580 läst · 7 svar
580 läst
7 svar
Ge fastighet i gåva med villkor, vad gäller?
Jag undrar om någon vet vad som gäller vid gåva av fastighet med villkor (överlåtelseförbud).
Kan gåvogivaren köpa en fastighet som vid köp skrivs direkt på gåvotagaren med gåvobrev om överlåtelseförbud, eller - måste gåvogivaren först köpa, skriva sig som ägare och sen ge den i gåva för att kunna upprätta ett gåvobrev med överlåtelseförbud?
Kan gåvogivaren köpa en fastighet som vid köp skrivs direkt på gåvotagaren med gåvobrev om överlåtelseförbud, eller - måste gåvogivaren först köpa, skriva sig som ägare och sen ge den i gåva för att kunna upprätta ett gåvobrev med överlåtelseförbud?
Tänk på att det inte sällan kan bli väldigt besvärande för mottagaren av en fastighet som gåva med överlåtelseförbud, om vederbörande behöver komma ifrån fastigheten.
Det som verkar rätt idag, kanske är helt fel om några år.
Livsomständigheter förändras.
Är verkligen gåva med överlåtelseförbud, det enda sättet att lösa det problem man vill lösa?
T.ex. köpa en fastighet och hyra ut den till vederbörande?
Jag har observerat några fall där det blivit riktigt ordentligt fel.
Huruvida man kan köpa en fastighet, och ge bort den i gåva innan man fått lagfart på den kan jag tyvärr inte svara på, men det låter spontant svårt att upprätta ett formellt gåvobrev, avseende en fastighet som man inte äger formellt.
Det som verkar rätt idag, kanske är helt fel om några år.
Livsomständigheter förändras.
Är verkligen gåva med överlåtelseförbud, det enda sättet att lösa det problem man vill lösa?
T.ex. köpa en fastighet och hyra ut den till vederbörande?
Jag har observerat några fall där det blivit riktigt ordentligt fel.
Huruvida man kan köpa en fastighet, och ge bort den i gåva innan man fått lagfart på den kan jag tyvärr inte svara på, men det låter spontant svårt att upprätta ett formellt gåvobrev, avseende en fastighet som man inte äger formellt.
Reglerna runt vilkorade gåvor eller testamente med villkor är snåriga. Du måste anlita advokat om det skall bli någorlunda rätt, Man skall komma ihåg att grundreglen vid en fastighetsöverlåtelse är att den nya ägaren skall ha villkorslös ägarrätt. Man får vid en försäljning ex. inte skriva in hembudsregler eller liknande.
Men så kommer arv och gåvor in i bilden, tydligen trumfar då sådana villkor jordabalken, så villkoren som egentligen är olagliga gäller ändå. Därmed är man ute i gränszonen för lagstiftningen, och risken att det blir fel är stor.
Man behöver fundera över vad man vill uppnå, och vad som händer med syftet i olika situationer. Ex. om gåvomottagaren gifter sig eller avlider, vem ärver? Gäller överlåtelseförbudet även arvingen? (troligen inte).
Men så kommer arv och gåvor in i bilden, tydligen trumfar då sådana villkor jordabalken, så villkoren som egentligen är olagliga gäller ändå. Därmed är man ute i gränszonen för lagstiftningen, och risken att det blir fel är stor.
Man behöver fundera över vad man vill uppnå, och vad som händer med syftet i olika situationer. Ex. om gåvomottagaren gifter sig eller avlider, vem ärver? Gäller överlåtelseförbudet även arvingen? (troligen inte).
Det där med direktgåva kan man också behöva rådgivning om. Jag tror att det i princip går att skriva ett gåvobrev där du ger bort en fastighet som du ännu inte tillträtt. Men jag gissar (kan ha fel) att du måste få lagfart registrerad på dig, innan mottagaren kan ansöka om lagfart efter gåvan. Så strikt juridiskt kommer du nog att vara ägare till fastigheten under en period. OM det är ett problem (ex. om man vill vara skatteskriven utomlands och inte får äga något i Sverige för att inte vara skatteskyldig här), så bör man utforska det mer.
Och en sådan direktgåva skulle ev. kunna vara ett problem även för villkori gåvobrevet. Om det kan anses att syftet med köp/gåvan bara är ett sätt att gå runt förbudet för hembud, kanske.
Som sagt du behöver prata med en advokat.
Och en sådan direktgåva skulle ev. kunna vara ett problem även för villkori gåvobrevet. Om det kan anses att syftet med köp/gåvan bara är ett sätt att gå runt förbudet för hembud, kanske.
Som sagt du behöver prata med en advokat.
S skogaliten skrev:
H hempularen skrev:Reglerna runt vilkorade gåvor eller testamente med villkor är snåriga. Du måste anlita advokat om det skall bli någorlunda rätt, Man skall komma ihåg att grundreglen vid en fastighetsöverlåtelse är att den nya ägaren skall ha villkorslös ägarrätt. Man får vid en försäljning ex. inte skriva in hembudsregler eller liknande.
Redan tänkt kontakta advokat/jurist angående gåvobrevets utformning då vi insett att det inte finns någon färdig mall för exakt våra villkor (finns annars färdiga mallar för mycket t.ex. överlåtelseförbud men vi behöver mer förtydligande i vårt).H hempularen skrev:Det där med direktgåva kan man också behöva rådgivning om. Jag tror att det i princip går att skriva ett gåvobrev där du ger bort en fastighet som du ännu inte tillträtt. Men jag gissar (kan ha fel) att du måste få lagfart registrerad på dig, innan mottagaren kan ansöka om lagfart efter gåvan. Så strikt juridiskt kommer du nog att vara ägare till fastigheten under en period. OM det är ett problem (ex. om man vill vara skatteskriven utomlands och inte får äga något i Sverige för att inte vara skatteskyldig här), så bör man utforska det mer.
Tanken från början var dock att skriva fastigheten på gåvotagaren direkt för att slippa dubbla lagfarter, men tänker att det kanske inte går då gåvogivaren inte äger den då och kan inte villkora gåvan med överlåtelseförbud.
Det har för övrigt inget att göra med skattehemvist eller att inte får äga något i Sverige. Bara att det känns onödigt med två lagfarter. Oklart vad du menar med gå runt förbudet för hembud, inget hembud kommer att skrivas.
Som jag misstänkte behöver alltså gåvogivaren först genomföra köpet dvs. betala in lagfart (och kanske tillträda?) innan ev. gåvobrev med villkor om överlåtelseförbud till gåvotagaren kan ske.
Bästa svaret
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 367 inlägg
Det du är ute efter här kallas transportköp, och är fullt möjligt i sig. Jag vet dock inte om det är görligt ihop med denna typ av gåva, då det blir andra förvärvsvillkor än bara ändrad (utebliven) köpeskilling.E Ekonomista skrev:
Å andra sidan är det ju ingen stämpelskatt vid gåva vid närmare eftertanke, så de insparade pengarna rör sig om hundralappar. Således inget behov av komplicerade upplägg.
Jag sällar mig dock till dem som starkt avråder från att binda upp gåvomottagare med strikta villkor in i framtiden.
Redigerat:
Aha! Sämpelskatt heter det man betalar för lagfart. Man betalar ingen stämpelskatt för lagfart vid gåva förutom expeditionsavgiften.Nötegårdsgubben skrev:
Det du är ute efter här kallas transportköp, och är fullt möjligt i sig. Jag vet dock inte om det är görligt ihop med denna typ av gåva, då det blir andra förvärvsvillkor än bara ändrad (utebliven) köpeskilling.
Å andra sidan är det ju ingen stämpelskatt vid gåva vid närmare eftertanke, så de insparade pengarna rör sig om hundralappar. Således inget behov av komplicerade upplägg.
Jag sällar mig dock till dem som starkt avråder från att binda upp gåvomottagare med strikta villkor in i framtiden.
Håller med 100% om att då finns inget behov av komplicerade upplägg. Hade helt missat att man inte betalar det vid gåva som understiger 85% av taxeringsvärdet.
Byggahus är toppen! 👍 Får utrett så många frågor rörande skatter. Även om jag hade fått reda på saker förr eller senare så är det skönt att redan från början förstå vad som gäller. 🙂
Redigerat:
Klicka här för att svara