Alfred Jonsson skrev:
Och alla hundratusentals hus som inte har någon plastfolie alls, hur kommer det sig att de inte ruttnat bort?
Nu har jag ingen forskningsrapport i bakfickan, men det KAN ju vara samma skäl som att gamla kallvindar med enbart kutterspån som isolering klarar sig bättre än om man tilläggsisolerar dem med mineralull eller glasull - spånet kan ta upp fukt och torka ut igen utan att ta nämnvärd skada av det.

Det handlar väl också om temperaturgradient i väggen, _var_ fuktig luft kondenserar. I min gamla kåk där ytterväggen saknar plast och i princip består av två stående plankväggar med 2-3 cm kutterspånspalt emellan, blir väggen så kall att det hänt att jag fått frost på insidan(!) av väggen. Så om gamla väggar isolerar så dåligt att väggen är kall rakt igenom, hamnar kanske ingen kondens _i_ väggen?.. En gammal timmerstuga funkar ju bevisligen bra fuktmässigt, men är den energieffektiv? Näe.

A
b8q skrev:
Nu har jag ingen forskningsrapport i bakfickan, men det KAN ju vara samma skäl som att gamla kallvindar med enbart kutterspån som isolering klarar sig bättre än om man tilläggsisolerar dem med mineralull eller glasull - spånet kan ta upp fukt och torka ut igen utan att ta nämnvärd skada av det.

Det handlar väl också om temperaturgradient i väggen, _var_ fuktig luft kondenserar. I min gamla kåk där ytterväggen saknar plast och i princip består av två stående plankväggar med 2-3 cm kutterspånspalt emellan, blir väggen så kall att det hänt att jag fått frost på insidan(!) av väggen. Så om gamla väggar isolerar så dåligt att väggen är kall rakt igenom, hamnar kanske ingen kondens _i_ väggen?.. En gammal timmerstuga funkar ju bevisligen bra fuktmässigt, men är den energieffektiv? Näe.
Ligger säkert mycket i det du säger men faktum kvarstår, i de hus där jag som snickare oftast ser fukt/mögel (när det inte är fråga om vattenskador) är när det varit plastfolie.

Ett stort problem är säkert att folk inte ha på värmen året om i sina och och att husen är för täta.

Var i en "sommarstuga" för någon månad sedan och mögellukten var så hemsk att jag fick ta tigerbalsam på damskyddet dör att slippa känna den äckliga mögellukten när vi rev.

Har själv ett antal sommarstugor/friggebodar och har inte fuktspärr i någon utav dem och alla har klarat sig fint genom alla år utan fukt eller mögel.

I sommarstugor är det mycket olämpligt att ha plast, det är väl ändå allmänt känt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.