Jag har också funderat på det här med att få varmt vatten omedelbart. Som det är idag i mitt hus har jag en fjärrvärmecentral med kanske 15-20 m ledning till badrummet som jag oftast nyttjar på morgonen när vattnet i ledningen har svalnat så mycket som går. Och varje morgon drar jag på varmvatten och tvättar händerna i svalt vatten, jag skulle lika gärna kunna dra på kranen i kallvattenläge eftersom temperaturen som regel är samma i bägge ledningarna. Det enda som händer är att jag drar upp nytt varmvatten i ledningen att svalna, inte särskilt kostnads och energimedvetet.

Så genom att ha en genomströmningsberedare med termostat skulle jag kunna få varmt vatten omedelbart och allt eftersom varmt vatten dras upp i ledningen kommer jag så småningom få varmt vatten av fjärrvärmen och ingen värme från genomströmningsvärmaren.

Eftersom det verkar vanligare med såna här grejer i övriga Europa undrar jag om man kan köpa en apparat som är godkänd i tyskland och är det då tillåtet att koppla in den i Sverige, gäller S-märkning eller är något som är godkänt i Tyskland per automatik godkänt i Sverige? (Under förutsättning att man anlitar behöriga rörmokare och elektriker.)

Googlar man på "instantaneous water heater" får man ju hur mycket träffar som helst.

T.e.x skulle den här trefas apparaten säkert funka bra och kräver bara 3x16 A.
http://www.kospel.pl/en/products/74-electric-instantaneous-water-heaters/1116-ppe2-electronic-lcd-2.html

Genomströmningsberedare monterad på vägg med digital display som visar 35 °C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varmvattencirkulation är inte aktuellt att installera?

svartöra skrev:
På den tiden vi ställde ut på Hannovermässan brukade vi bo inhyses hos en tant och farbror vars hus var ett av de få som överlevt kriget. Man hade 4 meter i takhöjd i lägenheten och en gasdriven genomströmningsvärmare där det ständigt brann en liten pilotlåga. När man vred på varmvattenkranen tändes den riktiga lågan, det sa FOOM och varmvattnet kom, bokstavligen skållhett. Måste ha varit minst 30 kW på den brännaren.
Sådana finns i mängder och även som nyinstallation. Varmvattenberedningen i tyska hyreshus sker oftast i lägenheten och hyresgästen betalar sin egen gas. Då har man full kontroll över sin förbrukning och slösar kanske mindre än i svenska flerbostadshus där vv är "gratis". Ingenting är gratis, tro mig.

Man kan minska väntetiden och förlusterna genom att dra en så smal ledning som möjligt från vv-källan till kranen. Det är bättre med 2 st 12 mm ledningar separat till dusch och tvättfat än en fet 22 mm stam som delas upp i badrummet sedan. 22 mm ledningen innehåller omkring 4 ggr så mycket avsvalnat vatten än 12 mm.

Thomas_Blekinge skrev:
...Det är bättre med 2 st 12 mm ledningar separat till dusch och tvättfat än en fet 22 mm stam som delas upp i badrummet sedan. 22 mm ledningen innehåller omkring 4 ggr så mycket avsvalnat vatten än 12 mm.
Jag tänker i stället så här:
Det är mycket sällan (för att inte säga aldrig) som man duschar samtidigt som man tvättar sig/borstar tänderna vid handfatet.

Så det räcker utmärkt med en 12 mm ledning med varmvatten till duschrummet,
som man grenar ut till dusch och handfat.

Om man sedan använder moderna plaströr,
så behöver man inte värma upp en massa koppar också :p

PS
Och det har dessutom fördelen att när man duschat eller borstat tänderna,
så är varmvattnet redan framme för den andra "aktiviteten" :)

Redigerat:
Jag vet inte vad du har för andra "aktiviteter" men annars håller jag helt med dig. Ett smalt rör räcker men jag var lite rädd för att det finns föreskriftsnarkomaner här. Man får vara tyst ibland.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.