12 483 läst · 25 svar
12k läst
25 svar
Gata fylld av svartbyggen upprör
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 141 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 141 inlägg
Hitta misstänkta svartbyggen måste vara det minsta problemet. Det räcker med att besöka valfritt kvarter och sen har bygglovsavdelningen många veckors arbete där att utreda svartbyggande av olika slag. Inkluderar vi också olovliga skyltar och fasadändringar, ja då blir arbetet övermäktigt.
Men svensk förvaltningstradition bygger inte på strikt regelefterlevnad på det sättet. Den juridiska traditionen är istället att samhället är högfunktionellt och att de enskilda spelar med och gör sitt bästa för att följa lagens intention. Sen finns byggnadsnämnden som har givits stora befogenheter att klampa in i enskildas liv om det behövs. Och traditionen är att det bara behövs när det allmänna intresset är förnärmat på ett tydligt sätt eller det finns en konflikt mellan grannarna om frågan. Resten får passera - preskriberas och tolereras därmed av samhället. Trots det strikta regelverket i PBL.
Men svensk förvaltningstradition bygger inte på strikt regelefterlevnad på det sättet. Den juridiska traditionen är istället att samhället är högfunktionellt och att de enskilda spelar med och gör sitt bästa för att följa lagens intention. Sen finns byggnadsnämnden som har givits stora befogenheter att klampa in i enskildas liv om det behövs. Och traditionen är att det bara behövs när det allmänna intresset är förnärmat på ett tydligt sätt eller det finns en konflikt mellan grannarna om frågan. Resten får passera - preskriberas och tolereras därmed av samhället. Trots det strikta regelverket i PBL.
Jag var nog lite otydlig men kollegorna letade större övertramp av svartbyggen. Alltså inte mindre fasadändringar eller annat som ger småpengar.
Du har helt rätt i att det är ett övermäktigt jobb.
De som jobbade med det på min avdelning kallade det evighetsarbete och la lite tid på det.
Du har helt rätt i att det är ett övermäktigt jobb.
De som jobbade med det på min avdelning kallade det evighetsarbete och la lite tid på det.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 141 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 141 inlägg
Ja, den ekonomiska aspekten är nog rätt dominerande i kommunal verksamhet sen man införde NPM i slutet av 80-talet. Varje enhet kämpar med sin ekonomi och tänker därmed mer lokalekonomiskt nu för tiden.eriksaaf skrev:
Det måste krävas ett särskild skalle för att orka dra detta jobb under en längre tid. Ständiga konflikter, aldrig någon som blir tacksam eller glad och ärendena tar en evighet p g a överklagandena. Och i många fall en politiskt tillsatt byggnadsnämnd som ofta är mycket pragmatisk, inte förstår PBLs regelverk och kanske t o m är beredd att bryta om PBL.eriksaaf skrev:
Och alla är medvetna om att det bara är toppen på ett isberg, att överträdelserna finns överallt.
Redigerat:
Det är vanligt i Sverige med "svartbyggen" av olika grader vet jag sedan jag arbetat i Sverige. Hur tänker ni svenskar egentligen? Varför inte söka och göra det på rätt sätt? Göra rätt för sig?
I Finland skulle detta inte ens förekomma. De få gånger jag har hört talas om det här så är det missförstånd eller att man har mätt fel eller något.
I Finland skulle detta inte ens förekomma. De få gånger jag har hört talas om det här så är det missförstånd eller att man har mätt fel eller något.
Kan ju bero på att regelverken blivit så komplicerade, och lovprocessen är dyr, ibland långsam och emellanåt godtycklig.
t.ex. får man ju inte ens bygga egna takstolar, om man inte ce märker dem. Finns gott om människor som kan bygga bra men som inte klarar av att navigera rätt i regelverken.
Hos svärfar tillåter detaljplanen inte carport av någon anledning. Men över 50% av husen i området har carport. Svärfar blev dock nekad bygglov för att det skulle vara en för stor avvikelse mot detaljplanen.
Tycker vart och varannan hus på landet som jag tittat på för att köpa har någon form av svartbygge på tomten.
t.ex. får man ju inte ens bygga egna takstolar, om man inte ce märker dem. Finns gott om människor som kan bygga bra men som inte klarar av att navigera rätt i regelverken.
Hos svärfar tillåter detaljplanen inte carport av någon anledning. Men över 50% av husen i området har carport. Svärfar blev dock nekad bygglov för att det skulle vara en för stor avvikelse mot detaljplanen.
Tycker vart och varannan hus på landet som jag tittat på för att köpa har någon form av svartbygge på tomten.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 141 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 141 inlägg
Generellt så finns det nog en rätt stor grupp i populationen som inte erkänner Stockholms juridiska regleringar vad gäller byggnation. Inte minst i småorter och ute på landet och därmed - gissar jag - bland män som inte har så mycket utbildning.J Jan Young skrev:
Sen finns det andra stora mer urbana grupper som istället är väldigt följsamma och gör sitt bästa för att följa varenda liten regel. Bostadrättsmedelklassen kan man säga. En del av den hamnar ju i städernas villaförorter så småningom.
ska väl erkänna att det var lite av anledningen till att jag bytte bana och började på entreprenadsidan..Claes Sörmland skrev:Det måste krävas ett särskild skalle för att orka dra detta jobb under en längre tid. Ständiga konflikter, aldrig någon som blir tacksam eller glad och ärendena tar en evighet p g a överklagandena. Och i många fall en politiskt tillsatt byggnadsnämnd som ofta är mycket pragmatisk, inte förstår PBLs regelverk och kanske t o m är beredd att bryta om PBL.
Och alla är medvetna om att det bara är toppen på ett isberg, att överträdelserna finns överallt.
Däremot hade jag kollegor som brann för detta jobb och hade jobbat med det i över 30 år.
Det var inte alla ärenden som tog lång tid och det förekom ofta en gladare grannskap när en ärendet var avklarat.
kunde vara att ett träd växte över hos grannen, staket som hade plintar över gränsen, grannen byggt ut över gräns till grannen, granne byggt svartbygge som försämrade utsikt för resterande i grannskapet som hade krav på utsikt, granne som dragit dränering som underminerar för grannar ”nedströms”.
Den lokala byggnadsinspektören i vår kommun anser att han har minst problem med de områden som har mest svartbyggen. Ingen vill/ vågar "bränna" en granne eftersom risken finns att man själv blir fast. Så alla tvister löses lokalt och han hör aldrig nåt därifrån
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 854 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 854 inlägg
Sen är ju inte alla regler vettiga. Vi blev nekade badrum som vi ville bygga på entréplan för att det inte uppfyllde tillgänglighetskraven.
Dock hade vi bara ett befintligt badrum i källaren som byggdes på 30-talet, som bara går att nå via en smal trapp. I vårt fall går det inte bygga ett anpassat badrum eftersom timmerväggarna står där de står.
Helt idiotiskt för det slutar ju med att det är mindre tillgängligt som det är…
Sen har vi 2300kvm tomt som är till 80% gräsmatta. Men hela tomten är prickmark utöver där huset står. Prickmarkrn är till för att för att de inte vill förtäta området och hindra möjligheterna att stycka och bugga fler hus. Vi har en friggebod för att för att förvara gräsklippare och trädgårdsmöbler osv. och det leder till att vi inte få bygga en lekstuga till barnen eftersom det klassas som byggnadsverk och vi redan utnyttjat all lovfri rätt.
Har man 2300kvm så skulle det va kul med ett litet växthus och en lekstuga, det skulle inte strida emot grundtanken att förhindra förtätning av området. Men det tillåts ändå inte utifrån detaljplan.
Vill vi göra om detaljplanen kostar det 2000kr/h och de kan inte säga hur många timmar det tar eller om det ens kommer leda till en ändring i detaljplan.
Kostade 10,000kr bara att få ut en situationskarta på tomten mailad till mig.
jag skulle heller aldrig våga göra ett svartbygge eftersom kommunhuset har fri sikt in på vår tomt.
förlåt men jag kan förstå varför det blir svartbyggen ibland, även om jag tycker man ska följa de reglar som finns. Det har blivit så byråkratiskt till ett absurdum i vissa hänseenden. Framförallt i exemplet om vårt önskemål om ett extra badrum.
Dock hade vi bara ett befintligt badrum i källaren som byggdes på 30-talet, som bara går att nå via en smal trapp. I vårt fall går det inte bygga ett anpassat badrum eftersom timmerväggarna står där de står.
Sen har vi 2300kvm tomt som är till 80% gräsmatta. Men hela tomten är prickmark utöver där huset står. Prickmarkrn är till för att för att de inte vill förtäta området och hindra möjligheterna att stycka och bugga fler hus. Vi har en friggebod för att för att förvara gräsklippare och trädgårdsmöbler osv. och det leder till att vi inte få bygga en lekstuga till barnen eftersom det klassas som byggnadsverk och vi redan utnyttjat all lovfri rätt.
Har man 2300kvm så skulle det va kul med ett litet växthus och en lekstuga, det skulle inte strida emot grundtanken att förhindra förtätning av området. Men det tillåts ändå inte utifrån detaljplan.
Vill vi göra om detaljplanen kostar det 2000kr/h och de kan inte säga hur många timmar det tar eller om det ens kommer leda till en ändring i detaljplan.
jag skulle heller aldrig våga göra ett svartbygge eftersom kommunhuset har fri sikt in på vår tomt.
förlåt men jag kan förstå varför det blir svartbyggen ibland, även om jag tycker man ska följa de reglar som finns. Det har blivit så byråkratiskt till ett absurdum i vissa hänseenden. Framförallt i exemplet om vårt önskemål om ett extra badrum.
Redigerat:
Men behövde ni verkligen söka bygglov för att bygga ett badrum inne i huset?U Utsliten och utdömd skrev:Sen är ju inte alla regler vettiga. Vi blev nekade badrum som vi ville bygga på entréplan för att det inte uppfyllde tillgänglighetskraven.