39 597 läst · 122 svar
40k läst
122 svar
Gåva till byggare om man är riktigt nöjd? Förslag?
Respektera gärna TS,istället för att "trolla"sönder tråden.VillaEden19 skrev:
John Smith skrev:Krans på nocken och taklagsfest på bygget brukar vara uppskattat Ingen krans kan leda till att byggarna hänger upp en "gubbe" (atrapp) på en galge på taket, lite kul tradition faktiskt.
Var med på ett större bygge i Sthlm på 80-talet, då byggarn meddelade att det inte skulle bli någon taklagsfest. I samma veva invigde man söderledstunneln (som vi också varit med om att bygga) med pompa och ståt. Hehe, när första bilarna rullade in i tunneln kom våran gubbe nerdingalande i ett rep och hängde typ 3 meter över bilarna som körde in. Stort pådrag direkt, Radio Stockholm rapporterade direkt, polisen gjorde utryckning, vi satt i boden och asgarvade ... och ... sedan blev det ändring på byggherren, krans och taklagsfest annonserades snabbt
Presentkort på byggboden/järnaffären för nya verktyg.VillaEden19 skrev:
T-shirts med ett passande tryck.
Roliga kepsar mössor.
https://www.knake.nu/historia.htmlD DanielPers skrev:
Det är så roligt att höra människor som vill visa sin glädje och tacksamhet över bra utfört jobb. Jag tänker att ni ska tänka enkelt och inte krångla till det med mat, dryck eller andra gåvor. Skriv ett kort där ni beskriver varför ni är glada och tacksamma och lägg ut positiva recensioner på platser för sånt. Kanske till och med på den lokala matbutiken och andra oväntade platser.VillaEden19 skrev:
Jag har själv fått många gåvor i tacksamhet över det jobb jag gör (jag är inte i byggbranschen) och de jag har uppskattat mest är de personligt formulerade korten. De har jag sparat och kan om jag vill känna mig nöjd med mitt jobb kika på ibland. Godiskorgar skickar jag bara vidare till andra som uppskattar dem, detsamma med inomhusblommor. De kunder som har förstått att jag är trädgårdsintresserad har gett presentkort på någon trädgårdsbutik och det har jag uppskattat.
Såg detta programmet på TV.G Grumsgrums skrev:
https://www.svt.se/nyheter/granskni...har-exploderat-men-fa-svenskar-ar-intoleranta
Så -ja. Jag tror att många anser det vara lite hippt, att tillhöra den nya generationen som måste särbehandlas på ett eller annat sätt. Som exempel kan jag nämna en krögare som beklagade sig över det raskt ökande antalet specialbeställningar på hans restaurang. Dvs. gäster som inte rakt av beställde dagens kött, fiskrätt eller vegetariska rätt. Extra tydligt blev det när restaurangen var abonnerad. När ett större sällskap snickare åt, var det inga specialbeställningar. Men när en samling miljöpartister besökte samma restaurang, var det 85% som sade sig inte tåla den föreslagna menyn.
Åter till TS.
Vad du än gör, spelar inte så stor roll. Utan det är att du gör något som har betydelse. Likt Karl Bertil Jonsson, när han delade ut stulna julkappar till de fattiga. Det är alltså tanken som räknas.
Jag tänker som flera andra här att visa uppskattning är det bästa.
Ett kort där man skriver "Tack för väl genomfört bygge" och med ett nummer på det med erbjudande om att vara referens är nog grymt bra för de flesta. Det är något att visa framtida kunder som påvisar yrkesskicklighet och något att vara stolt över.
i övrigt så finns är det väl extremt få som inte uppskattar ett trevligt tackfika på jobbet.
Det ska vara lagom dyrt tack så de inte känner "kunde vi inte fått det här i lön"
Ett kort där man skriver "Tack för väl genomfört bygge" och med ett nummer på det med erbjudande om att vara referens är nog grymt bra för de flesta. Det är något att visa framtida kunder som påvisar yrkesskicklighet och något att vara stolt över.
i övrigt så finns är det väl extremt få som inte uppskattar ett trevligt tackfika på jobbet.
Det ska vara lagom dyrt tack så de inte känner "kunde vi inte fått det här i lön"
Gillar temat med referenser och vitsord. Kanske kan ni, om det är ett snyggt hus, göra en snygg fotografering och ge de bilderna att ha på sin hemsida eller dylikt? Tillsammans med vitsord, goda recensioner, och tackkort tror jag många skulle bli väldigt glada. Känns lite överdrivet med dyra gåvor och/eller pengar, men det är kanske individuellt. Jag avskyr också drickssamhället och alla former av "mer pengar om du gör ditt jobb".