För någon vecka sedan började vår 2,5 år gamla Ikea diskmaskin krångla för första gången (köpt tillsammans med ett helt kök).
De beställde en servicetekniker från Electrolux veckan efter. Efter en undersökning hittade teknikern en liten porslinsbit (ca B10mm, L5mm, D1mm) i vattenpumpen som antagligen orsakat ett stopp någonstans i vattenpumpen. Ingen aning hur detta kunde hamna i maskinen, men jag gissar att det är en kant på en talrik som lossnat av någon anledning.
Allt tog 20 min. och maskinen var igång igen. Teknikern meddelade att detta inte täcktes av 5 års garantin och att vi behövde betala 1000 kr. efter rutavdrag för det! Detta känns surt!
Nu undrar jag, ska inte filtret till diskmaskinen fånga/stoppa ett sådant skräp? Vad är filtret till, om det inte kan stoppa något sånt? Ska vi behöva betala 1000 kr. varje gång för ett sådant skräp!!??
Kan vi bestrida fakturan och anmäla detta till ARN? Är det inte värt?