Jag har varit med om liknande.
Diskmaskinen som då var 4,5 år slutade plötsligt fungera.
Jag ringde Ikea och de skickade en servicetekniker från Elektrolux.
Serviceteknikern hittade en liten glasbit som satt stopp i röret.
Eftersom glasbiten gick igenom filtret flera gånger när han testade genom att hålla filtret i handen och skaka, så täcktes det av garantin. Det var en tunn glasbit från ett vinglas.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
A amigomio skrev:
För någon vecka sedan började vår 2,5 år gamla Ikea diskmaskin krångla för första gången (köpt tillsammans med ett helt kök).
De beställde en servicetekniker från Electrolux veckan efter. Efter en undersökning hittade teknikern en liten porslinsbit (ca B10mm, L5mm, D1mm) i vattenpumpen som antagligen orsakat ett stopp någonstans i vattenpumpen. Ingen aning hur detta kunde hamna i maskinen, men jag gissar att det är en kant på en talrik som lossnat av någon anledning.
Allt tog 20 min. och maskinen var igång igen. Teknikern meddelade att detta inte täcktes av 5 års garantin och att vi behövde betala 1000 kr. efter rutavdrag för det! Detta känns surt!

Nu undrar jag, ska inte filtret till diskmaskinen fånga/stoppa ett sådant skräp? Vad är filtret till, om det inte kan stoppa något sånt? Ska vi behöva betala 1000 kr. varje gång för ett sådant skräp!!??
Kan vi bestrida fakturan och anmäla detta till ARN? Är det inte värt?
Så många gånger jag varit hos personer som haft samma problem där glasbitar/porslinsskärvor fastnat.
Kan du garantera att filtret alltid varit korrekt monterat och att ingen bit legat på kanten och sedan ramlat ner när du lyft upp silen?
Släpp detta. Betala och gå vidare. Inget garantiärende
 
  • Gilla
Harald Boye och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.