4 988 läst · 22 svar
5k läst
22 svar
Gjuta om avrinningsränor ????
Hehe, 90% är nog bara portlandcement, ballast och vatten, och kanske flytmedel.2 2 loud skrev:HELT RÄTT hela stan är full av betong MEN vad man som sagt upplyst mig om i "fackhandlarvärlden" är just att den måste vara frystålig och visst ser man massa betong överallt men det är knappast någon "innehållsförteckning" utmålad på den så ... det finns massor med olika betonger men nu känner jag mig hyffsat trygg i era svar
Det blir ju lite så att du bara har ett försök på dig. Du kan ju blanda några liter först och hälla i en icapåse och känner efter hur det uppför sig.
Alltså om man läser specifikationen så anger de olika expanderbetong som jag sett att de expanderar ungefär lika mycket som vanlig betong krymper, runt 1%. Weber tex.C C.Lundin skrev:
Då får du nog läsa igen. Eftersom du tar Weber som exempel så kan vi fortsätta på det spåret.Andreas Lundgren skrev:
Det står endast att det inte krymper mer än 0.09%.
Om du nu läst någonting annat så får du gärna länka dit.
Som ett tillägg kan jag även påpeka att långt från all betong är frostbeständig. De allra flesta färdiga expanderbetongprodukter brukar dock vara det.
Det är bra, men ska vara kritisk på nätet och kolla källa!C C.Lundin skrev:
Jag tog produktbladet på en produkt på måfå från weber, https://www.se.weber/produkter-betongcementvagglagning/expanderbetongelementfog/weber-exm-702
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du något exempel på betong som inte är frostbeständig? Du har säkert rätt i att det finns, jag har bara aldrig sett någon. Men jag utger mig absolut inte för att ge sett allt som finns, hade gärna lärt mig.[/QUOTE][/QUOTE]
Jag är inte sämre än att jag får erkänna att jag hade fel.Andreas Lundgren skrev:Det är bra, men ska vara kritisk på nätet och kolla källa!
Jag tog produktbladet på en produkt på måfå från weber, [länk]
[bild]
Har du något exempel på betong som inte är frostbeständig? Du har säkert rätt i att det finns, jag har bara aldrig sett någon. Men jag utger mig absolut inte för att ge sett allt som finns, hade gärna lärt mig.
Jag måste hittat något bantat datablad för det stod inte i det jag läste.
Men oavsett så är ju någon %, om du denna produkt används, försumbart på en sådan liten gjutning.
Tänker du på säck nu? I.s.f. är svaret nej, det vet jag ingen på rak arm. Det är säkerligen så att de flesta säckar minst ligger på XF2 eller XF3. Men i övrigt så finns ingen anledning att beställa frostbeständig betong om inte behovet finns.
Håller med om att det är i stort sätt försummbart, här har det ju någonstans att expandera också.C C.Lundin skrev:Jag är inte sämre än att jag får erkänna att jag hade fel.
Jag måste hittat något bantat datablad för det stod inte i det jag läste.
Men oavsett så är ju någon %, om du denna produkt används, försumbart på en sådan liten gjutning.
Tänker du på säck nu? I.s.f. är svaret nej, det vet jag ingen på rak arm. Det är säkerligen så att de flesta säckar minst ligger på XF2 eller XF3. Men i övrigt så finns ingen anledning att beställa frostbeständig betong om inte behovet finns.
[/QUOTE][/QUOTE]Andreas Lundgren skrev:Det är bra, men ska vara kritisk på nätet och kolla källa!
Jag tog produktbladet på en produkt på måfå från weber, [länk]
[bild]
Har du något exempel på betong som inte är frostbeständig? Du har säkert rätt i att det finns, jag har bara aldrig sett någon. Men jag utger mig absolut inte för att ge sett allt som finns, hade gärna lärt mig.
I databladet har du markerat Expansion 0,5-2,0 %
Sex rader ovanför står Krympning 28 dygn <0.9 %
Hur hänger det ihop? Expanderar betongen först under härdning och krymper lite när det torkar ut med en liten expansion kvar.
Nu har jag lärt mig något nytt, och @C.Lundin får nog vara den som hade mest rätt i saken!
Först och främst, krympningen är i promille, inte procent som skrevs ovan, men faktum kvarstår.
Frågade Weber och fick till svar:
Hej igen! Här kommer förklaring från Martin som är ansvarig över Webers betongsortiment.
Weber EXM 725 är en expanderbetong vars funktion bland annat går ut på att svagt expandera under den färska brukstiden (ca 30 minuter efter blandningen), detta är för att fylla ut eventuell formsättning eller undergjutning ordentligt och förhindra att mellanrum eller luftfickor uppstår. Därefter börjar materialet att hårdna eller brinna som det heter på betongspråk. När betongen brinner sker en liten krympning i samband med att vattnet binds kemiskt i betongmatrisen, denna krympning är vad som anges i produktbladet.
Så kortfattat är det alltså att betongen sväller i färskt tillstånd och krymper i hårt tillstånd. Expansionen mäts i färskt tillstånd och krympningen mäts enligt standarden efter ett dygn varför dessa värden ställda mot varandra blir lite motsägelsefulla. Skulle man mäta krympningen från den tiden man precis blandat EXM 725 skulle det alltså bara bli fråga om expansion.
Med vänlig hälsning
Maria, Weber
Först och främst, krympningen är i promille, inte procent som skrevs ovan, men faktum kvarstår.
Frågade Weber och fick till svar:
Hej igen! Här kommer förklaring från Martin som är ansvarig över Webers betongsortiment.
Weber EXM 725 är en expanderbetong vars funktion bland annat går ut på att svagt expandera under den färska brukstiden (ca 30 minuter efter blandningen), detta är för att fylla ut eventuell formsättning eller undergjutning ordentligt och förhindra att mellanrum eller luftfickor uppstår. Därefter börjar materialet att hårdna eller brinna som det heter på betongspråk. När betongen brinner sker en liten krympning i samband med att vattnet binds kemiskt i betongmatrisen, denna krympning är vad som anges i produktbladet.
Så kortfattat är det alltså att betongen sväller i färskt tillstånd och krymper i hårt tillstånd. Expansionen mäts i färskt tillstånd och krympningen mäts enligt standarden efter ett dygn varför dessa värden ställda mot varandra blir lite motsägelsefulla. Skulle man mäta krympningen från den tiden man precis blandat EXM 725 skulle det alltså bara bli fråga om expansion.
Med vänlig hälsning
Maria, Weber
Liknande trådar
-
Söker råd om att kapa och gjuta igen stuprör
Vatten & Avlopp -
gjuta om flaggstång?
Grund & Markarbeten -
Skjutspjäll i rökkanal som ska glidgjutas
Byggnadsvård -
Gjuta betonghandfat - tips och råd om färgsättning
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur gör jag om jag ska gjuta och i denna sätta en stolpsko?
Grund & Markarbeten