Jag har snickrat ihop ett vind/insynsskydd (är det pergola det heter?) till uteplatsen, men får inte till 45° geringen i hörnan där överliggarna möts. Lutningen på överliggarna är 20°.

Jag tänkte först att det är väl bara att ställa in gersågen på 45° vinkel samt 20° lutning, men icke då. Hörnet blev då mindre än 90°, testade då att minska vinkeln till ~41° vilket resulterade i en bra 90° men lutningen blev brantare än 20°. Suck..

Det känns som att det lär finas någon tabell eller "gersågning for dummies" som jag missat (bortsett från att jag bevisligen sov igenom mattelektionerna :blushing: ).

Tips på lösning samt vidare läsning/fördjupning i gersågning mottages tacksamt!

ta 2 st prov bitar först å lek å trixa lite så kommer du fram till lösningen...
jag brukar ha som regel att så som listen, regeln m.m skall sitta monterad ja så lägger å håller jag den i kapen me...
mvh
estwing

H
Tror att Bosch ska ha detta i sin manual. Titta på deras hemsida och ladda ner en masnual på en av deras sågar.

Tack för tipsen!

Den metod som estwing nämner om att gera arbetsstycket i samma vinkel som det skall monteras finns medtagen i manualen till ex.vis Bosch GCM 8S, under avsnittet taklister enligt US standard. En lustig detalj är att gering av taklister inte finns medtaget öht i manualen till den gröna Bosch PCM 8S, kan man inte såga taklister i den eller?!! :rolleyes:

Hursomhelst fanns det även med ett (1) exempel på hur man gerar taklisterna liggande i sågen, såsom jag tänkte göra med min överliggare, med alternativa gerings/lutningsvinklar. Det borde finnas någon tabell som tar upp flera vinklar tycker jag, eller någon formel för att räkna ut de alternativa vinklarna.

Under tiden får jag nog betrakta denna fråga som kuriös och sätta igång och såga överliggarna enligt den lite mindre eleganta metoden, om det nu ska bli någon färdig pergola innan sommaren helt är förbi ;)

• Gilla
Matteg01
  • Laddar…
ok, men ta 2 st små bitar å arbeta ihop dom. när dom är täta ser du vilken vinkel som blev, nu kan du kapa rätt direkt med rätta läöngder...
enkelt...
mvh
estwing

Fixa en bild så kan man säkert lista ut vilken vinkel du säker.

Här kommer bilder!
(Efter att jag gett upp och monterat plankorna med 20° lutning i gersågen mha vinklade passbitar jag sågat till före)

Jag vill alltså kunna räkna ut och utföra gersågningen i ett moment med materialet monterat plant i gersågen och endast använda mig av gervinkel och klinglutning. I likhet med med hur man gersågar taklister enl. US standard som återfinns i manualerna till de blåa Boschsågarna.

• IMG_0563.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0564.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Ozzys Gozze
  • Laddar…
Du har ju egentligen fått svaret tidigare i tråden, och för att förenkla det tar du och ställer sågen på 20 graden såga två eller tre kilar i denna vinkel.
Sedan använder du kilarna för att luta plankan då du gerar 45 grader.

Edit: kanske inte det svar du ville ha, men gör så först, blir geringen bra ta sedan och lägg plankan på platten i sågen och justera in klingan som snittet blev, då kan du läsa av vinklarna och kanske bättre lista ut vad som menades i manualen.

Redigerat:
  • Gilla
Ozzys Gozze
  • Laddar…
Eftersom både vinklarna & klinglutningen förändras när man vill gera lutande hörn plant i sågen, så råder det ett matematiskt förhållande som borde gå att utrycka i en formel. Den formeln vill jag ha!

• Gilla
S_B_O
  • Laddar…
LilleNo skrev:
Eftersom både vinklarna & klinglutningen förändras när man vill gera lutande hörn plant i sågen, så råder det ett matematiskt förhållande som borde gå att utrycka i en formel. Den formeln vill jag ha!
Jag trodde du ville ha klart överliggaren, men lite fredagsknåp är ju inte fel.

Vill du har formeln bara för 45 graders eller förhållandet mellan alla godtyckliga vinklar och lutningar?

Mikael_L
Det är ganska naturligt att vinkeln förändras då plankan vinklas.

Här ser vi ett exempel uppritat i sketchup.
Först det önskade hörnet.

Tittar vi på endast en planka så ser vi att den är 120 mm bred (jag valde det), men den horisontella projektionen är endast 113 mm.

• vinkel0001.gif
    Skapa konto
  • vinkel0002.gif
    Skapa konto
Mikael_L
När plankan lutar i 20° är den 45° i horisontal projektion.

Men när den läggs ner ökar 113mm-måttet till 120 mm, diagonalen blir längre och den nya vinkeln blir i det här fallet (45° och 20°) ca 43,2°.

På motsvarande vis förändras även 20°-vinkeln.

• vinkel0003.gif
    Skapa konto
  • vinkel0004.gif
    Skapa konto
  • Gilla
Förortstjejen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det hela går säkert att lösa med vektorrum eller något annat trevligt jox i 3-dimensionell algebra.
Nu var det ju denna kurs jag aldrig klarade ... :)

Annars är det nog ganska lätt att räkna ut de nya vinklarna genom att räkna på de nya avstånden som blir vid ortogonal projektion (projektion mot lodräta eller vågräta plan).

• Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
om ändå jag kunde rita så... jag klarar knappt paint mikael hahaha

vinkel = 45 * cos (lutning) ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.