Gör du rejäl infästning i taket behöver du inget stag. Jag har en port från http://www.garageportcenter.se/ och en sido monterad motor. Fungerar utmårkt.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
A
Tvärstaget längst ut kan bli ivägen när man har motordrift så man brukar få ta bort det ändå , vet inte om det gäller alla portmärken men i mitt fall var tvärstaget för att underlätta montering/slippa krångla med mätning mellan skenor .
Med motor ställer du stoppläget på porten sen kan du plocka staget om du fäst skenorna bra ,var säljarna som tipsade mig om det när jag hämtade portarna

Känns det inte lurigt att orsaken till att skippa tvärstaget är att kunna nyttja saxlyften? Låt oss säga att du står där i godan ro med liften på maxhöjd när frugan trycker på öppnaknappen.... Är vikportar ett alternativ?

Härligt att höra era lösningar!

Moltas skrev:
Känns det inte lurigt att orsaken till att skippa tvärstaget är att kunna nyttja saxlyften? Låt oss säga att du står där i godan ro med liften på maxhöjd när frugan trycker på öppnaknappen.... Är vikportar ett alternativ?
Vet inte om jag skrev något om det tidigare men det kommer vara manuell öppning på porten vid lyften. Dels för säkerhetens skull samt att motorn eventuellt kommer sitta i vägen beroende på portens bredd.

Man kan även sätta en brytare för portmotorn vid lyftens kontrollbox ifall det nu blir en motor :)

A
ta isåfall bort staget men behåll dom två vinklarna på varja skena så du har en stopp för hjulen så du inte skickar porten för långt , kan ju bli lätt dragigt om du står utan port :)såg aldrig att du skulle ha manuell öppning där

Mailade lite med garageexperten.se i veckan. Dom har någon typ av industriportsmotor som monteras på axeln. Har inte satt mig in i det ännu men det låter ju som ett smidigt alternativ. Då kan jag ha motordrift på bägge portarna utan att den är i vägen.

Om någon här har erfarenhet om denna typ av motor så får ni gärna berätta vad ni tycker! :)

Börjat hända lite saker här.

20150419_205147.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har även grävt ner in-/utkommande vatten och el. Kantelementen kommer i veckan och jag har fått iväg lite offertförfrågningar på takstolar. Får se om det blir färdiga eller om man snickrar själv. Fick svar från en tillverkare och där skiljde det nästan 10 000 kr mot att göra det själv! Alltså 11-1200 kr/st. Och då räknade jag högt på materialkostnad...

• Gilla
kes0
  • Laddar…
Utsikten från köksbordet i dagsläget.

20150531_095020.jpg
Skapa konto

• Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Flisat i fall

20150626_173032.jpg
Skapa konto

Här ser man fallet lite tydligare :)

20150627_195240.jpg
Skapa konto

Fick gjutit förra veckan.

Blev någorlunda blankt och fint med tanke på förutsättningarna. Full storm och värme...

20150710_142758.jpg
Skapa konto

Fallet blev också bra. Har bara 15 mm fall från väggarna till mitten. Vill inte att det ska kännas att det lutar.

20150712_185554.jpg
Skapa konto

• Gilla
Spett och slägga
  • Laddar…
Varför gjuter du inte ända upp? Ska du ha leca innanför isoleringen som sticker upp?

Spett och slägga skrev:
Varför gjuter du inte ända upp? Ska du ha leca innanför isoleringen som sticker upp?
Jag gjuter en klack innanför. Får på så sätt en hel utsida utan skarv mellan kantelement och leca. Får även isolerat plus att man endast behöver forma ena sidan.

Gjöt klacken igår. Hade ingen bild då bara :)

1437204744337-762908240.jpg
Skapa konto

1437204837643-1453132447.jpg
Skapa konto

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Mackkan skrev:
Börjat hända lite saker här.

[bild]

Har även grävt ner in-/utkommande vatten och el. Kantelementen kommer i veckan och jag har fått iväg lite offertförfrågningar på takstolar. Får se om det blir färdiga eller om man snickrar själv. Fick svar från en tillverkare och där skiljde det nästan 10 000 kr mot att göra det själv! Alltså 11-1200 kr/st. Och då räknade jag högt på materialkostnad...
Kul med bilduppdateringarna, ser ut att bli ett finfint garage! :)

Räknade du på bleck och spik/skruv när du räknade på takstolarna?
Ofta brukar det som sagt inte löna sig att snicka själv mot att beställa.

Om du väljer att fälla in bärlina nånstans så går det fort med en cirkel/sänksåg och sticksåg eller fogsvans för sista biten där klingans rundning inte kommer åt (om man inte vill såga för långt).
Lägg väggreglerna på högkant, tätt ihop, kant i kant upptill, tvinga ihop om möjligt, sedan sågar du ett 45mm djupt spår längs alla reglarna där underkant bärlina kommer att hamna.
Rita sedan på med vinkelhake och såga ur bit för bit längs varje regel.

Så att hoppa pga tidsbesparing låter dumt. :)

Ja jag räknade med allt material. Har dock beställt färdiga nu ändå. Hade säkert haft en hyfsad timpeng om jag hade gjort dom själv men nu när det blev saxtakstolar tycker jag det känns tryggare att lämna bort det. Samt att jag har en del annat som ska hinnas med :)

Det blir infälld 45x195 på takstolarnas upplagsväggar, samt över portarna då jag kommer skicka upp väggreglarna hela vägen på gavlarna. Som du säger så går det ganska fort. Kör man med anhåll på cirkelsågen behöver man ju inte ens märka ut :)

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.