17 279 läst · 28 svar
17k läst
28 svar
Gjutet cementgolv som färdig golvyta
Jag var ute efter ett betonggolv där inte stenar (eller tex glas) syntes som prickar i betongen utan istället en homogen betongyta. Jag fick detta men tyvärr en hel del sprickor istället. Detta stör inte mig personligen men skulle jag sälja huset måste jag nog klinka golven först.
Hanteras det korrekt så får du i 99 fall av 100 en platta utan sprickor, så det är en aning missledande kommentar. Att ha ballasten "synlig" hjälper även föga mot sprickor, där finns inget direkt samband.yonna skrev:
hej . sjukt snyggt! hur tunt kan man gjuta betongen som ni har? har ni bara polerat eller glättat den jag förstod inte vilken metod ni använde?R Rickard_C skrev:Vi har ett betonggolv i huset som vi bygger nu. Det går att välja diverse olika behandlingar utifrån färdiga slipsystem tex olika nivåer för HTC Bronze, Gold etc. Det som blir med dessa är att man ofta slipar fram ballast då och skapar en väldigt blank yta. Det var inte det som vi var ute efter utan pratade med vår golvslipare och tog fram ett alternativ.
1. Plattan glättas stenhårt så att ballasten trycks ner ytan blir tät och hård. När man gör en full HTC så ska plattan knappt glättas då betonghuden bara blir hård och svår att slipa bort.
2. Ytan poleras med det som normal är de avslutande stegen i en HTC behandling. Så man kan säga att vi har tagit bort själva slipningen ur receptet och bara gjort poleringen. Detta kräver dock att de som glättar plattan vet vad man gör.
[bild]
Ytan blir helt slät men självklart väldigt varierande i färgen då det beror på torkning/hårdhet etc i betongen. Även torkprocessen är väldigt noga så att man inte får sprickor i ytan. Vi vattnade ytan i ca 1 veckan och sedan hade vi plast på i ca 2 månader (kanske lite väl länge). Men vi täckte hela plattan med OSB under byggtiden för att inte riskera att en tappad hammare skulle skada golvet och då kunde plasten få ligga kvar under. Plasten skyddar även plattan från limmet i OSB som fälls ut om den blir lite fuktig.
Eller spackla med industri och lägg vattenglas . Då kan du komma ner på 15mm
Kilto industri spackel
Hej, hur tunt det går att gjuta får ni fråga en betongare om, beror på underlag, tillsatser etc.Penten skrev:
Vårt är gjutet som en standard villaplatta med 10 cm betong. Den är armerad med dubbla 6150 nät som ligger halvt omlott. Det ger ungefär samma armeringsmängd som 8150 men tanken vad att minska risken för småsprickor genom att få ett tätare nät. Plattan är sedan glättad väldigt mycket, sedan fick den ligger under vatten och plast i drygt 2-3 månader för vi ville att den skulle härda mörkare. Den bli mörkare med tiden om den ligger blöt. Efter det så polerades plattan, den slipades inte då vi inte ville få fram någon ballast i ytskiktet som det blir om man går på hårdare med slipningen. Samma maskin som används men olika diamantstenar. Eftersom ytan inte slipas så krävs det att gjutning och glättning blir perfekt. Vi hade perfekt väder för gjutning för att få ett bra resultat.
Ser att vissa föreslår flytspackel istället. Då tror jag inte att du kommer att få färgskiftningarna, utan det blir en mer homogent grå yta men mindre liv i.
vet du vilken stenstorlek du hade i cementen, var det vanlig betong du hade? glättning är väl själva utjämningen men det finns även maskinker om kallas att glätta när man går runt med roterande borstar på?R Rickard_C skrev:Hej, hur tunt det går att gjuta får ni fråga en betongare om, beror på underlag, tillsatser etc.
Vårt är gjutet som en standard villaplatta med 10 cm betong. Den är armerad med dubbla 6150 nät som ligger halvt omlott. Det ger ungefär samma armeringsmängd som 8150 men tanken vad att minska risken för småsprickor genom att få ett tätare nät. Plattan är sedan glättad väldigt mycket, sedan fick den ligger under vatten och plast i drygt 2-3 månader för vi ville att den skulle härda mörkare. Den bli mörkare med tiden om den ligger blöt. Efter det så polerades plattan, den slipades inte då vi inte ville få fram någon ballast i ytskiktet som det blir om man går på hårdare med slipningen. Samma maskin som används men olika diamantstenar. Eftersom ytan inte slipas så krävs det att gjutning och glättning blir perfekt. Vi hade perfekt väder för gjutning för att få ett bra resultat.
Ser att vissa föreslår flytspackel istället. Då tror jag inte att du kommer att få färgskiftningarna, utan det blir en mer homogent grå yta men mindre liv i.
R Rickard_C skrev:Hej, hur tunt det går att gjuta får ni fråga en betongare om, beror på underlag, tillsatser etc.
Vårt är gjutet som en standard villaplatta med 10 cm betong. Den är armerad med dubbla 6150 nät som ligger halvt omlott. Det ger ungefär samma armeringsmängd som 8150 men tanken vad att minska risken för småsprickor genom att få ett tätare nät. Plattan är sedan glättad väldigt mycket, sedan fick den ligger under vatten och plast i drygt 2-3 månader för vi ville att den skulle härda mörkare. Den bli mörkare med tiden om den ligger blöt. Efter det så polerades plattan, den slipades inte då vi inte ville få fram någon ballast i ytskiktet som det blir om man går på hårdare med slipningen. Samma maskin som används men olika diamantstenar. Eftersom ytan inte slipas så krävs det att gjutning och glättning blir perfekt. Vi hade perfekt väder för gjutning för att få ett bra resultat.
Ser att vissa föreslår flytspackel istället. Då tror jag inte att du kommer att få färgskiftningarna, utan det blir en mer homogent grå yta men mindre liv i.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 944 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 944 inlägg
Utjämningen kallas att sloda, då jämnar man ut den och även försöker få ned ballasten lite under ytan. Glätta betongen gör man när den är tillräckligt stabil för att kunna gå på utan att sjunka ner men ändå mjuk för att kunna forma och släta till ytan.Penten skrev:
Du kan använda vanlig betong, beroende på årstid kan man behöva tillsatser. Tex är det kallt använder man accelerator for att kunna glätta inom 3-5 timmar och varmt kan man behöva kem som bromsar brinnandet. Annars finns det risk vid stora gjutningar att ena änden är redo att glättas medan man fortfarande häller på andra sidan. Viktigt att den inte brinner för snabbt om du vill undvika sprickor och armeringen är väldigt viktig, speciellt nära hörn.
tackU Utsliten och utdömd skrev:Utjämningen kallas att sloda, då jämnar man ut den och även försöker få ned ballasten lite under ytan. Glätta betongen gör man när den är tillräckligt stabil för att kunna gå på utan att sjunka ner men ändå mjuk för att kunna forma och släta till ytan.
Du kan använda vanlig betong, beroende på årstid kan man behöva tillsatser. Tex är det kallt använder man accelerator for att kunna glätta inom 3-5 timmar och varmt kan man behöva kem som bromsar brinnandet. Annars finns det risk vid stora gjutningar att ena änden är redo att glättas medan man fortfarande häller på andra sidan. Viktigt att den inte brinner för snabbt om du vill undvika sprickor och armeringen är väldigt viktig, speciellt nära hörn.
jag ska gjuta på mellanbjälklaget, ska gjuta in vattenburen golvvärme. Det är 4-9 grader i huset bara så det lär inte bränna för fort. Men då är det sloda och sen hyra in en maskin och glätta. Men enligt bilden som Richard visar på sitt golv verkade det som om de inte glättade den utan lät den ligga länge för att senare polera plattan
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 944 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 944 inlägg
Du polerar också efter, men det är inte en del av gjutningen utan mer en ytbehandling.Penten skrev:tack
jag ska gjuta på mellanbjälklaget, ska gjuta in vattenburen golvvärme. Det är 4-9 grader i huset bara så det lär inte bränna för fort. Men då är det sloda och sen hyra in en maskin och glätta. Men enligt bilden som Richard visar på sitt golv verkade det som om de inte glättade den utan lät den ligga länge för att senare polera plattan
Sloda, eventuell rivning och sen glätta görs under gjutningen.
Du kommer garanterat få sprickor om du bara ska gjuta in golvvärmen, skulle säga att du behöver nog 5-7cm betong som minst. Alternativet är väll nån weber konst-cementblandning eller flytspackel om du ska få det så tunt.
Tror @atomlab flytspacklade och fick det riktigt bra
https://www.byggahus.se/k/5881157/?m=image&u=140908&a=826354
Liknande trådar
-
Hur fixa halvfärdig grundmur (krypgrund)
Fasad -
Var köper man billigast en färdigbyggd bod i Stockholm?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
kostnad bygga nyckelfärdigt med kvalite
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Fraktfrågor ang flytta färdigbyggt.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vad är det som är gjutet utanför min grund?
Grund & Markarbeten