8 529 läst · 73 svar
9k läst
73 svar
Genvägar bland hantverkare
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 257 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 257 inlägg
Tja målare eller andra hantverkare. Det verkar ligga nån sorts svår prestigesjuka i att försvara kollegor, till varje pris. Eftersom alla redan vet att fusk förekommer, om än inte säkert i vilken omfattning, vore det ju bättre att fokusera på vad man kan göra åt det, men se det verkar inte intressant.cust3000 skrev:Majoriteten kanske är målare som debatterar med dig, Thomas59.
Klart att du får mothugg då, speciellt från dem som kanske känner sig träffade.
Men jag har inga dåliga erfarenheter av hantverkare än, men jag vet flertalet som råkat ut för det du beskriver, tyvärr.
Synd om dem som är duktiga och "seriösa"
Ja dom kanske känner sig träffade, jag vet faktiskt inte men tanken har slagit mig.
Jo börjar man prata hantverkare så får man höra ett och annat.
Helt klart påverkar snacket dom seriösa och duktiga hantverkarna, tråkigt men så är det ju.
Startade själv ett företag i en bransch som fått utstå mycken kritik. Hela syftet med företaget var att visa att man kunde få både nöjda kunder och lönsamhet med lite nytänk.
Skulle aldrig tänka tanken att försvara kollegor som fick kritik. Det får dom göra själva.Skulle nog hellre dra upp några insiderlik för att beskriva hur det egentligen går till.
Gissar att det är samma i hantverkarbranschen. Vi klagar på vissa saker men skummar bara på ytan. Branschen själv sitter helt säkert inne med grejer som skulle få oss att tappa hakan men det vill ju ingen gå ut med.
Medlem
· Södermanland
· 33 inlägg
Min uppfattning är att hela branschen är halvskum. Anlitar jag en hantverkare har jag lärt mig att få betala överpriser och räkna med att det kommer att vara lite skavanker här o där när jag kommer hem. Sorgligt men sant. Jag tror också att hantverkeriet kan vara ett ganska otacksamt jobb då många som jag utanför branschen säkert kan vara kinkiga och petiga (som dom ser det i alla fall).
Jag betalar hellre mer för att få jobbet utfört exakt så som jag vill, även om det så är sjudubbla färglager, än nått slags good enough-resultat. Men då brukar man bli dumförklarad av en ögonhimlande hantverkare och så slutar det med nått slags halvdant i alla fall. =)
Jag betalar hellre mer för att få jobbet utfört exakt så som jag vill, även om det så är sjudubbla färglager, än nått slags good enough-resultat. Men då brukar man bli dumförklarad av en ögonhimlande hantverkare och så slutar det med nått slags halvdant i alla fall. =)
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 257 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 257 inlägg
Hmm......? nej jag har själv faktiskt personligen mest goda erfarenheter av hantverkare och jag har anlitat ganska många genom åren, både privat och via mina olika företag.Rrrrr skrev:
Den enda negativa erfarenheten är väl när jag flyttade senast och skulle renovera badrummet. Mina ordinarie hantverare hade inte tid och det var lite bråttom så jag kontaktade tre hantverkare. Två på rekommendation av en fastighetsskötare och en som ag känner privat. De första två dök aldig upp på den avtalade tiden och hörde heller aldrig av sig. Den tredje, kompisen, dök dock upp och kollade lite. Gav ett pris på ca 30 000 kr utan närmare specifikationer. Ingen aning om vad han tänkte skulle ingå för den summan. D måste skämta varmin kommentar och sedan bad jag honom räkna ordentligt och återkomma. Min egen kalkyl pekade på ca 80 000 - 100 000 i material och 3-4 veckors jobb.
Inget hände.
Bad honom komma över igen och gå igen min specifikation, som han redan fått, och gick då igenom punkt för punkt - vad skulle göras, av vem, vem köper material, kvalitetskrav (både tekniskt och estetiskt. Gick också igenom alla ev osäkerhetsfaktorer och vem som skulle stå risken för det. Bad slutligen återigen en offert.
Efter tre veckor ringde jag sedan och undrade varför han inte hörde av sig och reaktionen var - "Oj, jag trodde det var klart redan att vi skulle göra jobbet".
Han trodde sig nog ha skickat en offert men den måste ha kommit bort i posten(?). Bad honom maila en kopia direkt då jag satt vid datorn. Han kunde dock inte hitta offerten och sedan hörde jag inget mer på några veckor. Sutligen ringde han och frågade om det var ok att börja kommande måndag.
....eller inte - då jag själv satt igång att göra jobbet.
Nej jag har aldrig skrivit att hantverkare är avskum, var får du det ifrån? Läs mina inlägg så ser du också var jag får mina intryck ifrån.
Jag har möjligen generaliserat vid ett antal tillfällen men även etta har jag själv kommenterat i en annan tråd.
Det finns massor av duktiga hantverkare, inget tvivel om den saken. Det finns också en ej helt obetydlig grupphantverkare som systematiskt blåser sina kunder. Vissa av dem gör det medvetet och andra för att dom tror, eller lärt sig, att det är så det går till.
En anledning till att detta kan fortgå är naturligtvis kundernas informations- och kunskapsunderläge i kombination med ett prissättningssystem på material som är utformat på så sätt att hantverkarna, i de flesta branscher möjligen snickare undantagna, kan blåsa kunderna på liteextra pengar via materialkostnaden.
Detta i kombination med hantverkarnas låga kunskper i affärsmannaskap, kundservice, ekonomi etc skapar grogrund för de missnöjesyttringar vi ser nästan dagligen, bla på detta forum.
I Stället för att erkänna och ta tag i de problem som finns inriktar sig många (här på forumet) på att ifrågasätta dem som framför kritiken (jmf din egen insändare) alt ifrågasätta kritiken i sig (jmf alla hantverare som går ut i försvar då någon skriver om skitjobb som utförts).
Några hantverkare verifierar att läget är bedrövligt och har också kommit med kontruktiva idéer och det behövs verkligen. Alla reko hantverkare måste ju innerst inne tycka väldigt illa om den klick som saboterar ryktet för hela branscher.
Varför går man då ut och försvarar det hela - DET är obegripligt.
Redigerat:
"Alla de målerifirmor (stora företag i Stockholm) som hon jobbat åt lurade SYSTEMATISKT sina kunder. Det handlade inte om enstaka fall eller enskilda personer utan lurendrejeriet var satt i system."
Jag vill inte försvara någon. Stör mig bara på att du sprider en förstaårslärlings ord utan egna belägg.
Jag vill inte försvara någon. Stör mig bara på att du sprider en förstaårslärlings ord utan egna belägg.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 257 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 257 inlägg
Jodå, jag har egna belägg men det var inte det tråden handlade om. Du kan läsa i flera av mina inlägg i andra trådar var jag fått min insyn i hantverkarbranscher ifrån.5.2 racing skrev:"Alla de målerifirmor (stora företag i Stockholm) som hon jobbat åt lurade SYSTEMATISKT sina kunder. Det handlade inte om enstaka fall eller enskilda personer utan lurendrejeriet var satt i system."
Sen kan man ju undra varför det stör dig. Du påstår att du inte försvarar någon, hur ska man tolka det?
Menar du att det förekommer men att man inte ska prata om det eller är det bara jobbigt att någon berättar om det.
Är det något särskilt problem med att det är en förstårslärling som beskriver hur hon upplever sina första kontakter med arbetslivet. Efter tillräckligt många år i branschen verkar det ju som om man inte längre reagerar så det kanske behövs just nya fräscha ögon.
Så du menar att 2000 besiktningsmän inte gör sitt jobb?
Jag stör mig för att efter ett år så trodde jag att jag visste allt om måleriet. Det gör man inte.
Klart det finns klåpare i denna branschen, men hon vill ju få det till att alla stora målerier systematiskt lurar sina kunder. Sådana firmor får inga mer jobb, så jag tycker det är märkligt att dom finns öht.
Jag reagerar ännu mer nu än i början. Dom företag som våran firma samarbetar med fuskar bara en gång, sen anlitar vi nån annan firma.
Jag stör mig för att efter ett år så trodde jag att jag visste allt om måleriet. Det gör man inte.
Klart det finns klåpare i denna branschen, men hon vill ju få det till att alla stora målerier systematiskt lurar sina kunder. Sådana firmor får inga mer jobb, så jag tycker det är märkligt att dom finns öht.
Jag reagerar ännu mer nu än i början. Dom företag som våran firma samarbetar med fuskar bara en gång, sen anlitar vi nån annan firma.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 257 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 257 inlägg
Nja det kanske är lite det som är grejen. 2000 besiktningsmän hjälper inte om man fuskar på ett sätt som i stort sett är omöjligt att kollas och huruvida hantverkare går och klipper sig på betald arbetstid när dom sagt att dom åkt till måleributiken kanbesiktningsmännen knappast kolla.5.2 racing skrev:Så du menar att 2000 besiktningsmän inte gör sitt jobb?
Nej (för vilken gång i ordningen vet jag inte), hon uttalade sig ENBART om de målerier hon jobbat på vilket jag UTTRYCKLIGEN skrev och JA dom finns i allra högsta grad. Hur vet du med säkerhet att dina leverantörer inte fuskar?
Sen blir jag lite intresserad av vad du lärde dig efter ett år, det får du gärna utveckla?
Efter ett år så har man inte lärt sig ett skit, på sin höjd har man lärt sig lite teknik på spackling, målning, tapetsering. Man kan absolut inte lägga upp ett jobb, man förstår inte varför man gör vissa saker före andra. Man tror att man kan snåla in på behandlingar, men får oftast göra om det.
När jag hörde chefer och äldre målare i byggboden trodde jag att förstod vad dom menade med listan, patenta, vått-i-vått mm mm. Men det gjorde jag inte till 100%
Mina leverantörer som du kallar det, UE enligt mig, skall oftast leverera ett fullgott resultat på det som vi har begärt offert på. Vill dom lägga sitt golv utifrån genom fönstret spelar ingen roll för mig.
Givetvis så uppkommer diskussioner om ett jobb är godkänt eller ej, men där kommer nåt som kallas sunt förnuft in. Om besiktningsmannen släpper igenom en gering som en annan tycker är sådär, på ett husbygge, kanske man säger till, men om det är på en kontorsbyggnad med 50 karmar släpper man det.
Observera att detta gäller bara om man själv har entrepenaden.
När jag hörde chefer och äldre målare i byggboden trodde jag att förstod vad dom menade med listan, patenta, vått-i-vått mm mm. Men det gjorde jag inte till 100%
Mina leverantörer som du kallar det, UE enligt mig, skall oftast leverera ett fullgott resultat på det som vi har begärt offert på. Vill dom lägga sitt golv utifrån genom fönstret spelar ingen roll för mig.
Givetvis så uppkommer diskussioner om ett jobb är godkänt eller ej, men där kommer nåt som kallas sunt förnuft in. Om besiktningsmannen släpper igenom en gering som en annan tycker är sådär, på ett husbygge, kanske man säger till, men om det är på en kontorsbyggnad med 50 karmar släpper man det.
Är kanske bra om någon vågar avslöja vad som sker.5.2 racing skrev:"Alla de målerifirmor (stora företag i Stockholm) som hon jobbat åt lurade SYSTEMATISKT sina kunder. Det handlade inte om enstaka fall eller enskilda personer utan lurendrejeriet var satt i system."
När de hållit på en längre tid vågar de kanske inte avsköja vad som sker.
Grupptrycket är stort och det märker man tydligt i dena tråd.
Ett hett ämne tydligen och då brrukar det ligga en del bakom.
1985 målade jag själv mitt hus med rejält med grundfärg och två lager färg på detta.Helt enligt specifikationen. Tog en hel del tid och kostade en del för alla färgen.
Grannhusen målades av "proffs" och de rollade panelen med ETT lager. UTAN grundfärg. Gick jättefort.
Det syntes ingen större skillnad mer än att träfirerna syntes lite mindre på mitt hus
Efter 13 år målade jag om mitt hus (ville fräsha upp och förlänga lisvstiden) och panelen är fortfarande frisk.
Gissa själv om det är någon skillnad mot grannhusen.
//Roland
Grundning + två ggr färdigfärg är ju minsta standard idag. Rödfärg undantaget.rolri skrev:Är kanske bra om någon vågar avslöja vad som sker.
När de hållit på en längre tid vågar de kanske inte avsköja vad som sker.
Grupptrycket är stort och det märker man tydligt i dena tråd.
Ett hett ämne tydligen och då brrukar det ligga en del bakom.
1985 målade jag själv mitt hus med rejält med grundfärg och två lager färg på detta.Helt enligt specifikationen. Tog en hel del tid och kostade en del för alla färgen.
Grannhusen målades av "proffs" och de rollade panelen med ETT lager. UTAN grundfärg. Gick jättefort.
Det syntes ingen större skillnad mer än att träfirerna syntes lite mindre på mitt hus
Efter 13 år målade jag om mitt hus (ville fräsha upp och förlänga lisvstiden) och panelen är fortfarande frisk.
Gissa själv om det är någon skillnad mot grannhusen.
//Roland
Kan ej svara för standarden 1985, men det fanns väl idioter då också.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 257 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 257 inlägg
Okey, då kanske vi missuppfattade varandra.5.2 racing skrev:Efter ett år så har man inte lärt sig ett skit, på sin höjd har man lärt sig lite teknik på spackling, målning, tapetsering. Man kan absolut inte lägga upp ett jobb, man förstår inte varför man gör vissa saker före andra. Man tror att man kan snåla in på behandlingar, men får oftast göra om det.
Det jag gav exempel på var inte yrkesknep och smarta arbetssätt som man, precis som du skriver, kanske lär sig först efter ett antal år i yrket utan mer genvägar som gjorde jobbet billigare och tog mindre tid på bekostnad av att utförandet inte gjordes som avtalat.
Sedan handlade det om hur målare "smet" från jobbet och utförde privata ärenden under förespeglingen att det hörde till jobbet. Slutligen var det en hel del snack som i mångt och mycket gick ut på hur lätt det var att "fuska" utan att kunden märkte något. Säkert ibland överdrivet och alldeles säkert i syfte att imponera lite på flickstackarn.
Jag förstår vad du menar, men vi båda drar det lite för långt kanske.
Kan vara så att vår firma är bättre än andra. Vi har legat i framkant när det gäller miljö och kvalitetscertifieringar och även ledningssystem. Jag vet inte, dessutom jobbar jag inte som målare längre. Tänkte att det skulle vara dumt att nämna mitt i disskussionen...
Kan vara så att vår firma är bättre än andra. Vi har legat i framkant när det gäller miljö och kvalitetscertifieringar och även ledningssystem. Jag vet inte, dessutom jobbar jag inte som målare längre. Tänkte att det skulle vara dumt att nämna mitt i disskussionen...
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 257 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 257 inlägg
Kanske det !5.2 racing skrev:Jag förstår vad du menar, men vi båda drar det lite för långt kanske.
Det finns helt klart företag som är bättre än andra (de flesta förmodar jag) och jag tvivlar på att "fusket" alltid är sanktionerat av ledningen. "Skolket" är det knappast!