22 334 läst · 85 svar
22k läst
85 svar
Gjuta platta, är detta rätt "ordning" på "lagren"
Tack, skall lägga dit potentialutjämningen också (dvs dra fast wire här och där). Så några småfixar.MathiasS skrev:
Skulle fått offert på betongjobbet i fredags, men hörde inget. De prel bokade gjutning i slutet av denna vecka. Vi får väl se, risken är att de har så mycket att göra så att de väljer att prisa ut sig...
Så imorgon bitti kommer gjutgubbarna och gjuter. Jag tror och hoppas att allt är klart och enligt lasern är det "vettigt" plant men visst slår det någon cm eller två på 10m. Har med det i beräkningarna för åtgång av betong så det borde vara lugnt.
Jag funderar på om jag borde ha vatten i golvvärmeslingorna när de gjuter för att hålla de nere, men det var en kille och kikade på jobbet och han sa att det inte behövdes när man buntbandat så tätt som jag gjort. Jag antar att lyftkraften i slangen inte är tillräckligt för att lyfta armeringsnäten.....
Jag funderar på om jag borde ha vatten i golvvärmeslingorna när de gjuter för att hålla de nere, men det var en kille och kikade på jobbet och han sa att det inte behövdes när man buntbandat så tätt som jag gjort. Jag antar att lyftkraften i slangen inte är tillräckligt för att lyfta armeringsnäten.....
Tror det är skitsamma om man har vatten i eller inte, MEN, det du ska tänka på om du har vatten kvar och trycksätter för att se om gubbarna har hål på slingan under gjutning, det är att öppna någon ventil efter avslutat arbete, annars blir det, råkar jag veta efter empiriska tester, väldigt högt tryck i slingorna pga temperaturökningen.
Jotack, jag har läst och följt din källarbyggartråd många gånger så jag såg det. Räknade lite på det och insåg att lyftkraften på slang med luft i inte riktigt kommer lyfta de kilon armeringsnär som ligger där.
Jag är riktigt spänd och förväntasfull inför gjutningen. Har varit nere varenda kväll och det finns alltid en liten sak till att fixa med, och så en till och så en....
Jag är riktigt spänd och förväntasfull inför gjutningen. Har varit nere varenda kväll och det finns alltid en liten sak till att fixa med, och så en till och så en....
Kompletterade grundjobbet med att sätta ner en fukt och temperatursensor vid sulan närmast väggen mot jorden, dvs där man förväntar sig vatten först om dräneringen fallerar. Skall koppla in den sensorn till en mikrodator sedan och plotta lite. Vet inte om sensorn kommer överleva miljön dock men vi får se.
Redigerat:
Ja, då var det gjutet också. Känns som det blev extremt låg takhöjd, men det är ju lite av en synvilla då jag är van att gå där med 2,6m till taket (alltså innan cellplast och platta). 2,3m är inte så tokigt.
Tyvärr hade jag beräknat betongmängd för lågt trots att jag tyckte jag var noga med lasern och trots att jag tog 1m3 mer än jag trodde. Får se vad det extra lasset med 1m3 kostar... men det spelar mindre roll.
Hur det ser ut? Vet inte, så fort man går in så immar glasögonen igen och utan dem hittar jag inte dörren....
Tyvärr hade jag beräknat betongmängd för lågt trots att jag tyckte jag var noga med lasern och trots att jag tog 1m3 mer än jag trodde. Får se vad det extra lasset med 1m3 kostar... men det spelar mindre roll.
Hur det ser ut? Vet inte, så fort man går in så immar glasögonen igen och utan dem hittar jag inte dörren....
Behöver inte göra något annat än betala. Betongbilen vände och hämtade mer med en gång.
Genereras rätt mycket värme från plattan, men imorse kunde jag i alla fall gå in utan att få alltför mycket imma på glasögonen. Hade nog förväntat mig någon spricka någonstans, men inte än så länge.
Genereras rätt mycket värme från plattan, men imorse kunde jag i alla fall gå in utan att få alltför mycket imma på glasögonen. Hade nog förväntat mig någon spricka någonstans, men inte än så länge.
Jag lade tunn "underlagsfoam" som man brukar ha under laminatgolv etc. som "blått skikt" i din bild, och limmade fast det på några ställen med PL400. Som "rött skikt" hade jag 1 cm tjock cellplast (även den limmad här och var med PL400) och efteråt skrapade jagbort den översta centimetern av denna och fyllde i med en mjukfog.
Då ska du nog mest försöka hålla ner tempen så gott det går.nombz skrev:
Men jag tror det är för sent nu.
Sprickorna som sen kommer om en månad eller tre är krympsprickor.
Dessa uppstår av att betongen krymper pga vattenavgivningen, den kemiska processen samt temperatursänkningen.
Betongen är helt enkelt "större" när den är nygjuten.
Sen sker en kemisk process mellan kalken och vattnet och det nya ämnet tar lite mindre plats, och så är betongen medan den brinner rätt varm, och sen när den svalnar så sker en temperaturförminskning (motsatsen till en temperaturutvidgning).
Sprickorna, som är små (<1mm), är som regel utan betydelse på ett golv.
Har man tänkt ha slipat betonggolv så är det ju inte roligt, och har man radonproblem i marken önskar man givetvis så sprickfritt som möjligt.
Nu är jag ingen gjutexpert, men när jag gjöt mitt källargolv lade jag efter nån dag på en lättviktspresenning för att hålla fukten kvar i betongen lite bättre. Pga källarens form kunde jag inte få den att täcka överallt, och den del av rummet som INTE hade presenning fick mycket tydligare sprickor än de delar som var täckta. Så mitt tips är att du lägger på en presenning.