Thomas59
Denna tråd är utbruten från tråden om "Grundlurad av målare?????". Tanken är att denna tråd kan behandla hantverkare som tar genvägar när de arbetar, och aspekter som rör detta. Tråden skall handla om detta, inte om hantverkare som inte kommer, inte svarare i telefon osv.

Jag vill redan nu klargöra att trots att detta självklart är ett känsligt ämne så skall tonen i tråden vara respektfull. Förklara gärna att du inte håller med någon/att någon sitter med fel fakta/har tolkat faktan fel etc. Lägg också fram dina egna underbyggda tankar. Men förklara inte rakt av att den som inte håller med dig har fel eller är dum, det kommer inte att accepteras.

/Moderator


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lite OT men ändå. Min kollegas dotter kom förbi på jobbet i går. Hon blev klar med sin målarutbildning (dekorationsmålare) förra året men har jobbat åt vanliga målerier i projekt sedan hon slutade.

Vi satt och väntade på en hantverkare som skulle fixa låset på WC och kom därför att tala om hantverkare.

Hon berättade att hon allvarligt övervägde att söka helt andra jobb än som hantverkare. Det hon hade sett gjorde henne helt häpen. Alla de målerifirmor (stora företag i Stockholm) som hon jobbat åt lurade SYSTEMATISKT sina kunder. Det handlade inte om enstaka fall eller enskilda personer utan lurendrejeriet var satt i system.

Orkar inte räkna upp alla de sätt som hon gav exempel på men kreativiteten och fräckheten var enorm. Hon undrade hur folk kunde jobba på det sättet helt utan att skämmas. De flesta av sätten att lura kunden var i stort sett omöjliga att uppptäcka i efterhand ens för proffs och definitivt inte för privatpersoner.

Vissa av de anställda utförde arbetet med så dålig kvalitet att hon konstaterade att den nivån hade man knappast behövt utbildning för att klara.

Hon var helt chockad över det hon sett och det finns ingen anledning att betvivla hennes uppgifter.

Hon berättade även om hur andra hantverkarkategorier som arbetade samtidigt som henne hade samma inställning till kunderna. Kan man gena, fuska, luras så gör man det. Allt i syfte att få ett enklare jobb och tjäna mer pengar.

Visst fanns det hantverkare som försökte göra ett bra jobb men dom var definitivt inte i majoritet.

Hon satt i nästan 2h och berättade hur det går till och man blir helt mörkrädd då man hör det.

BEDRÖVLIGT!
 
Redigerat av moderator:
Thomas59 skrev:
Lite OT men ändå. Min kollegas dotter kom förbi på jobbet i går. Hon blev klar med sin målarutbildning (dekorationsmålare) förra året men har jobbat åt vanliga målerier i projekt sedan hon slutade.

Vi satt och väntade på en hantverkare som skulle fixa låset på WC och kom därför att tala om hantverkare.

Hon berättade att hon allvarligt övervägde att söka helt andra jobb än som hantverkare. Det hon hade sett gjorde henne helt häpen. Alla de målerifirmor (stora företag i Stockholm) som hon jobbat åt lurade SYSTEMATISKT sina kunder. Det handlade inte om enstaka fall eller enskilda personer utan lurendrejeriet var satt i system.

Orkar inte räkna upp alla de sätt som hon gav exempel på men kreativiteten och fräckheten var enorm. Hon undrade hur folk kunde jobba på det sättet helt utan att skämmas. De flesta av sätten att lura kunden var i stort sett omöjliga att uppptäcka i efterhand ens för proffs och definitivt inte för privatpersoner.

Vissa av de anställda utförde arbetet med så dålig kvalitet att hon konstaterade att den nivån hade man knappast behövt utbildning för att klara.

Hon var helt chockad över det hon sett och det finns ingen anledning att betvivla hennes uppgifter.

Hon berättade även om hur andra hantverkarkategorier som arbetade samtidigt som henne hade samma inställning till kunderna. Kan man gena, fuska, luras så gör man det. Allt i syfte att få ett enklare jobb och tjäna mer pengar.

Visst fanns det hantverkare som försökte göra ett bra jobb men dom var definitivt inte i majoritet.

Hon satt i nästan 2h och berättade hur det går till och man blir helt mörkrädd då man hör det.

BEDRÖVLIGT!
Och då kan vi konstatera att det är så eller??

Tycker att din säkra källa skall tänka lite på vad hon säger. Hon menar på fullaste allvar att majoriteten av alla målare är fuskare, klåpare och gör allt för att lura kunden...Mmm livlig fantasi har ju iaf. Dessutom menar hon på att alla hantverkare är likadana.
Efter tio i byggbranschen kan jag säga att visst fan finns det rötägg, men 99% av alla jag jobbat med är inga lurendrejare som blåser folk.

Sen påstår hon att målarna genar så att inte ens ett proffs kan upptäcka det?? Jaha, varför är den enklare vägen den sämre? Många ggr när det står tex två ggr takfärg målas det bara en gång. Varför?? Ja om du har ett helt perfekt tak som enligt arbetsbeskrivning skall målas två ggr, anser jag att det är slöseri med tid, pengar, miljö mm, mm att sryka det en extra gång. Ingen blir gladare av det.

Att komma med generella påståenden efter om jag förstått det rätt, ett år i riktiga livet, känns sådär. Må vara att det är i Stockholm, men jag har svårt att tro att det är sämre där. Att sedan du sväljer det och dessutom skickar ut det på detta forum tycker jag dåligt.

Mvh Gustav.
 
Lär garanterat vara en viss skillnad i synsätt mellan en dekorationsmålare och målare precis som mellan en möbelsnickare och en byggnadssnickare.

En möbelsnickare tycker säkert att mycket på ett bygge är fusk men om man skall bygga det med den precisionen (som inte behövs) som en möbelsnickare arbetar med så blir man liksom aldrig färdig och vad tusan spelar tiondels millimetrar för roll på kapning av reglar t ex? Å andra sidan vill man inte se en byggnadssnickare inne på ett snickeri så det jämnar ut sig *S*

Javisst, det är lite fusk med t ex latexfog men vem betalar för de timmarna om man skall stå och göra samma tillpassningar som man gör på t ex båtinredningar?

Allt beror på vilken nivå man vill lägga sig på och det tar ett bra tag att lära sig att få till resultat som är acceptabla både ur kvalitetshänseende samt ur kostnadssynpunkt.

Detta var självklart inget försvar för trådstartarens klant till målare utan en kommentar till den nyutexaminerade dekorationsmålarens kommentarer.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Lär garanterat vara en viss skillnad i synsätt mellan en dekorationsmålare och målare precis som mellan en möbelsnickare och en byggnadssnickare.

En möbelsnickare tycker säkert att mycket på ett bygge är fusk men om man skall bygga det med den precisionen (som inte behövs) som en möbelsnickare arbetar med så blir man liksom aldrig färdig och vad tusan spelar tiondels millimetrar för roll på kapning av reglar t ex? Å andra sidan vill man inte se en byggnadssnickare inne på ett snickeri så det jämnar ut sig *S*

Javisst, det är lite fusk med t ex latexfog men vem betalar för de timmarna om man skall stå och göra samma tillpassningar som man gör på t ex båtinredningar?

Allt beror på vilken nivå man vill lägga sig på och det tar ett bra tag att lära sig att få till resultat som är acceptabla både ur kvalitetshänseende samt ur kostnadssynpunkt.

Detta var självklart inget försvar för trådstartarens klant till målare utan en kommentar till den nyutexaminerade dekorationsmålarens kommentarer.

/Kent
Jag håller helt med dig Kent - mycket i detta handlar nog från vilket perspektiv man ser "fusket" eller genvägarna. Kan skillnaden inte ses, och om hållbarhet etc inte är försämrad så känns det dessutom lite malplacerat att tala om fusk eller genvägar - det är ju som Racing 5.2 säger inte vettigt att fortsätta måla i så fall (observera att jag vet/tar ställning till om 2 lager takfärg kan medföra ett bättre skydd eller någon annan fördel, trots samma utseende som 1 lager färg).

Det viktiga är dock att man inte lurar kunden att tro, direkt eller indirekt, att man har målat 2 lager färg.

Vad som är fusk är en intressant diskussion i sig. Är det fusk att inte sätta så många gipsskruvar som det rekommenderas av skivtillverkaren (eller vem som nu rekommenderar) om det ändå håller precis lika bra? Eller att måla 1 lager färg när det står 2 lager på spannen?

Oavsett vilket så är jag helt övertygad om att problemet med att man betecknar vissa saker som fusk om man har ett perspektive (tex dekorationsmålare) men inte om man har ett annat ("vanlig" målare) existerar på precis samma sätt mellan konsumenter och hantverkare. 5.2 racing menar att 99% av de han har jobbat med inte blåser folk - detta kan ju bero på att 5.2 inte är den som har beställt tjänsten, och därför inte är den som skulle ha känt sig blåst även om hantverkaren i fråga blåste kunden. Just på grund av det perspektivet (och på grund av att han själv är hantverkare) blir 5.2 racings bedömning lätt radikalt annorlunda än den som konsumenter har avseende hantverkare som tar genvägar (se exempelvis tråden som denna tråd är utbryten ifrån).

Och personligen så är jag helt övertygad om att andelen hantverkare som systematiskt blåser eller försöka blåsa sina kunder är avsevärt, för att inte säga otroligt mycket större än 1% av hantverkarna.
 
5.2 racing skrev:
Ja om du har ett helt perfekt tak som enligt arbetsbeskrivning skall målas två ggr, anser jag att det är slöseri med tid, pengar, miljö mm, mm att sryka det en extra gång. Ingen blir gladare av det.
.
Och då slipper jag betala för den gången som inte målades?? Då är det OK, men jag är rädd för att många även tar betalt för en sådan strykning som uteblivit!?
 
Thomas59
5.2 racing skrev:
Och då kan vi konstatera att det är så eller??

Tycker att din säkra källa skall tänka lite på vad hon säger. Hon menar på fullaste allvar att majoriteten av alla målare är fuskare, klåpare och gör allt för att lura kunden...Mmm livlig fantasi har ju iaf. Dessutom menar hon på att alla hantverkare är likadana.
Efter tio i byggbranschen kan jag säga att visst fan finns det rötägg, men 99% av alla jag jobbat med är inga lurendrejare som blåser folk.

Sen påstår hon att målarna genar så att inte ens ett proffs kan upptäcka det?? Jaha, varför är den enklare vägen den sämre? Många ggr när det står tex två ggr takfärg målas det bara en gång. Varför?? Ja om du har ett helt perfekt tak som enligt arbetsbeskrivning skall målas två ggr, anser jag att det är slöseri med tid, pengar, miljö mm, mm att sryka det en extra gång. Ingen blir gladare av det.

Att komma med generella påståenden efter om jag förstått det rätt, ett år i riktiga livet, känns sådär. Må vara att det är i Stockholm, men jag har svårt att tro att det är sämre där. Att sedan du sväljer det och dessutom skickar ut det på detta forum tycker jag dåligt.

Mvh Gustav.
Finns inte ett ord om generalisering och att det är så i hela branschen i mitt inlägg. Jag skriver specifikt att det gäller just de större målerier i stockholmstrakten som hon jobbat på.

Genades gjorde det i stor omfattning och kostnadsvinsten kom helt uppenbart inte kunden till godo.För få lager färg mot avtalat var snarare regel än undantag men det fanns värre exempel.

Din egen inställning bekräftar ju precis det du argumenterar emot. Ser du inte det. Läs ditt eget inlägg.

Det hon berättar gäller hennes upplevelser på de arbetsplatser hon jobbat på. Visst hon nämnde även vad äldre "äldre kollegor" på raster och luncher berättat om hur det går till i branschen men det skrev jag inget om. Snacket var liknande inom andra yrekskategorier.

Ibland tror jag det behövs någon UTIFRÅN för att se vad som verkligen förekommer så att man kommer utifrån och vara varit ett år i branschen är knappast en nackdel. Jmf Wallraff!
 
Redigerat av moderator:
Thomas59
snickarboden skrev:
Lär garanterat vara en viss skillnad i synsätt mellan en dekorationsmålare och målare precis som mellan en möbelsnickare och en byggnadssnickare.

En möbelsnickare tycker säkert att mycket på ett bygge är fusk men om man skall bygga det med den precisionen (som inte behövs) som en möbelsnickare arbetar med så blir man liksom aldrig färdig och vad tusan spelar tiondels millimetrar för roll på kapning av reglar t ex? Å andra sidan vill man inte se en byggnadssnickare inne på ett snickeri så det jämnar ut sig *S*

Javisst, det är lite fusk med t ex latexfog men vem betalar för de timmarna om man skall stå och göra samma tillpassningar som man gör på t ex båtinredningar?

Allt beror på vilken nivå man vill lägga sig på och det tar ett bra tag att lära sig att få till resultat som är acceptabla både ur kvalitetshänseende samt ur kostnadssynpunkt.

Detta var självklart inget försvar för trådstartarens klant till målare utan en kommentar till den nyutexaminerade dekorationsmålarens kommentarer.

/Kent
Dekorationsmålare vs vanlig målare. Funderade inte så mycket på det men visst, du har säkert rätt. En dekorationsmålare kan ju ha en annan syn på hur noggrant ett arbete ska utföras men knappast en annan syn på huruvida det arbete man tar betalt för faktiskt också ska utföras, vilket var det vanligaste knepet.

Huruvida det är ok att man åker och klipper sig eller utför andra privata ärenden på arbetstid under förevändningen att man ska köpa material borde dock inte påverkas av vilken typ av målare man är.
 
Thomas59
Daniel_N skrev:
Jag håller helt med dig Kent - mycket i detta handlar nog från vilket perspektiv man ser "fusket" eller genvägarna. Kan skillnaden inte ses, och om hållbarhet etc inte är försämrad så känns det dessutom lite malplacerat att tala om fusk eller genvägar - det är ju som Racing 5.2 säger inte vettigt att fortsätta måla i så fall (observera att jag vet/tar ställning till om 2 lager takfärg kan medföra ett bättre skydd eller någon annan fördel, trots samma utseende som 1 lager färg).

Det viktiga är dock att man inte lurar kunden att tro, direkt eller indirekt, att man har målat 2 lager färg.

Vad som är fusk är en intressant diskussion i sig. Är det fusk att inte sätta så många gipsskruvar som det rekommenderas av skivtillverkaren (eller vem som nu rekommenderar) om det ändå håller precis lika bra? Eller att måla 1 lager färg när det står 2 lager på spannen?

Oavsett vilket så är jag helt övertygad om att problemet med att man betecknar vissa saker som fusk om man har ett perspektive (tex dekorationsmålare) men inte om man har ett annat ("vanlig" målare) existerar på precis samma sätt mellan konsumenter och hantverkare. 5.2 racing menar att 99% av de han har jobbat med inte blåser folk - detta kan ju bero på att 5.2 inte är den som har beställt tjänsten, och därför inte är den som skulle ha känt sig blåst även om hantverkaren i fråga blåste kunden. Just på grund av det perspektivet (och på grund av att han själv är hantverkare) blir 5.2 racings bedömning lätt radikalt annorlunda än den som konsumenter har avseende hantverkare som tar genvägar (se exempelvis tråden som denna tråd är utbryten ifrån).

Och personligen så är jag helt övertygad om att andelen hantverkare som systematiskt blåser eller försöka blåsa sina kunder är avsevärt, för att inte säga otroligt mycket större än 1% av hantverkarna.
Det är klart att "perspektivet" påverkar hur man upplever en situation. Helt klart upplevde hon målarna som slarviga men dom var ju som sagt inte dekorationsmålare.

Påpekar igen att dessa observationer endast gällde de målerier hon jobbat på. Något annat har varken undertecknad eller dekorationsmålaren påstått

Jag är ingen måleriexpert men att ta betalt för jobb som inte utförs lär inte vara ok i någon bransch. Annat billigare material (färg tex) än specat eller vad man tog betalt för var andra exempel och det var INTE engångsföreteelser utan satt i system. Att utföra privata ärenden och debitera timtid till kunden är väl inte heller ok i någon bransch.

Hur stor andel som tillhör den kategori som min kompis dotter träffat går ju inte att sia om mnen bara det faktum att det förekommer är ju oroande.

Att det inte är något isolerat problem eller någon engångsföreteelse är väl ingen vild gissning dock.

Jag vet inte mer än vad hon berättade så jag har inte så mycket mer att säga i just denna fråga. Vill bara förtydliga att hon berättade om några specifika målerier och endast dessa.
 
Mikael_L
Jag hoppas inte hantverkare gör mer jobb än vad som behövs.

Är jobbet så bra att "inte ens en expert" kan avslöja "fusket" ... - har någon fuskat då? verkligen?
(Nu pratar jag inte om dåliga tätskikt under kaklet och sånt).

När det är målat så många lager det behövs för att resultatet ska se bra ut, då är det väl bra?
När det är spacklat och slipat så det ser bra ut, då är det väl bra?
När lister och foder är så raka och ihopgerade att det ser bra ut, då är det väl bra?
osv osv.

Jag är inte beredd att betala för mer än att det ser bra ut, inte mer. Killarna med mikrometermåttet i fickorna kan åka nån annanstans och jobba.

Jobbar hantisen mot löpande, är det ju bara bra och lönsamt för kunden att hantverkaren tar de genvägar som kan tas.

Är det fastpris, så ingår det väl i det vanliga offertkalkylerandet, risk vs vinst.
T.ex. kalkylera med de 2 strykningarna som är angivet på burken.
Klarar det sig med 1, bra lite extra vinst då! (på samma sätt som att en kalkylerad bredspackling av en vävförsedd vägg, visar sig gå att riva väven istället).
Ajaj, nikotingenomslag, det behövdes 3 lager !!! Shit comes, shit goes.

Fungerar marknaden bör fastprisofferter stabilisera sig på en lämplig riskpremienivå, där antalet gånger man klarat sig med en strykning får genomslag till ett sådana fastprisofferter att kunderna i genomsnitt inte blir lurade.

Fungerar inte marknaden ... tja ...
Då är det ju marknadsproblem, inte ett fuskproblem.
 
H
Skulle var intressant att få några exempel på fusket.
Det vore bra för då kan vi som konsumenter vara mera uppmärksamma.
 
Thomas59 skrev:
Finns inte ett ord om generalisering och att det är så i hela branschen i mitt inlägg. Jag skriver specifikt att det gäller just de större målerier i stockholmstrakten som hon jobbat på.

Genades gjorde det i stor omfattning och kostnadsvinsten kom helt uppenbart inte kunden till godo.För få lager färg mot avtalat var snarare regel än undantag men det fanns värre exempel.

Din egen inställning bekräftar ju precis det du argumenterar emot. Ser du inte det. Läs ditt eget inlägg.

Det hon berättar gäller hennes upplevelser på de arbetsplatser hon jobbat på. Visst hon nämnde även vad äldre "äldre kollegor" på raster och luncher berättat om hur det går till i branschen men det skrev jag inget om. Snacket var liknande inom andra yrekskategorier.

Ibland tror jag det behövs någon UTIFRÅN för att se vad som verkligen förekommer så att man kommer utifrån och vara varit ett år i branschen är knappast en nackdel. Jmf Wallraff!
Vad vet hon om avtalet som skrivits i dom fallen där det fuskats? Vad vet målarna om fallen där det fuskats?? Många gånger finns det avtalat att det skall vara erfordeliga behandlingar, då spelar det väl ingen roll om det stryks en eller femton ggr.

Sen finns det ett annat avtal där det fuskats, ackordslistan. Där hymlar jag inte med att det fuskas, men det är gentemot arbetsgivaren. Det pratas det ganska omaskerat i byggbodarna, det kanske var det hon hörde.

Att komma utifrån tror jag verkligen inte är nån fördel. Man hajar inte allt efter ett år.
 
Redigerat av moderator:
Hemmakatten
Visst finns det genvägar och genvägar, men kanske på lite olika sätt.

Genvägar som inte tillför något av mervärde är naturligtvis helt okej. T.ex. snickaren som höftar till gipsplattan vid en dörröppning eftersom det ändå skall sättas foder ovanpå. Där gör det ju ingenting att det blir en större eller mindre glipa. Samma sak med målaren som inte målar ända ner till golvet eftersom det skall dit en sockel. Eller panelen på ytterväggen vid ytterhörnen som inte är exakt, gör ingenting heller eftersom det skall på knutbrädor.

Men för oss som inte har några dörrfoder, inga golvlister och dessutom gerade ytterhörn (utan knutbrädor) på huset innebar det förstås att snickarna/målarna m.fl. lade ner den extra tid och noggrannhet som krävdes. Detta kostade naturligtvis mer pengar för oss eftersom det tog längre tid att utföra. Helt okej eftersom vi valt detta.

Men vad man kan tänka på är "genvägar" som iofs blir bra till slut men som drabbar andra hantverkare och i slutänden kanske kunden om det kostar mer pengar. jag tänker då t.ex. på snickaren som gör en lite för stor glipa när han sätter upp gips så att målaren får extra/onödigt mycket att spackla eller att man sätter igen väggar så att elektrikern får dra elen en extra lång och onödig sträcka.

Vill tillägga att vi som kunder har i stort varit förskonade från fusk och genvägar från hantverkare (vad vi vet iaf ;) ). Undantag fönstertillverkaren som hade helt andra åsikter än vi om vad som är godtagbart.
 
Redigerat:
5.2 racing skrev:
Vad vet hon om avtalet som skrivits i dom fallen där det fuskats? Vad vet målarna om fallen där det fuskats?? Många gånger finns det avtalat att det skall vara erfordeliga behandlingar, då spelar det väl ingen roll om det stryks en eller femton ggr.

Sen finns det ett annat avtal där det fuskats, ackordslistan. Där hymlar jag inte med att det fuskas, men det är gentemot arbetsgivaren. Det pratas det ganska omaskerat i byggbodarna, det kanske var det hon hörde.

Att komma utifrån tror jag verkligen inte är nån fördel. Man hajar inte allt efter ett år.
Hur avtalet ser ut är en viktig aspekt - står det "erforderliga behandlingar" så är det ju självklart att man slutar när arbetet är tillräckligt bra/snyggt/hållbart utfört.

Att komma utifrån tror jag är en otroligt stor fördel när det gäller att se på fusk i en bransch. Att vara del av en bransch som ska granska sig själv är i det närmaste omöjligt, man är ju, oavsett om man fuskar eller ej, en del av branschen, och starkt färgad av det man har sett, upplevt och själv gjort. Oavsett om det betyder att man är blåögd för allt som händer, själv fuskar eller är övertygad om att man själv är den enda hederliga hantverkaren och att alla andra hantverkare fuskar och det är därför de kan ge så låga offerter etc. Att vara en del av det man ska undersöka har nog aldrig fungerat, i något sammanhang.

Angående ackordslistan, där du menar att det är utbrett att de anställda fuskar, och till och med talar öppet om det - är det inte risk att en så låg moral leder till att man fuskar gentemot kunden också? Lurar man den ene kan man likväl lura den andre tänker jag.

/daniel
 
Daniel_N skrev:
Hur avtalet ser ut är en viktig aspekt - står det "erforderliga behandlingar" så är det ju självklart att man slutar när arbetet är tillräckligt bra/snyggt/hållbart utfört.

Att komma utifrån tror jag är en otroligt stor fördel när det gäller att se på fusk i en bransch. Att vara del av en bransch som ska granska sig själv är i det närmaste omöjligt, man är ju, oavsett om man fuskar eller ej, en del av branschen, och starkt färgad av det man har sett, upplevt och själv gjort. Oavsett om det betyder att man är blåögd för allt som händer, själv fuskar eller är övertygad om att man själv är den enda hederliga hantverkaren och att alla andra hantverkare fuskar och det är därför de kan ge så låga offerter etc. Att vara en del av det man ska undersöka har nog aldrig fungerat, i något sammanhang.

Angående ackordslistan, där du menar att det är utbrett att de anställda fuskar, och till och med talar öppet om det - är det inte risk att en så låg moral leder till att man fuskar gentemot kunden också? Lurar man den ene kan man likväl lura den andre tänker jag.

/daniel

Jo, men att komma utifrån kan innebära att man inte riktigt förstår hur det fuskas. Att göra så lite som möjligt behöver inte betyda fusk. Vem skall granska en bransch utan att veta vad som gäller? Skall man skicka in en bibliotekarie att granska en målare? Hur skall det gå till? Besiktningsmännen som finns i landet vet väl mycket väl om hur det går till.

Att det fuskas med ackordslistan är det största problem vi har i målarbranschen. Dåligt betalt leder till fusk med behandlingar. På Målarförbundet sitter det ombudsmän som försvarar ackordet med näbbar och klor, som i sin tur inte ser fusket med ackordet -dom ser bara att målarna tjänar sina pengar. Hade vi skrotat ackordslistan hade man eliminerat mycket av fuskproblematiken i denna bransch. Ackordet har ingen som helst koppling till kvalitet, utan bara om prestation. Ju mer du gör, destå mer pengar tjänar du, oavsett om du gör det på gränsen till underkänt.
 
Thomas59
Jag har gett några exempel på fusket men det som jag tyckte var allvarligt var att det, enligt henne var helt uppenbart att fusket gordes för att tjäna lite pengar=mindre arbete och mindre material. Dom berättade ju för 17-on för henne hur hon skulle göra för att fuska.

Att personal uträttade privata ärenden på debiterad arbetstid kan väl med en microskopisk chans ha varit ok enligt avtalet men sannorlikheten är inte stor. Att medvetet använda fel (=billigare färg, ej avsedd) färg kan ju så klart också ha varit ok men även där är sannorlikheten minimal.

Nä visst, det kan ju ha varit ett avtal som innebar att fusket var ok men varför då visa henne olika "knep" som dom använde för att tjäna pengar. Enligt henne framgick det ganska klart att detta inte var något som kunderna skulle känna till.

Ångrar att jag gav mig in i debatten då försvaret med generaliseringar och annat direkt kommer upp. Är det så svårt att acceptera att det fuskas? Jag berättade bara hur det gick till på just de få målerifirmor hon jobbat på.

Visst är det så att en målare inte bör göra mer än vad som krävs för att göra ett fullgott jobb men då de besparingar som görs inte kommer kunden till goda är det just fusk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.