Hur illa är det vid förskjutna skarvar mellan gips och spånskiva när man då perforerar diffussionsplasten med gipsskruvarna?

Det finns 25mm gipsskruv. Skruvar man inte in gipsskruven längre än man ska så funkar det.

Det är ingen fara så länge som man skruvar i reglarna.

• Gilla
kfransson
  • Laddar…
Fast fiffigast är ju att ha ett installationsskikt innanför skivorna, så slipper man oroa sig.

A
Varenda person som sätter upp en tavla eller hylla med Mollys perforerar ju ångspärren så..

Själva anser jag ångspärr vara en fullständigt onödig detalj somvi om några år förmodligen kommer sluta med.

Alfred Jonsson skrev:
Varenda person som sätter upp en tavla eller hylla med Mollys perforerar ju ångspärren så..

Själva anser jag ångspärr vara en fullständigt onödig detalj somvi om några år förmodligen kommer sluta med.
d^_^b

Ja, det är ett stort problem om du perforerar diffusionsplasten med gipsskruvarna. Det har även visast sig att så lite som tavelspikar etc som perforerar plasten kan ge upphov till stora problem. Det bör som sagt finnas ett installationsutrymme innanför skivorna och sedan plast.

Alfred, vad bygger du dina något kontroversiella åsikter på?

injonil skrev:
...Det har även visast sig att så lite som tavelspikar etc som perforerar plasten kan ge upphov till stora problem...
Intressant injonil.

Jag förutsätter att dessa problem relaterade till tavelspikar finns dokumenterade.

Kan du vara snäll och lägga upp länkar till de rapporter som har påvisat de här problemen!

Thomas Lundquist
Jag skulle också vilja se den utredningen med tavelspikar.

Sluta tramsa.

Har man möjlighet att inte perforera plasten så väljer man att inte göra det.

Sen om man sätter upp en tavla med en spik, så tror inte jag det är hela världen, man har fortfarande svagt undertryck i bostaden om man ventilerar korrekt.
Det är ju så att det är betydligt fler gipsskruvar än tavelspikar, så eventuell jämförelse haltar.

A
injonil skrev:
Ja, det är ett stort problem om du perforerar diffusionsplasten med gipsskruvarna. Det har även visast sig att så lite som tavelspikar etc som perforerar plasten kan ge upphov till stora problem. Det bör som sagt finnas ett installationsutrymme innanför skivorna och sedan plast.

Alfred, vad bygger du dina något kontroversiella åsikter på?
Vad menar du med kontroversiella åsikter?

Att plast ofta kan skada mer än det gör nytta vet alla som rivit i hus byggda med diffusionsplast.

Redigerat:
Alfred Jonsson skrev:
Vad menar du med kontroversiella åsikter?

Att plast ofta kan skada mer än det gör nytta vet alla som rivit i hus byggda med diffusionsplast.
Om du hade skrivit "Att plast SOM PUNKTERATS ofta kan skada mer än det gör nytta", så hade jag hållit med dig alla dagar i veckan.

KnockOnWood skrev:
Intressant injonil.

Jag förutsätter att dessa problem relaterade till tavelspikar finns dokumenterade.

Kan du vara snäll och lägga upp länkar till de rapporter som har påvisat de här problemen!
Inte riktigt, men jag berättar gärna vad jag fått dessa uppgifter ifrån.

Min far träffar mycket kunnigt folk inom olika områden och samtalade vid ett tillfälle med en från Skanskas forskningsavdelning. Forskaren berättade att de tidigare hade fått mycket reklamationer pga perforerad ångspärr, just för den känsliga konstruktionen där ångspärren är såpass nära ytskiktet att spikar/mollys etc gör hål.

Mer detaljer har jag inte; det kan t ex vara värre med en sådan konstruktion i hyreslägenheter som byter ägare ofta men att punkterad ångspärr kan ge fukt- och mögelproblem är väl inte särskilt underligt? Varför skulle man annars helt gått ifrån den konstruktionen idag?

Snailman
jag läste för några år sedan att det inte bör vara större hål sammanlagt i plastfolien att det motsvarar en halv handflata och det var som sagt några år sen , ska säkert vara ännu mindre idag och definitivt på passivhus (de ska ju tom tryckprovas)

A
Och alla hundratusentals hus som inte har någon plastfolie alls, hur kommer det sig att de inte ruttnat bort?

Som snickare anser jag mig så mycket mer fuktskador i nya hus som har plastfolie än i gamla hus som inte har det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.