Står själv i valet mellan 308 och R70li och undrar om det finns zon indelning (startavstånd från laddaren) på 308 precis som det finns på R70li? Undrar också hur känslig bägge är för passager?

Jag vill att klipparen passerar genom ett gatt på ca 1.20 - 1.30 meter - bestående av en häck till vänster och husknuten på höger sida. Fixar en R70li eller en 308 detta (med hjälp av guidelinan)?

Ljudnivån oroar jag mig för i 308 - är det någon mer än miksil som har detta problem?

Finns det något annat som gör att det värt att slå till på en 308?

Vår trädgård är på ca 450 m2 - inklusive en långsmal (2 x 24 meter) gräsbit utanför tomten mellan villa gatan och häcken som jag vill att klipparen ska inkludera utan att jag själv flyttar den dit.
 
Jag har en passage som är ungefär lika smal som din och det är inga problem för min 308 att ta sig igenom när den följer guideslingan. Jag har satt guiden på mellanläget och då ligger den runt 50 centimeter från guiden och om det är ännu smalare går det att få den att ligga rakt ovanför och grensla guiden.

Det finns möjlighet till fjärrstart vilket jag använder just i min smala passage där klipparen ungefär 20% av starterna följer guiden och börjar klippa efter min smala passage. Jag har också ytterligare en fjärrstart inprogrammerad där klipparen följer guiden en lite kortare sträcka innan den släpper och börjar klippa.

mvh

Lasse (Husqvarna 308)
 
Tack för svaret, det låter lovande.

Kan man variera avvikelsen från guideslingan i de olika fjärrstarterna?

Hur har du det med ljudnivån på 308 - hur uppfattar du de 63 dB(A)?
 
Jag tror inte att man kan variera avståndet utan den smalaste passagen får sätta standarden för resten. Det hade annars varit schysst att kunna göra det just för att kunna minimera risken för spårbildning. Jag har dock inte märkt några sådana tendenser ännu. Det ska dock sägas att jag bara haft min klippare den här sommaren och det har inte varit så mycket gräs att klippa iom att det varit så varmt.

Min klippare går tyst och fint tycker jag. Visst hör man motorerna som driver hjulen lite grand men inte så att det stör och av själva klippningen hörs det bara ett rätt mysigt frasande ljud när bladen skär av gräset. Ljudlös är den definitivt inte men sitter vi och för ett normalt samtal ute på altanen så hör vi den inte när den lunkar förbi, är det tyst och inget bakgrundsljud så hörs den lite mera men inte så att vi störs av den. Jag har aldrig hört en Gardena så jag har inget att jämföra med.

För mig var det hugget som stucket vilken jag skulle köpa när jag funderade på HQ eller Gardena, att jag valde HQ berodde mest på att familjen tyckte att den såg snyggare ut....

mvh

Lasse
 
Tack för dina svar Lasse, uppskattas mycket - troligtvis blir det en 308.
 
Fick höra att det är lite svagare motor i Gardena än i HQ men i övrigt ganska lika. HQ äger Gardena sen 2007....
 
fredrikru skrev:
Fick höra att det är lite svagare motor i Gardena än i HQ men i övrigt ganska lika. HQ äger Gardena sen 2007....
Är det inte bara att varvtalen är lägre? Så samma h/w men nedspecificerad hastighet. Det kan ju tolkas som "svagare" av en lekman.
 
frav skrev:
Är det inte bara att varvtalen är lägre? Så samma h/w men nedspecificerad hastighet. Det kan ju tolkas som "svagare" av en lekman.
Bra fråga. Bara att plocka upp skruvmejseln och skruva isär och jämför.

// Fredrik
 
fredrikru skrev:
Bra fråga. Bara att plocka upp skruvmejseln och skruva isär och jämför.
Finns ju reservdelslistor, så det behövs nog inget skruvande.
Här finns ju även dem som servar dessa HQ & Gardena maskiner, så någon av dem kan säkert svara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.