Tjena!

Jotack, nu snurrar den för fullt här hemma :)

Dock fick jag byta den första som jag hade hemma, den hittade inte slingorna trots att laddstationen lyste grönt (alla slingor ok) så efter ett ganska meningslöst samtal med COs kundtjänst blev jag rekommenderad att åka in med den gamla och få en ny. Bra att kunna nå servicemenyn genom att hålla inne 0 (nollan) några sekunder och där kunna se signalstyrka osv.

Nu har den snurrat ca en vecka här och jag är supernöjd! Blev lite orolig först om den skulle vara för liten för min tomt, första fyra laddningarna/körningarna var fortfarande mattan ganska randig och mycket oklippta fält. Men då ska man ha i åtanke att den var tvungen att klippa gräset ganska mycket på längden vilket gjorde att den fick springa o ladda stup i kvarten. Har väl ca 250kvm. Men efter 6-7 körningar var faktiskt hela gräsmattan ok! Nu rullar den omkring här och sköter sig galant! En lite lustig programmeringssak är att den är rekommenderad att vila 11h varje dag oavsett om man satt timern på dygnetruntkörning. Så plötsligt stod den bara där i laddstationen (fulladdad) och det stod "dagens körning fullgjord, nästa körning tisdag kl 00:00." så den har alltså en forcerad viloperiod. Lite oväntat...

En liiiiten, liiiten sak jag kan störa mig på dock är att knivarnas upphängning låser sig med insnort gräs efter ett litet tag, jag har svårt att se hur knivarna då kan ge efter för tex en rot eller en sten. Jag harinte hört om detta problemet på HQ AM 220 t.ex. Där det sitter en kullagrad aluplatta under knivdisken.

Men på det hela så är jag jättenöjd! :)

mvh
wretan
 
wretan skrev:
Nu har den snurrat ca en vecka här och jag är supernöjd! Blev lite orolig först om den skulle vara för liten för min tomt, första fyra laddningarna/körningarna var fortfarande mattan ganska randig och mycket oklippta fält. Men då ska man ha i åtanke att den var tvungen att klippa gräset ganska mycket på längden vilket gjorde att den fick springa o ladda stup i kvarten. Har väl ca 250kvm. Men efter 6-7 körningar var faktiskt hela gräsmattan ok! Nu rullar den omkring här och sköter sig galant! En lite lustig programmeringssak är att den är rekommenderad att vila 11h varje dag oavsett om man satt timern på dygnetruntkörning. Så plötsligt stod den bara där i laddstationen (fulladdad) och det stod "dagens körning fullgjord, nästa körning tisdag kl 00:00." så den har alltså en forcerad viloperiod. Lite oväntat...
Härligt att höra att du är nöjd. Skönt att den fungerar för dina 250 kvm. Jag har cirka 400 kvm och det är ju vad den skall klara om den får gå 16 timmar per dygn, 7 dagar i veckan. Detta skriver Gardena på hemsidan (http://www.gardena.com/se/support/product-support/robotic-mower-center/), därför är det konstigt att den har en "forcerad viloperiod". Är det så att den "bedömer" att klipptiden räcker för att hålla gräsmattan klippt; att den anser sig vara "klar"? Annars är ju deras "Robotgräsklipparen R40Li klarar av ytor på upp till 400 m² när den får arbeta med maximal kapacitet, vilket är 16 timmar per dag, 7 dagar i veckan." helt felaktigt.

Dvs om din gräsmatta hade varit större, så hade den haft kortare (eller ingen) viloperiod. Om det är på det viset, så är den ju "smartare" än man kan tro - och det är ju bra. Det finns ju ingen anledning att den bara är ute och slentrianklipper redan kort gräs, bara för att den inte har något annat för sig. :)


Förresten. Är det någon som förstått varför HQ Automower 305 anges ha en maxyta på 500 kvm medan Gardena R40Li anges till 400 kvm? Såvitt jag begriper är enda skillnaden karossen och några extra funktioner i mjukvaran (till HQ:s fördel). De har båda ett Li-Ion 18V / 1,6Ah batteri. Motorhastigheten är samma. De har samma klippbredd osv.
 
Tjena,

400kvm är nog inga problem även om maskinen få gå hela tiden, min går ju 24-11=13h per dygn men då klipps ju samma yta om och om igen, egentligen helt i onödan. Men man ska ju inte underskatta nöjjet av att se den igång :)

Att den själv skulle upptäcka nödvändig viloperiod är nog att hoppas på för mkt intelligens. Minimum 11h vila står i manualen på sidan 35 oavsett driftstid. Se detta från den ljusa sidan, dina 400kvm innebär med andra ord 13h körning och inte 24h :)

Lycka till med installationen!
 
Har fått en del svar från Husqvarna angående Gardena R40Li vs Automower 305 och R40Li:s eventuella begränsningar. Den jag har talat med lär vara en gammal räv på Husqvarna (när jag ringde i början av juli och frågade andra tekniker, så hänvisade de till denne som då var på semester).

1. Rent mekaniskt är R40Li och A-305 samma maskin. Skillnaden ligger i kretskorten och i mjukvaran.Dvs samma motorer, samma batteri och samma knivar.

2. Gardena R40Li är anpassad så att den inte skall kannibalisera på Husqvarnas egna modeller. Och kunna säljas till ett lägre pris.

3. Att R40Li sägs klara 400 kvm och A-305 500 kvm, menar teknikern beror på kretskortet. Med ett annat kretskort och annan mjukvara skulle R40Li klara samma yta som A-305. (Jag frågade inte teknikern hur man kunde "trycka ned" kapaciteten via kretskort och mjukvara; det låter ju onekligen rätt konstigt. Det är samma batteri och klippbredden samma. Måste säga att jag är lite skeptisk till att det skulle vara någon skillnad i kapacitet. Hur skulle man kunna begränsa kapaciteten? Möjligtvis via hastigheten på maskinen.)

4. Angående de 11 timmars viloperiod som står i manualen, så menade teknikern att detta inte stämde. De 11 timmarna i manualen skulle vara en rest från batteritillverkarens rekommendation. Teknikern menade att den verkliga viloperioden är 6 timmar per klipperiod (normalt sett dygn). Husqvarna hade själva kommit fram till detta, genom att testköra batterierna. Detta för att batteriet skall laddas ordentligt; och batteriet laddas till max 80-81% av dess maxkapacitet (det bästa för Li-jon-batterier enligt teknikern). Max klipp+normal laddning per dygn är alltså 18 timmar.

5. Begränsningskabeln. Det hjälper INTE att ha en kraftigare kabel, för att på så vis öka signalens räckvidd. Snarare tvärtom. Det går inte att likna vid likspänning, där längre sträckor kräver tjockare kabel. Pulsen får svårare att nå fram om det är en tjockare kabel, menade teknikern.


6. Övrigt "småprat": frågade om det kommer fler Gardena-klippare nästa år. Han sa att "det får han inte säga". Jag tolkar det som att det gör det, och då kan man väl förmoda att det blir en "ned-chippad" 220 eller 230. Kan tänka att Gardena är störst som varumärke i Tyskland och att tyskarna i genomsnitt har mindre gräsmattor än vi i Sverige; så något som klarar runt 1000 kvm känns väl rimligt.

Frågade lite om begränsningskabelns längd. Är ju lite orolig att min skall bli för lång - jag fick inga lugnande ord om att max 250 meter är i underkant, utan det får jag helt enkelt se när den är inkopplad.
 
Gudahov skrev:
Frågade lite om begränsningskabelns längd. Är ju lite orolig att min skall bli för lång - jag fick inga lugnande ord om att max 250 meter är i underkant, utan det får jag helt enkelt se när den är inkopplad.
Hittade en recension på tyska Amazon från den 6:e augusti, där en kund har en 400 kvm stor gräsmatta med massa pryttlar och dessutom 3 sidoytor, varav en med 40% lutning. Kunden hade fått köpa till kabel och var osäker på om det skulle fungera; men det var tydligen inga problem med vare sig begränsningslinans signal eller något annat. Lutningen klarade R40Li utom när det var mycket blött i gräset.

För övrigt kan noteras att Jula har tagit bort Jula Club-rabatten på Gardenan och den kostar nu 13 490:-. Clas Ohlson har kvar sitt låga pris på 9 995:- t.o.m. den 24 augusti.
 
Gudahov skrev:
För övrigt kan noteras att Jula har tagit bort Jula Club-rabatten på Gardenan och den kostar nu 13 490:-. Clas Ohlson har kvar sitt låga pris på 9 995:- t.o.m. den 24 augusti.
Jaha. Nu är priset åter sänkt hos Jula. 9 990:-. Denna gång utan Jula Club-rabatt. Undrar varför? Kanske var Jula Club-erbjudandet tidsbegränsat (i butikssystemet) och när det löpte ut tog det några dagar och så beslutade de att fortsätta kampanjen. Måste säga att detta verkligen är ett bra pris för en så kompetent klippare, från de stora leverantörerna. (Worx Landroid är ju ett kapitel för sig.)
 
peternicklas
Gudahov skrev:
Jaha. Nu är priset åter sänkt hos Jula. 9 990:-. Denna gång utan Jula Club-rabatt. Undrar varför? Kanske var Jula Club-erbjudandet tidsbegränsat (i butikssystemet) och när det löpte ut tog det några dagar och så beslutade de att fortsätta kampanjen. Måste säga att detta verkligen är ett bra pris för en så kompetent klippare, från de stora leverantörerna. (Worx Landroid är ju ett kapitel för sig.)
De förstod kanske att den inte går att sälja för det höga priset.
 
Gudahov skrev:
Jaha. Nu är priset åter sänkt hos Jula. 9 990:-. Denna gång utan Jula Club-rabatt. Undrar varför? Kanske var Jula Club-erbjudandet tidsbegränsat (i butikssystemet) och när det löpte ut tog det några dagar och så beslutade de att fortsätta kampanjen. Måste säga att detta verkligen är ett bra pris för en så kompetent klippare, från de stora leverantörerna. (Worx Landroid är ju ett kapitel för sig.)
Såg en på blocket en ny för 5900:- men den såldes nog snabbt för den är borta nu. sen hittade jag en till ny för 7500:- www.blocket.se/vasternorrland/Robotgrasklippare_R40Li_4071__41912192.htm?ca=23_2&w=3
 
peternicklas skrev:
De förstod kanske att den inte går att sälja för det höga priset.
Prexis, inte om Clas Ohlson säljer för 9 990:- och bygghemma.se för 10 995:-. Och Gardenan köper nog de flesta för att den är billigare än Automower 305. Och nu är A 305:an nere i 12 399:- som billigast. Med tanke på det är nog 10 995:- som den får kosta som mest om den skall tävla i pris/prestanda. Skulle vara otroligt intressant att ta del av Husqvarnas produktpositionering och prissättning av A 305 vs G R40Li och vs konkurrenterna.
 
fludde skrev:
Såg en på blocket en ny för 5900:- men den såldes nog snabbt för den är borta nu. sen hittade jag en till ny för 7500:- www.blocket.se/vasternorrland/Robotgrasklippare_R40Li_4071__41912192.htm?ca=23_2&w=3
Undrar hur det går till? Har dock ett eventuellt Blocket-scenario framför mig om det visar sig efter ett par veckor att Gardenan inte räcker för min gräsmatta. 6500:- är vad jag skulle hoppas få. Det är i alla fall vad jag skulle kunna tänka mig att betala för en nästan ny/provkörd. Det är en nagelbitare för egen del - gräset växer och den sista sådda plätten kan börja klippas om drygt två veckor tror jag (2-3 cm höga strån idag). Bara elektriker och slingdragning kvar i övrigt.
 
Gudahov skrev:
Undrar hur det går till? Har dock ett eventuellt Blocket-scenario framför mig om det visar sig efter ett par veckor att Gardenan inte räcker för min gräsmatta. 6500:- är vad jag skulle hoppas få. Det är i alla fall vad jag skulle kunna tänka mig att betala för en nästan ny/provkörd. Det är en nagelbitare för egen del - gräset växer och den sista sådda plätten kan börja klippas om drygt två veckor tror jag (2-3 cm höga strån idag). Bara elektriker och slingdragning kvar i övrigt.
Jag tror det kan va så att dom fått dom när dom köpt ny bil, har sett några bil annonser där man får en robotklippare på köpet. Skulle kunna vara gardena klippare.
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
fludde skrev:
Jag tror det kan va så att dom fått dom när dom köpt ny bil, har sett några bil annonser där man får en robotklippare på köpet. Skulle kunna vara gardena klippare.
Bra. Du har helt rätt: "Köper du en ny Peugeot Transportbil före den 31/8 får du en Gardena robotgräsklippare på köpet! Värde, ca: 13495 kr inkl. moms. Perfekt när du snart vill njuta av lata sommardagar..." http://www.bilomarin.se/Kampanjer.htm
 
Äntligen! Efter knappt 2 månaders förberedelser är nu Gardenan installerad och provkörd. Provkörningen företogs vid 21.15-tiden och det började bli rejält mörkt och fick följas med ficklampa. Tur man var själv i skogen, för det torde te sig tämligen fånigt. Hursomhelst, de knappa 30 minuter som den fick på sig innan kontakten drogs ut, gick perfekt och enligt plan.

Sammanfattning av installationen:
- Cirka 400 kvm stenig gräsmatta "i skogen".
- 267 meter begränsningslina.
- Ca 45 meter guidekabel.
- Ett drygt 10-tal öar, varav själva huset är en (gräsmattan går runt hela huset).
- Knappt några "raksträckor" för begränsningslinan och mycket höjdskillnader.
- En slänt har för hög lutning och har fått bli en ö.
- Två träd och en vajer till elstolpe är fysiska hinder som Gardenan får bumpa in i efter behag.

Förberedelser (startade ca 15 juni)
- Mossbortmedel över hela gräsmattan i mitten av juni
- Cobra-borrning och snigelsprängning av 14 stenar. Spettning.
- Vertikalskärning av ca 175 kvm och påfyllning av jord
- Räfsning av stora mängder mossa och ogräs
- Ca 110 st säckar 50 l jord utlagt (Hammenhögs och K-Rauta gräsmattedress)
- Ca 15 kg gräsfrön sått och vattnat (Weibulls Extra Green, Skugga och Fritidshus)
- Elektriker installerat jordade uttag, säkringar och jordfelsbrytare på elstolpe
- Köpt extra: 2 rullar 150 m begränsningskabel, 3 påsar (a 100 st) märlor

Det är uppenbart att installationen ligger på gränsen för vad Gardena R40Li skall klara enligt specifikation. Att döma av provkörningen ikväll så knallar maskinen på snabbare än vad jag trott. Det känns som om den kommer att hinna med.

Återkommer med erfarenheter allt efter. I morgon skall det finjusteras, slås i en del trilskande märlor och städa gräsmattan från skräp från röjsågningen.

Vet inte om jag redan i morgon låter den köra på egen hand. Har ett par ytor som såddes så sent som för knappt 3 veckor sedan. Någon med erfarenhet om man kan släppa lös en robot på 4-5 cm långa, nya och oklippta grässtrån? Eller bör man vänta en vecka till?
 
Så. Nu går Gardenan live för sig själv i skogen. Gjorde de sista finjusteringarna idag - klippte gräs, rensade runt begränsningslinan, satte i extra märlor, städade tomten. Under tiden jag var där, han roboten först laddas, sedan gick den i 55 minuter, därefter laddade i 80 minuter, därefter körde den 65 minuter och sedan gick in för laddning. Då åkte jag hem.

Den får en vecka på sig. Eller kanske två. Skall bli spännande att se om den hinner hålla undan alla 400 kvm gräsmatta, med dess alla vinklar och vrår. Inser efter dagens dagsljuskörning att det inte är särskilt brett med 17 cm klippbredd.

Har satt den på körning mellan 07.00 - 23.30 alla dagar i veckan. 5cm klipphöjd till att börja med. Tänkt sänka med 1/2 cm i veckan ned till 3,5 eller 4 cm.

Kommer naturligtvis inte kunna hålla mig en hel vecka utan åker väl till stugan redan i morgon för att se att den inte har fastnat nånstans. Dessutom bör jag komplettera med fler märlor där kablarna hänger lite i luften.

Är det någon mer än jag som läser den här tråden? Har några frågor? Eller synpunkter? Om inte, så skriver jag bara ett inlägg till det närmaste: erfarenheterna efter 2 veckors körning. Återkommer sedan för att informera om gräsmattans kvalitet efter en tids körning.
 
  • Gilla
miniGranis och 2 till
  • Laddar…
Jodå, jag som allmänt robotintresserad följer bravaderna. Tuff utmaning att släppa ut den på grönbete så för sig själv nästan direkt, då gäller det verkligen att allt är i ordning.
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.