• Gilla
Patrik Falk
  • Laddar…
Claes Sörmland
Låter som helt enligt PBL, vid svartbygge kan inte byggsanktionsavgift tas ut när fem år har passerat och rättelse (rivning) kan inte krävas när tio år har passerat. F r o m tio år så tolereras den pågående användningen av den offentliga makten.

Det enda generösa från kommunens sida var väl att arrendera ut mark för de preskriberade svartbyggena. Men pragmatiskt av kommunen att få in en slant för övertrampen och slippa driva den snåriga juridiken för att tvinga bort de gamla byggnaderna.

Jag förstår inte hur den granne som överklagade sitt icke preskriberade svartbyggande tror sig kunna få rätt.

• Gilla
splinter och 16 till
  • Laddar…
Fadai
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låter som helt enligt PBL, vid svartbygge kan inte byggsanktionsavgift tas ut när fem år har passerat och rättelse (rivning) kan inte krävas när tio år har passerat. F r o m tio år så tolereras den pågående användningen av den offentliga makten.

Det enda generösa från kommunens sida var väl att arrendera ut mark för de preskriberade svartbyggena. Men pragmatiskt av kommunen att få in en slant för övertrampen och slippa driva den snåriga juridiken för att tvinga bort de gamla byggnaderna.

Jag förstår inte hur den granne som överklagade sitt icke preskriberade svartbyggande tror sig kunna få rätt.
Det får hen nog inte. Allt enligt reglerna.

Har dennes grannar bevisat att deras svartbyggen är äldre än 5 eller 10 år ?

• Gilla
M219
  • Laddar…
Claes Sörmland
S skaraborgsfakir skrev:
Har dennes grannar bevisat att deras svartbyggen är äldre än 5 eller 10 år ?
Är inte den frågan lättlöst med samtidens flygfotografering? Eller finns det kommuner som inte gör detta?

• Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
Är inte den frågan lättlöst med samtidens flygfotografering? Eller finns det kommuner som inte gör detta?
Lantmäteriet fotograferar varje år här. Alla bilder ligger inte ute på minkarta men kommunen och lantmäteriet har granterat tillgång till dem.
Så du har helt rätt

• Gilla
eriksaaf
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Lantmäteriet fotograferar varje år här. Alla bilder ligger inte ute på minkarta men kommunen och lantmäteriet har granterat tillgång till dem.
Så du har helt rätt
Huddinge kommun har tillgång till flera årsversioner av flygfoto, ligger som lager i deras GIS-system med tomtgränser och prickgränser inlagda. Jag fick se utdrag när jag hade ett ärende kring ett äldre bygglov. Full koll på allt :(

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag jobbade tidigare med flygfoto framställning på lantmäteriet och då var det folk som satt och såg på detta med svartbyggen.
Kommunerna har tillgång till flygbilderna som tas och kan även se bakåt i tid.
Jag har för mig att man som privatperson också ska kunna gå in på lm.se och kunna se flygbilder över ex sitt hus vid olika år. Om inte så går det att se i google Maps.
Jag brukar använda Googles variant för att se när en väg är bygd.

• Gilla
BjörnKarl och 1 till
  • Laddar…
Kan man se flygfoton från olika år i Google Maps? Hur?

• Gilla
Kalasson och 2 till
  • Laddar…
eriksaaf eriksaaf skrev:
Jag jobbade tidigare med flygfoto framställning på lantmäteriet och då var det folk som satt och såg på detta med svartbyggen.
Kommunerna har tillgång till flygbilderna som tas och kan även se bakåt i tid.
Jag har för mig att man som privatperson också ska kunna gå in på lm.se och kunna se flygbilder över ex sitt hus vid olika år. Om inte så går det att se i google Maps.
Jag brukar använda Googles variant för att se när en väg är bygd.
Minkarta på lantmäteriet är där man hittar senaste flygfotona. Rekommenderas verkligen.

finns även till androit och applefone

tveksamt tveksamt skrev:
Kan man se flygfoton från olika år i Google Maps? Hur?
Var visst i google earth.
När du sökt fram ditt område, fliken "visa" uppe till höger och sedan historiska ortofoton. då kan du bläddra baköver.

Ska du åt ännu äldre bilder än det google har måste du nog använda lantmäteriets tjänst men där är jag lite utdaterad.
Jag jobbade med historiska ortofoton för 10 år sedan.
1940 var de äldsta bilderna som jag jobbade med.

• Gilla
Chilly_J och 1 till
  • Laddar…
eriksaaf eriksaaf skrev:
Var visst i google earth.
När du sökt fram ditt område, fliken "visa" uppe till höger och sedan historiska ortofoton. då kan du bläddra baköver.

Ska du åt ännu äldre bilder än det google har måste du nog använda lantmäteriets tjänst men där är jag lite utdaterad.
Jag jobbade med historiska ortofoton för 10 år sedan.
1940 var de äldsta bilderna som jag jobbade med.
Sitter man och jämför foton på lantmäteriet för att hitta otillåtna byggen, trädfällningar etc? Eller är det automatiserat?

• Gilla
eriksaaf
  • Laddar…
P perka99 skrev:
Sitter man och jämför foton på lantmäteriet för att hitta otillåtna byggen, trädfällningar etc? Eller är det automatiserat?
Lantmäteriet bryr sig inte om svartbyggen utan det är kommunens byggnadsförvaltning som gör. Mig veterligen finns det ingen automatisering av processen utan på mitt jobb där jag jobbar som tillsynshandläggare ser jag nästan dagligen svartbyggen som dyker upp från år till år via flygbilder men tittar bara extra noga när någon anmäler, har nog med arbeten ändå

• Gilla
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
P perka99 skrev:
då jag jobbade där, 10 år sedan. Då var det några kollegor som satt och såg igenom flygbilderna efter svartbyggen manuellt. Men det var när det var lite att göra eller att de hade tid över.
Däremot hjälpte vi polisen att hitta knarkodlingar i Norrland genom att analysera flygbilder. Det var något jobb vi gjorde vid några tillfällen.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
L Lagerviskan skrev:
Lantmäteriet bryr sig inte om svartbyggen utan det är kommunens byggnadsförvaltning som gör. Mig veterligen finns det ingen automatisering av processen utan på mitt jobb där jag jobbar som tillsynshandläggare ser jag nästan dagligen svartbyggen som dyker upp från år till år via flygbilder men tittar bara extra noga när någon anmäler, har nog med arbeten ändå
även lantmäteriet hjälper kommunen med sånt när det finns tid även om det är väldigt lågt prioriterat. Iallafall på huvudkontoret där jag jobbade. Dock är det väl frågan om vad som blir drivit vidare eller inte.

det är möjligt att semi automatiskt kunna göra det men den manuella handpåläggningen gör att det kostar mer än det smakar.
Kanske i framtiden?

ser man till ortofotoframställning är det som dag och natt sista 15 åren. Från att manuellt blocktriangulera till automatiseringen som är idag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.