15 072 läst · 27 svar
15k läst
27 svar
Gasspis
Sida 1 av 2
Hejsan! Ny här
Vi tänker byta ut våran urgamla Electrolux spis med järnplattor mot en gasspis.
Jag skulle vilja ha en riktig värstingspis, (men min man tycker att det ska kosta så lite som möjligt. )
Skulle vilja få tips på en lite större gasspis som är bra och inte superdyr.
Vi tänker byta ut våran urgamla Electrolux spis med järnplattor mot en gasspis.
Jag skulle vilja ha en riktig värstingspis, (men min man tycker att det ska kosta så lite som möjligt. )
Skulle vilja få tips på en lite större gasspis som är bra och inte superdyr.
hm, de större gasspisarna som jag har hittat är dyra, oavsett modell.
Kolla på nätbaserade vitvaru handlare i england t.ex för bättre utbud, men priserna i england är ju lite högre än i resterande europa.
Om du vill ha en "värsting spis" typ lacanche http://www.exergon.se/view.php?artid=230 så får du nog räkna med 30-50 000:-
Alternativ är KING,Smeg etc som är mer moderna till utseendet.
Lycka till
----------------------------------
Är det någon som har ett hett tips på vart man kan köpa la canche spisar billigare i europa så tipsa mig gärna, jag kan åka långt och ämta om det är rätt pris
Henrik
Kolla på nätbaserade vitvaru handlare i england t.ex för bättre utbud, men priserna i england är ju lite högre än i resterande europa.
Om du vill ha en "värsting spis" typ lacanche http://www.exergon.se/view.php?artid=230 så får du nog räkna med 30-50 000:-
Alternativ är KING,Smeg etc som är mer moderna till utseendet.
Lycka till
----------------------------------
Är det någon som har ett hett tips på vart man kan köpa la canche spisar billigare i europa så tipsa mig gärna, jag kan åka långt och ämta om det är rätt pris
Henrik
Jag har också suttit och kikat på spisar i den här prisklassen. Jag tror gränsen går vid 35.000:- för oss.
Och jag har sett att tex en del av Smegs modeller kan kosta mer än trettiotusen här, men bara 1300 pund i England. Surt.
Sen såg jag att det fanns Lacanche på franska hemsidor, som var billigare. Dumt nog sparade jag inte länken. Men du kan hitta Godin på franska Kelkoo.
Och jag har sett att tex en del av Smegs modeller kan kosta mer än trettiotusen här, men bara 1300 pund i England. Surt.
Sen såg jag att det fanns Lacanche på franska hemsidor, som var billigare. Dumt nog sparade jag inte länken. Men du kan hitta Godin på franska Kelkoo.
Gashäll och inbyggnadsugn (av el) är inget alternativ??
Husqvarna har en riktig snygging annars vet jag.
29840:- på www.tretti.se
dom har många fler modeller från bla. electrolux, IGF mfl.
Husqvarna har en riktig snygging annars vet jag.
29840:- på www.tretti.se
dom har många fler modeller från bla. electrolux, IGF mfl.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 602 inlägg
Ilve är ju himla trevliga. Stöddiga och rejäla. Inget smäck. Finns i ett otal varianter. Allt från härligt italienskt "super-tacky" till extremt stilrent rostfritt.
Finns att läsa om på http://www.ilve.se
PD90
Finns att läsa om på http://www.ilve.se
PD90
Jag tror att de som kollar på lacanche vill ha den lantliga stilen, så är det i alle fall i vårat fall. Och ett problem är att det nästan bara är de franska tillverkarna som har sådana, utan att det börjar luta åt "tacky"
Ett jäkla putsande på brons knopparna bara, kanske får "fingeravtryck på rostfritt debatten" att blekna ...
Cheers
Ett jäkla putsande på brons knopparna bara, kanske får "fingeravtryck på rostfritt debatten" att blekna ...
Cheers
Såg denna på tretti.se för 17.990
... och eftersom det är electrolux så borde det vara halva det priset i Polen.
Så det är väl bara att ta en pickup eller kärra på båten ;D
Fast nu var det ju inte en sån jag ville ha ...
Cheers
... och eftersom det är electrolux så borde det vara halva det priset i Polen.
Så det är väl bara att ta en pickup eller kärra på båten ;D
Fast nu var det ju inte en sån jag ville ha ...
Cheers
Jag har också funderat på att köpa vitvaror från utlandet. Är själv ute efter en Smeg-häll (gas) som i England kostar ungefär 35% av priset i Sverige. Vilka skeppar till Sverige av näthandlarna? (andra länder än england går oxå bra...)
Nu har jag kikat på Ilve, men jag är lite tveksam för det verkade vara en massa skarvar, svårt att få rent kanske.
De med guld och välvda glasrutor var kanske inte riktigt i min smak. Fast det finns ju de som är värre:
http://www.billensteiner.com/bigpic.asp?BigPic=bigpics/he_ac/ac_he_marlene3.jpg&lang=
;D
De med guld och välvda glasrutor var kanske inte riktigt i min smak. Fast det finns ju de som är värre:
http://www.billensteiner.com/bigpic.asp?BigPic=bigpics/he_ac/ac_he_marlene3.jpg&lang=
;D
Man behöver inte ha någon som levererar till Sverige, det är bara att fraktbolaget hämtar den på kajen utanför affären/lagret.
Den ända skillnaden är att du får minimalt mera jobb (att ringa fraktbolaget) men slipper istället betala nätbutiken för att göra det ...
Henrik
Den ända skillnaden är att du får minimalt mera jobb (att ringa fraktbolaget) men slipper istället betala nätbutiken för att göra det ...
Henrik
Japp, det är bara att ta fram gulasidorna
Ring runt och prata med några internationella speditionsfirmors kontor i sverige, ta den som är billigast men som fortfarande har koll, det är inge kul att jaga folk som har tappat bort din spis.
De fixar allt pappersarbete åt dig, dock är det ju inte sånt längre inom EU.
Henrik
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 602 inlägg
Tänk på att beställa gasspis för rätt gastyp (propan/butan, stadsgas, naturgas, osv) annars kan det bli ett smärre helvete att få ordning på förbränningen. En bekant fick sin Smeg för stadsgas så det blev ju rejält varmt när han drog igång den med vanlig flaskgas. Han insåg efter ett tag vad som var fel. ;D
Svenska ÅF brukar leverera för propan om man inte avtalar annat. I fallet Ilve får man med munstycken och kalibreringsanvisningar för alla gastyper.
Svenska ÅF brukar leverera för propan om man inte avtalar annat. I fallet Ilve får man med munstycken och kalibreringsanvisningar för alla gastyper.
Se upp !!
Om du bor i Stockholm, ring Fortum innan du köper din gasspis !
Det gick ut ett brev för c:a 6-8 mån sen att Fortum/Stockholm ska konvertera
stadsgasen från naftabaserad till naturgas, vilket enl uppgift ska bli en ganska stor
omorganisation med div tekniska ändringar för spisars munstycken och
gasbrännare för pannor ( så att du inte köper gasspis med fel munstycken )
Om du bor i Stockholm, ring Fortum innan du köper din gasspis !
Det gick ut ett brev för c:a 6-8 mån sen att Fortum/Stockholm ska konvertera
stadsgasen från naftabaserad till naturgas, vilket enl uppgift ska bli en ganska stor
omorganisation med div tekniska ändringar för spisars munstycken och
gasbrännare för pannor ( så att du inte köper gasspis med fel munstycken )