Krångla inte till det bara :). Vi köpte en smeg på nätet efter noggran resarch av maken innan köpet. Sajten var en köksleverantör i Storbritanien med uk-adress, de hade ALLA modeller och vi fastnade för en Smeg med gashäll och 2 ugnar - en varmluft och en snabb vanlig. De levererar med ASG som kom med vårt vidunder efter exakt utlovade 3 veckor - en iskall januaridag för ett år sedan. Levererades fram till tröskeln! Vår spis kostade här hemma prutat och klart 37 000 - kontot baxnade och via vårt köp på nätet landade det på 18 700. Men eftersom vi inte har samma gas som i Storbritanien, tog vi hit en behörig gasmontör som bytte de sk. dysorna som är anpassade till stadsgas. Det viktiga är bara att spisen måste vara CE-märkt - det har fortums gas-farbröder örnkoll på så checka av med dem innan. Bytet av dysor gick på 1 500 totalt och även omsäkring till 220v ingick av behörig elektriker.
Sedan är det bara att sätta igång! Smeg-en har gjutjärnsgaller, plana utan skarvar i plåten under. Helt perfekt (det har ju inte Ilve som sagt...). Sök på nätet efter modellen, smeg i italien har en helt utmärkt sida med "allt" på. Good Luck!
 
Kommer du ihåg vad leverantören hette?
 
Kollade med maken som har koll ;). Sajten heter www.letsbuyit.co.uk. Allt funkade som sagt urbra, intensiv mailkontakt, pengarna drogs från kontokortet (där var vi lite oroliga men använde vårt gamla AmEx som har försäkring - men oroade oss helt i onödan!) och spisen kom på utsatt leveransdag. Beställde efter någon månad också en smeg-fläkt som inte ens fanns i sverige som bara var att byta kontakt på och därefter sätta upp och använda. Rekommenderas alltså!!! Lycka till!
 
Aprå på kortköp utomlands.
Tänkte skaffa AmEx Blue för spis-import eftersom de skryter med e-shopping försäkring, visade sig att den bara gäller inom sverige, då man redan har ett bedrägeri skydd ... tack för den, allt går att sälja med mördande reklam

Henrik
 
Vi har också varit på jakt efter en gasspis modell större.
Efter lite dealande med lokala elvaruhuset kunde de erbjuda en 90 cm bred Smeg spis för 14 000:-. Då gäller garanter och servicen borde vara lättare med återförsäljaren på så nära håll.

PS. Nu har vi ju beställt en hel del annat också, så det blev ju mängdrabatt.
 
Javisst ja!
Sen har ju IKEA börjat sälja en 90 cm rostfri spis med gas. Jag tror, men är absolut inte säker på, att den ligger precis runt 10´kr.

Lycka till.
 
Det blev ingen gasspis. Vi köpte en Aga-spis istället. Fyra ugnar och 150 cm bred. Nu är det varmt och gott i köket :)

Det enda vi ångrar så här långt är att vi köpte den av IGF. Helt värdelös återförsäljare, passa er för dem.
 
tallmilan skrev:
Aprå på kortköp utomlands.
Tänkte skaffa AmEx Blue för spis-import eftersom de skryter med e-shopping försäkring, visade sig att den bara gäller inom sverige, då man redan har ett bedrägeri skydd ... tack för den, allt går att sälja med mördande reklam

Henrik
-apropå handla utomlands med kontokort: Åtminstone Föreningssparbanken tillhandahåller E-kort. Med det systemet användar man engångs-kontonummer med limiterat belopp. Vilket innebär att varje köp görs med ett eget nummer, och en köpgräns på kortet som är precis beloppet man handlar för. Fast man kanske kan bli blåst på varan? Tänk om allt i livet vore säkert. ;)


Bor man nära Sundet kan det vara värd en sväng över detsamma. Gasspisar av alla de slag är mycket vanligare i Danmark och priset i regel därefter.
På Fisketorvet i Köpenhamn finns (fanns?) en stor affär med bra urval.
 
kolla www.igf.se
fick riktigt bra rabatt på vår häll efter att jag pratat lite :)
 
apan skrev:
kolla www.igf.se
fick riktigt bra rabatt på vår häll efter att jag pratat lite :)
som jag nämnde ett par centimeter här ovanför, så har vi också haft oturen att handla av IGF.

IGF är en skojarfirma som leverar trasiga grejer och endast är ute efter en grej: stålar. Värsta skitfirma jag haft att göra med under min livstid.
 
Oj då!

Jag har bara bra erfarenheter av IGF. Det var gasfirman som rekommenderade oss att titta hos IGF.

Vi köpte ursprungligen av www.swedest.com , där kan vi snacka skojare! Hällen vi fick kom utrustade med fel gasmunstycken. (inte anpassad för stadsgas) så gasgubben kunde inte installera den. Nästa gång han var här hade swedest skickat nya med posten. Då upptäcker gasgubben att hällen inte har tändsäkring, vilket sedan 5 år är krav för nyinstallation. = Vi var tvunga att köpa ny häll. KUL JUL

Vi köpte ny häll hos IGF och det var inga problem ngnstans, är supernöjda!

Vad råkade ni ut för?

martin
 
apan skrev:
Oj då!

Jag har bara bra erfarenheter av IGF. Det var gasfirman som rekommenderade oss att titta hos IGF.

Vi köpte ursprungligen av www.swedest.com , där kan vi snacka skojare! Hällen vi fick kom utrustade med fel gasmunstycken. (inte anpassad för stadsgas) så gasgubben kunde inte installera den. Nästa gång han var här hade swedest skickat nya med posten. Då upptäcker gasgubben att hällen inte har tändsäkring, vilket sedan 5 år är krav för nyinstallation. = Vi var tvunga att köpa ny häll. KUL JUL

Vi köpte ny häll hos IGF och det var inga problem ngnstans, är supernöjda!

Vad råkade ni ut för?

martin
Vilken av hällarna på swedest köpte ni?
 
Blommis skrev:
Det blev ingen gasspis. Vi köpte en Aga-spis istället. Fyra ugnar och 150 cm bred. Nu är det varmt och gott i köket :)

Det enda vi ångrar så här långt är att vi köpte den av IGF. Helt värdelös återförsäljare, passa er för dem.
Skulle du kunna berätta lite mer? Vilkken modell blev det, hur upplever ni att använda den? etc...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.