Johan- skrev:
Den blir ca 130m2 Helioz, plus trappor runt om, murar, schakt för bassäng etc.

Vilka är dina tankegångar kring armeringen?
Det är ca 26 ton torrbruk som skall blandas om du gjuter 10 cm. Angående armeringen kan du köra vanligt 6150 nät. Om du planerar att ställa dina regnvattensamforor på plattan behöver den förstärkas extra på de platserna (motsvarande garageplatta).
Hur tänkte du göra avdelningen för varje gjutsektion? Kan bli lite svårt att dela av på ett snyggt sätt när nätet är på plats.
 
Helioz skrev:
Det är ca 26 ton torrbruk som skall blandas om du gjuter 10 cm. Angående armeringen kan du köra vanligt 6150 nät. Om du planerar att ställa dina regnvattensamforor på plattan behöver den förstärkas extra på de platserna (motsvarande garageplatta).
Hur tänkte du göra avdelningen för varje gjutsektion? Kan bli lite svårt att dela av på ett snyggt sätt när nätet är på plats.
Tänkte på en dilatationsfog mellan gjutsektionerna. Dock även börjat snegla på hur de gör i norra staterna och i norra uk. Har ingen bra lösning ännu.
 
Att blanda drygt 13 kubik i en tombola, mer än 216 blandningar. (60 liter i gång enligt en annan aktuell tråd.)

Nästan 3 billass.

Vad är det för mönster som ska göras? Ska det slipas först och sedan mönstras? Eller blir det en rågjutning med mönster?

Protte
 
prototypen skrev:
Att blanda drygt 13 kubik i en tombola, mer än 216 blandningar. (60 liter i gång enligt en annan aktuell tråd.)

Nästan 3 billass.

Vad är det för mönster som ska göras? Ska det slipas först och sedan mönstras? Eller blir det en rågjutning med mönster?

Protte
Det blir skinn av gummi och plast med vilka huggen-sten-textur och sedan skarvat som stampas in vid rätt bränntidpunkt plus pulverpatinering som slängs ut och sedan efterrullas. Betongen försluts sedan efter högtryckstvättning.
 
Johan- skrev:
Det blir skinn av gummi och plast med vilka huggen-sten-textur och sedan skarvat som stampas in vid rätt bränntidpunkt plus pulverpatinering som slängs ut och sedan efterrullas. Betongen försluts sedan efter högtryckstvättning.
Det kan vara enklare om du gör en gjutform i plåt på säg 2x2 meter som du armerar och sedan platsgjuter 6-8cm tjocka betongplattor med. Mindre risk för sprickor och du slipper ha mjukfogar, gjut- och armeringsprocessen blir även enklare.
 
Helioz skrev:
Det kan vara enklare om du gör en gjutform i plåt på säg 2x2 meter som du armerar och sedan platsgjuter 6-8cm tjocka betongplattor med. Mindre risk för sprickor och du slipper ha mjukfogar, gjut- och armeringsprocessen blir även enklare.
Jag gillar förslaget och gör på detta vis om det finns en lösning på övergångarna. Så du tycker inte jag ska göra en profil på övergången så att det blir en rörlig fog. Vad funkar bättre?
 
Johan- skrev:
Jag gillar förslaget och gör på detta vis om det finns en lösning på övergångarna. Så du tycker inte jag ska göra en profil på övergången så att det blir en rörlig fog. Vad funkar bättre?
Med plåtformar blir det ganska små fogar, dessa kan sedan fyllas med t.ex fogsand. Här är lite bilder på texturerad betong (stamped concrete), är det något liknande resultat du tänkt dig?
slate_seamless_252144833_std.5974437_large.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Random_Stone_Stamped_concrete_finish.3573957_std.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

sealing-stamped-concrete-pool-patio-west-greenwich-ma1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Helioz skrev:
Med plåtformar blir det ganska små fogar, dessa kan sedan fyllas med t.ex fogsand. Här är lite bilder på texturerad betong (stamped concrete), är det något liknande resultat du tänkt dig?
Ja Helioz, bilderna beskriver bra det resultat jag hoppas på.
https://www.youtube.com/watch?v=qcjmleiyJU8
https://www.youtube.com/watch?v=QuqryhFu9w8
Två länkar som beskriver tillvägagångssätt för platta och trapp.
 
Redigerat:
  • Gilla
LottaSofia
  • Laddar…
Johan- skrev:
Ja Helioz, bilderna beskriver bra det resultat jag hoppas på.
[länk]
[länk]
Två länkar som beskriver tillvägagångssätt för platta och trapp.
Kommer bli riktigt snyggt tror jag och dessutom ganska unikt då man sällan ser denna typen av betong i Sverige. Tillverkar du formarna för textureringen själv eller beställer du dessa på internet?
 
Johan- skrev:
Den blir ca 130m2 Helioz, plus trappor runt om, murar, schakt för bassäng etc.

Vilka är dina tankegångar kring armeringen?
Helvete vad betong det blir, ja gymkort behöver du inte önska dig på ett tag. Men kanske en ny rygg;)
 
Helioz skrev:
Kommer bli riktigt snyggt tror jag och dessutom ganska unikt då man sällan ser denna typen av betong i Sverige. Tillverkar du formarna för textureringen själv eller beställer du dessa på internet?
Det som kallas skinn kommer jag beställa, så att jag får en naturtrogen textur. Mönstren på plattorna kommer jag göra egna formar till och sätter då även skinn på insidan av dessa. Kommer även beställa en handroller med samma textur för att efterputsa med. Resten av verktygen tillverkar jag själv lätt i verkstaden. Säljer nog skinnen sedan när jag tröttnat på dem efter dessa projekt. Ev. att jag använder dem till ett till hus, det får visa sig.
 
Kromo skrev:
Helvete vad betong det blir, ja gymkort behöver du inte önska dig på ett tag. Men kanske en ny rygg;)
hehe ..ja du Kromo, kanske blir det så. Fast det är skönt att få jobba med kroppen och rensa ur slaggprodukter i värmen. Får gärna ta en bit in på hösten, jagar inte deadlines, det är mer en livsstil numera =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.