För någon vecka sedan började vår 2,5 år gamla Ikea diskmaskin krångla för första gången (köpt tillsammans med ett helt kök).
De beställde en servicetekniker från Electrolux veckan efter. Efter en undersökning hittade teknikern en liten porslinsbit (ca B10mm, L5mm, D1mm) i vattenpumpen som antagligen orsakat ett stopp någonstans i vattenpumpen. Ingen aning hur detta kunde hamna i maskinen, men jag gissar att det är en kant på en talrik som lossnat av någon anledning.
Allt tog 20 min. och maskinen var igång igen. Teknikern meddelade att detta inte täcktes av 5 års garantin och att vi behövde betala 1000 kr. efter rutavdrag för det! Detta känns surt!

Nu undrar jag, ska inte filtret till diskmaskinen fånga/stoppa ett sådant skräp? Vad är filtret till, om det inte kan stoppa något sånt? Ska vi behöva betala 1000 kr. varje gång för ett sådant skräp!!??
Kan vi bestrida fakturan och anmäla detta till ARN? Är det inte värt?

• Liten porslinsbit bredvid linjal som visar dess storlek, orsak till stopp i diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Du kunde ju ha försökt själv.
Antagligen har någon tappat en tallrik i maskinen och en porslinsbit har lossnat.
.ganska solklart att de inte är en garantisak

Varför bestrida då du själv gjort fel.

Ta en bild på ditt filter.

Kan boten passera överhuvudtaget.

Om så är fallet så ligger ju återigen felet hos dig.

Hur menar du? Vad ska jag försöka med, lossna maskinen och krypa mig under maskinen? Hur ska jag veta att det var ett skräp som fastnat under filtret. Dessutom får man inte göra detta, inte minst för att för att "garantin ska fortsätta gälla"..

Det finns ju en filter i maskinen, vad är det till för?
Att en porslinsbit passerar sig förbi det täta filtret och in i vattenpumpen, kan jag inte begriper mig på.

Ja det verkar märkligt att en så stor porslinsbit kan nå pumpen ?
Har du koll på om porslinsbiten kommer från ert porslin?
Jag hade vänt mig till elektrolux och frågat hur de kan förklara hur de inte fångade biten?

Annars behöver ju reparatörer som åker på garantireparationer bra ha med sig bitar eller krossa ditt porslin?

Vi tror att det kommer från en tallriks kant, som antagligen lossnat när det har träffat en annan porslin.
Jag har inget emot att betala för en reparatörer, men om maskinen inte fångar ett liknande skäp igen och de vill att jag ska betala för det igen, så vill jag påstå att det är fel på maskinens! Tänker jag fel?

A amigomio skrev:
Vi tror att det kommer från en tallriks kant, som antagligen lossnat när det har träffat en annan porslin.
Jag har inget emot att betala för en reparatörer, men om maskinen inte fångar ett liknande skäp igen och de vill att jag ska betala för det igen, så vill jag påstå att det är fel på maskinens! Tänker jag fel?
Jag tycker du har rätt glas som krossas o porslin borde fastna i lämplig fälla eller rensas lätt ?

• Gilla
amigomio
  • Laddar…
Jag ringde nyss Electrolux och pratade med en annan person, han sade först att detta inte är fel på maskinen osv, men han höll med om att detta var lite märkligt också att biten inte fastnat i filtret. Så han skulle undersöka detta och återkomma. Håller tummarna här

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Jag har råkat ut för något liknande, ett tag efter att jag rensade filtret. Troligen låg biten där och ramlade förbi filtret när jag lossade det för rengöring. Då var det en bit kräftskal.

A amigomio skrev:
Jag ringde nyss Electrolux och pratade med en annan person, han sade först att detta inte är fel på maskinen osv, men han höll med om att detta var lite märkligt också att biten inte fastnat i filtret. Så han skulle undersöka detta och återkomma. Håller tummarna här
Rent tekniskt måste diskmaskiner förses med rensbara filter!

• Gilla
amigomio
  • Laddar…
Har jobbat med service i många år på mer eller mindre alla kända fabrikat och jag har fått rensa allt från glas, porslin, olivkärnor, bröd plastklämmor osv osv. Det verkar ofta som att folk missar att kolla ner i brunnen när man lyfter ur silen. Men många maskiner har hål som sådant kan smita igenom lik förbaskat. Men jag håller med om att den biten som dem hittade var lite väl stor...

Med lite tur kanske dem tar det på goodwill men det är generellt väldigt restriktivt med sådant. Speciellt när det gäller främmande objekt som trots allt är väldigt vanligt fel..

N Nixon90 skrev:
Har jobbat med service i många år på mer eller mindre alla kända fabrikat och jag har fått rensa allt från glas, porslin, olivkärnor, bröd plastklämmor osv osv. Det verkar ofta som att folk missar att kolla ner i brunnen när man lyfter ur silen. Men många maskiner har hål som sådant kan smita igenom lik förbaskat. Men jag håller med om att den biten som dem hittade var lite väl stor...

Med lite tur kanske dem tar det på goodwill men det är generellt väldigt restriktivt med sådant. Speciellt när det gäller främmande objekt som trots allt är väldigt vanligt fel..
Japp vanligt fel då borde det lett till konstruktionsändring av filter och hur pumpen sitter

A
2000.- i timmen!
Det Är nog högst i sverige

electroluxaren skrev:
2000.- i timmen!
Det Är nog högst i sverige
Helt klart lite i överkant om det nu inte är så att det är långt till verkstan så det även finns en del reseersättning där. De flesta firmorna ligger väl runt 1000-1500kr i felsökningskostnad före Rut

A
Resor får icke ingå i rut. Det blir då skattebedrägeri.

Visst är det så, men man kan ju däremot speca en faktura exempelvis:
Felsökning 1500:-
Rutavdrag felsökning -750:-
Milersättning 250:-

Totalt: 1000:-

Eller något i den stilen, själv har jag ofta jobb på öar och liknande som man ofta tar extra betalt för dock inte Rut grundande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.