Om jag tolkar dig rätt här har vi totalt skilda åsikter om den enskildes ansvar.
Jag som enskild individ måste ta ett eget ansvar och bedöma situationen korrekt.
Jag tar åt mig info från producenter och myndigheter men end of the day... det är MITT ansvar.

Jag till skillnad från dig skyller inte på statsmakten eller biltillverkaren om jag kör i diket på en isgata bara för att jag körde 110 i en kurva bara för att det stod så på skylten.
Självklart så måste var och en ta ett eget ansvar och använda sunt förnuft och göra sitt bästa för att bedöma en situation. I mitt fall är det så att jag saknar info från producent-myndighet om hur den här färdiga produkten skall användas på ett säkert sätt(ej säkrast tänkbara). Gasflaskans hylla finns ju inne i skåpet och det framgår ju ingenstans att den inte får stå där vid grillning, risken är ju stor att väldigt många har den där vid grillning och det är ju trist om det sker olyckor p.g.av detta. Att bedöma detta är ett jobb för en kunnig fackman och inget för var och en.
Klart man blir sur när man köper en dyr produkt och den inte går att använda som den är byggd och tänkt, inget hål finns på sidan och slangen blir för kort för att ha flaskan bakom grillen. Får väl borra ett hål i väggen alternativt hänga flaskan i luften.

Vad gäller bilkörningen så har jag fått den info och hjälp som man kan kräva för att kunna ta ett eget ansvar och köra på ett säkert sätt.
Jag har körkortsutbildning och bilen är besiktigad och godkänd, detta bör räcka en bra bit,
om jag sedan kör av vägen så finns det förmodligen inget att skylla på.
 
Finns det plats markerad samt att det finns ventilationsgaller på undersidan så är det väl bara att köra på. Risken är minimal och du får troligtvis en stor måsskit i skallen innan grillen exploderar.
 
Här är lite nytt, kanske någon annan också har nytta av det:

Ringde idag K-Rauta och talade med en kunnig säljare.
Deras Demogrill saknade också hål på sidan där man kan ta in gasslangen.
Varför visste han inte. Men grillen tillverkas i USA och där är det förbjudet att ha flaskan i skåpet. Kanske finns det olika utföranden för olika länder.
Han berättade vidare att de fått in en PC10 flaska som hade stått i ett skåp,
värmen hade smält plasthandtagen på flaskan. Fabrikat på grillen framgick ej.

Jag ringde också generalagenten Scandygarden.
Dom säger att Grand Hall är enda grillen där det är tillåtet att ha gasen i skåpet.
Det skall finas en skylt på sidan av grillen som hänvisar till ett säkerhetsprotokoll
där man har testat och godkänt grillen för att ha gasflaskan i skåpet.
Detta gäller endast småflaskorna PC5-6.
Ventilationen i skåpet är så utförd att risken för explosion är obefintlig då ventilationen släpper ut gasen ganska omgående.
Detta protokoll gör tydligen att försäkringar gäller vid ev.skada.

De säger också att riskerna med gas i skåpet är starkt överdriven.
Det finns tydligen mängder av Grand Hall grillare som både kör PC5 och PC10 i skåpet utan problem.
PC10 är ungefär 16 cm högre än PC5-6.
Skall se om jag kan byta mot en PC6 alternativt köra slut min flaska och ha den framför med öppen dörr tills gasen är slut. Flaskpanten får man ju tillbaka när man byter flaska.
Ev. kanske jag får en ny gavel med hål i.
 
johan124 skrev:
Kan man ha gasflaskan liggande under grillen då min flaska är förstor på höjden?
Som gammal "husvagnsunge" måste jag bara säga ... ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG ha gasolflaskor liggande.
Detta av två anledningar, först att det finns risk att gasolen kommer ut i vätskeform och det andra och viktigaste säkerhetsventilen fungerar bara när gasoflaskan står upp.
 
Janneman skrev:
Skall se om jag kan byta mot en PC6 alternativt köra slut min flaska och ha den framför med öppen dörr tills gasen är slut. Flaskpanten får man ju tillbaka när man byter flaska.
Nej, man får inte igen "panten" på en gasolflaska, den är köpt och vill du byta storlek får du köpa en till flaska.

(Jag var nämligen själv nyss iväg och skulle byta in min flaska mot en större men det gick inte utan att köpa en helt ny).
 
Visst kan man byta flaskor, iaf hos lite seriösa handlare. En stor är ju värd några hundra mer än en liten, man kan kanske få en fylld liten mot en tom stor??
 
Jag vet inte vad du menar med seriösa handlare men jag var hos den största AGA-depån som vi har och där gick det då inte.
 
på min mack går det bra att byta.
 
Jag har använt en Grand Hall i 3 år med den stora flaskan. Den har aldrig blivit varm. Tänker inte testa att få den varm heller men jag kör aldrig på max med stängt lock. Då finns det sannolikt risk för att det blir lite väl hett i skåpet...
 
Vad jag menade med att byta gasflaskan var det att vissa saker är svårare att lämna tillbaka på öppet köp än andra saker. Det finns ju risk att kunden har använt en del gas och det är ju svårt att se. Visst får man tompanten tillbaka om man vill när flaskan är tom på gas, iallafall på Hornbach.

Visst går det att få in och köra en stor flaska i Grand Hall men enligt generalagenten är det
inte godkänt och försäkringar gäller ej om något händer.

Du får inte köra någon brännare på max med nedfälld huv.
Det finns bilder på detta i manualen.
 
Janneman skrev:
Du får inte köra någon brännare på max med nedfälld huv.
Det finns bilder på detta i manualen.
Fast ok!, det är bara ett kort tag jag gör det.
 
Oki det kanske går bra en stund.
Jag är ny på gasolgrillning så jag får läsa mig till det mesta.
 
  • Gilla
jon_h
  • Laddar…
Det är en USA pryl och då kör de på better to be safe then sued.
JAg brukar brassa på min till 230 grader några minuter så allt blir .bra varmt innan jag lägger på något, då krävs det max tryck åp 2 brännare.Det enda med GrandHall:en är just det att man måste köra fullt för att få yta.
Men jag har nästan alltid huven nere så det blir lite mer BBQ än bränt.
 
Håller med, jag saknar ett snäpp till i effekten på min Grandhall också...

Grillar man exempelvis burgare så räcker inte max effekt om man bara kör en brännare utan då måste man köra minst två för att få det riktigt varmt.
 
Jag tycker också effekten känns dålig, trots höga siffror i tester.
Jag har iofsig bara kört rund kolgrill tidigare.
Jag körde med öppet lock på Grand Hallen, alla 5 brännarna på max
och alla galler upptagna av mat till ca 70%.
Tycker att maten är väldigt placeringskänsligt, Bäst blir det i mitten och åt vänster
och gärna rakt över brännaren.
Skälet till att jag kör alla brännarna är att få mer värme från sidorna.
Upplever att det tar längre tid att få maten klar med gasolgrill fast i gengäld lättare att få den lyckad utan svart yta. Fast det e klart att köttet kan ju bli segt om det ligger på för länge.

Summasummarum så är ju gasolgrillen så bekväm och smidig för stora matlagningar. Inte så mycket bök och förberedelser heller som kolgrillen.
Men kolgrillen har jag kvar till vissa grillkvällar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.