuta om den idag. Jag ska även köra med en 2m armeringstång på fram och bakkant för att stärka upp den mer.
 
  • Gilla
FinnekumlaDrömmen och 1 till
  • Laddar…
Jag tror du får bättre effekt på vibreringen genom att knacka slagborren mot sidorna på formen.
 
  • Gilla
billyby
  • Laddar…
En slipmaskin vibrerar bättre.

Angående pigment så för en skiva som jag inte är nöjd med och bara ska fylla i så skulle jag testa något kul och roliga färger. Blir det bra så blir det, annars har man en sida till att testa på och till sist har man antingen en yta på ett planteringsbord eller att ta fram slägga och ha lite kul.

För en hel skiva betongpigment.
 
Tror du skall låta det härda lite längre innan du börjar vrida skivan med tunna kanter. Kanske undvika helt att lyfta skivan utan extra förstärkningar.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
B larry78 skrev:
Tror du skall låta det härda lite längre innan du börjar vrida skivan med tunna kanter. Kanske undvika helt att lyfta skivan utan extra förstärkningar.
Tack för svar! hur menar du att jag ska göra rent praktiskt för att få upp skivan? just nu har jag gjutit skivan framför mina köksstommar och tänkta ställa den på högkant och sedan lyfta upp den. Vilka extra förstärkningar kan jag använda och hur? Denna gång väntar jag 10 dagar i stället för 5 som jag gjorde senast för längre härdning. Det jag tror jag gjorde fel var att att jag var lite hårdhänt när jag skulle ta ut gjutramen för diskho och häll. Jag borde ha varit mycket försiktigare och inte försökt bänt loss dem.
 
Denna gång gick det bättre med gjutningen. Jag var lugnare och mer metodisk. Jag använde också högsta tillåtna andel vatten. vilket gjorde att det kändes lättare att få bort luftbubblor och göra skivan jämn. tog också 2 raka armeringsjärn för att stärka fram och bakkant som ni kan se på bild. Jag använde samma vibreringsmetod med hammarborr och regel, vilket gav ett bra resultat. Jag lyfte och släppte ned formen lite också vilket jag tror gav bra effekt eftersom det bubblade på rejält.

Nyutgjuten betong med armeringsjärn i en träform på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SvedisM
  • Laddar…
Heij83
Hoppas det blir bra (y)
Jag lyckades inte med gjutning själv då det blev för mycket bubblor så jag gav upp och använde mig av microcement istället. Fördelen är då att du gör allt på plats och du kan få inprincip hur lång skiva som helst utan att behöva skarva.
Gjorde även stänkskydd på väggen bakom och kanten ut mot vardagsrummet så allt ser ut att sitta samman i ett stycke.
 
  • Kök med nyinstallerad bänkskiva och stänkskydd i microcement, obehandlade väggar och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med microcementbänkskiva och stänkskydd, integrerade delar i samma material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hank_Ö och 1 till
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Hoppas det blir bra (y)
Jag lyckades inte med gjutning själv då det blev för mycket bubblor så jag gav upp och använde mig av microcement istället. Fördelen är då att du gör allt på plats och du kan få inprincip hur lång skiva som helst utan att behöva skarva.
Gjorde även stänkskydd på väggen bakom och kanten ut mot vardagsrummet så allt ser ut att sitta samman i ett stycke.
Snyggt! Jag hade funderingar på microcement mest för att slippa skarven som du skriver. men var lite för terazzo-sugen och körde grovbetong. Lärde mig förresten en läxa denna gång och tejpade alla skruvar.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.