35 747 läst · 38 svar
36k läst
38 svar
Gjuta bänkskiva över 3m
Kaminen ska putsas, den är klädd med några specialskivor som jag skaffat från Polen, 3cm tjocka och ska tåla värmen.X xLnT skrev:
Fast dom syns inte på bilden, för under kaminen så är det lättbetong, för där vilar betongskivan på.
Kaminen är en vattenmantlad även den köpt i Polen då vi inte hittat någon vattenmantlad med 3-glas i Sverige.
Jaha såpass.Wik83 skrev:Kaminen ska putsas, den är klädd med några specialskivor som jag skaffat från Polen, 3cm tjocka och ska tåla värmen.
Fast dom syns inte på bilden, för under kaminen så är det lättbetong, för där vilar betongskivan på.
Kaminen är en vattenmantlad även den köpt i Polen då vi inte hittat någon vattenmantlad med 3-glas i Sverige.
Vi letar efter en insats (vill ha så lite värme från den som möjligt) som är öppen på 3/4 sidor.
Vi ska dessutom tegla upp murstock och runt den, så får svetsa något form av stöd till sidorna.
Lite oklart faktiskt; jag hängde armeringen i järntråd i ribbor som låg över formen (andra gången litade jag mer på bärigheten betongen och lade dit armeringen halvvägs); och av någon anledning blev det nyansskillnader i betongen där armeringen låg. Dock var det inga problem alla att slipa bort skiftningarna.Wik83 skrev:
Kört med ett flytspackel.. hey'di flytstøp. Inga problem med porer, det är ju lättarbetat då det flyter ut. Kört lite med en tandspackel upp och ner bara. Sen knackat lite med en hammare på formen. Har även gått bra utan att knacka med hammaren.S Setomidor skrev:
När jag gjöt min skiva som är cirka 3,5 meter lång och 1 meter bred använde jag en tunnare plåt ovanpå formplyfan. Blev väldigt jämn och slät yta och har inte behövts efterbehandlas. När man känner på ytan med hela handflatan upplever man att vissa delar är något vågiga men det syns inte och bara på vissa delar. Använde ett flytspackel från Weber efter ha fått tips från dem om vad man skulle använda. Tung att vända dock. Men vad gör man inte för att få en homogen skiva utan skarvar.
https://plusenergihus.wordpress.com/2013/12/21/platsgjuten-bankskiva-i-flytspackel/
https://plusenergihus.wordpress.com/2013/12/21/platsgjuten-bankskiva-i-flytspackel/
se jätte fint ut. ska göra ungefär samma storlek själva. vilken storlek armeringsjärn valde du? 8mm eller 10?P Pagno skrev:
Produkter som diskuteras i tråden