Håller på som bäst att planera en totalrenovering av badrummet i min bostadsrätt och funderar kring hur elen skall dras.
Föreningen tillåter inte vattenburen handdukstork (enrörssystem) så därför blir det en eldriven.

Torken vill jag montera med dold elanslutning så därför kommer jag bila ur ett spår i betongväggen fram till torken, är det tillåtet att gjuta in kabeln i väggen utan VP-rör? Man sparar ju en del jobb på detta. Vilken typ av kabel ska i så fall användas?

Jag har för mig att det iofs är tillåtet, någon med behörighet här (jag är inte behörig) får svara på exakt vilak kabeltyper som duger för detta. Det är också en fråga om hur djupt du måste hugga in den. jag tror inte att det är tillåtet att dra den ytligt. Risken att borra i den när du sätter upp olika saker är för stor.

Men varför göra en sådan "specialare"? det extra arbetet att lägga in ett rör eller slang i spåret är ju marginellt, och på det viset går det att byta ut kabeln i framtiden. Ett rör tror jag att du får dra närmare ytan.

Tackar för svar, jag tar nog merjobbet och förlägger ett VP i väggen ändå, vore ju himla trist om man skulle borra sönder kabeln någon gång i framtiden.

Någon som har tips på hur man enklast går tillväga för att åstadkomma ett tillräckligt brett och djupt hål för att inrymma ett VP-rör/slang i en stenhård betongvägg?
Jag är själv inne på att såga två spår med en rejäl vinkelslip och sedan bila bort mittenremsan med en borrhammare. I teorin borde det funka utan konstigheter tycker jag.

Du kan antingen köra en spårfräs eller en vinkelkap med lämplig skiva. (en spårfräs är som en vinkelkap men med två skivor och dammsugaranslutning) Jag har kört båda och tycker att det funkar bra med vinkelkapen. Med den kör du två rimligt parallella spår i väggen och slår bort det mellan spåren med hammare och huggmejsel eller trycker av det med bräckjärn. Hörselskydd, googlar och andningsmask är ett måste. Täck noga till angränsande utrymmen för att det dammar utav he***te.

Finns en speciell fräs för detta, i princip 2 vinkelslipar på justerbart avstånd från varandra. Har sett den för en anständig summa på Jula, men de går säkert att hyra i mer proffsigt utförande också. Misstänker att det kommer att damma något otroligt.

Så kolla om du kan bygga nån sorts tält runt arbetsstället och göra absolut tätt. Så slipper du städa betongdamm i resten av huset under något år eller så.

Slog hempularn med en hel minut denna gång .... inte dåligt.

• Gilla
brumbjorn
  • Laddar…
jobbar ni aldrig? :)

Kan också rekommendera en hyresfirma i detta fall så att man får en lagom kraftig maskin. De har också bra dammsugare att hyra ut

Denna?

Jula Postorder AB

Ser ju trevlig ut, den må vara billig men det blir ju ganska mycket pengar per meter om man säger så. Blir nog till att hyra eller vinkelslipa upp ett spår istället.

Tack för tipsen!

Oj, hade för mig att den kostade 6-700. Ger iofs också hög meterkostnad. Hyr en.
Utan att veta (ahr aldrig behövt göra detta) så skulle jag tro att det är mycket lättare att få spåret där man vill ha det, med en sådan.

hempularen skrev:
Oj, hade för mig att den kostade 6-700. Ger iofs också hög meterkostnad. Hyr en.
Utan att veta (ahr aldrig behövt göra detta) så skulle jag tro att det är mycket lättare att få spåret där man vill ha det, med en sådan.
Så får det bli, men vad fyller man igen rännan med när man förlagt röret? Spackel? Husfix? Betong?

Jag körde de långa rakorna med spårfräsen och resten med kapen. Fräsen gillar att gå rakt fram och är besvärlig att svänga med. Ska du köra in mycket rör är det nog värt att köpa fräsen med tanke på tiden du spar på städningen i och med möjligheten till dammsugning.

Slå i en spik för att hålla röret på plats och lägg på murbruk B eller liknande.

Mikael_L
Raskus skrev:
Så får det bli, men vad fyller man igen rännan med när man förlagt röret? Spackel? Husfix? Betong?
Om du ska kakla sen så får det du spacklar med inte vara för svagt, t.ex. vanligt spackel för gipsväggar.
Gipsbruk eller cementbaserat bruk har jag hört om. Kolla lite i badrumsdelen av forumet, där står det i diverse trådar vad som gäller, annars har nog Jon_H koll på läget, om han kikar in här. ;)

• Gilla
Lenlil
  • Laddar…
Vid kortare sträckor använder jag lilla hålsågen från Biltemas Biltema Sverige skär som smör i pust och lättbetong och dammar inte lika mycket som vinkelslipning. Dammet fallen bara ner som vid vanlig borrning.

Är du rik kan du fylla igen spåret med husfix, det är det mest lättarbetade som finns men den kostar ju lite om det är mycket som ska fyllas. Jag brukar grovfylla med något annat bruk som jag har hemma och dra det sista med husfix.

Jag använde även en gammal fogsvans och sågade spår i putsen en gång. Ansåg att det var mindre jobb att ta i lite vid sågningen än att damma hela huset.

mycket enklare. Jag har använt mig utav Julas spårfräs i typ hela min lägenhet, ansåg att hyra en för en helg gick på 1500 sek och inhandla en gick på detsamma.

Har den stående i garderoben om du är villig att handla den för halva nypriset. Då ingår 2 nya skivor jag kört 1 meter med. = inget nämnvärt slitage.

Tycker att den maskinen är värd mycket mer uppmärksamhet. Otroligt prisvärd.

Du ställer in bredden mellan de två klingorna samt djupet som behövs. (slangens diam + lite marginal. sedan var det bara att köra två spår och därefter slå ut resterna med bilhammaren. Hur cleant som helst, förutom dammet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.