9 414 läst · 37 svar
9k läst
37 svar
Garageport, Hörmann, problem...
Kontrollera staget mellan port och skena.
Har själv en port på 6Mx2,10
Fick en ngt starkare motor än normalt än vanligt, kontrollera även detta så att motorn ska klara din portvikt.
Min är väldigt känslig också och den ger efter inkörningsprogram en kod vilket visar trögheten för porten.
Fick efterdra fjädrarna efter 1 år ca och när det blir kallt ute så kan den stanna för att det går för trögt.
Men om man kör inkörningsprogrammet igen då den hittar ändlägerna själv brukar problemet lösa sig.
Har själv en port på 6Mx2,10
Fick en ngt starkare motor än normalt än vanligt, kontrollera även detta så att motorn ska klara din portvikt.
Min är väldigt känslig också och den ger efter inkörningsprogram en kod vilket visar trögheten för porten.
Fick efterdra fjädrarna efter 1 år ca och när det blir kallt ute så kan den stanna för att det går för trögt.
Men om man kör inkörningsprogrammet igen då den hittar ändlägerna själv brukar problemet lösa sig.
Nä, du har faktiskt helt rätt! Jag har vänt den fel, vilken miss! Jag måste genast ut och sätta den rätt och testa!E egge80 skrev:
Edit: även det utan resultat.... Jag förstår verkligen inte! Det börjar gå prestige i det här nu, men jag får väl inse att jag inte kommer att lösa det här, och efter jag insett det, ringa hit någon som förstår sig på det här!
Redigerat:
Jag tänker att eftersom motorn inte kör hela inlärningsprogramet, så behöver man inte nollställa? Tanken har slagit mig, men jag vet faktiskt inte hur man nollställer motorn.E egge80 skrev:
Side note, tack alla som orkar engagera er! Uppskattas!
Öppna porten för hand och kolla vajrarna.
Det kan hända att du inte kan öppna porten så mycket du vill med motor.
När du kommer för långt upp, nedre fästet/hjulet går in på den böjda skenan, ändras ju vajerns vinkel, och den börjar mota porten ist för att hjälpa den.
Det kan hända att du inte kan öppna porten så mycket du vill med motor.
När du kommer för långt upp, nedre fästet/hjulet går in på den böjda skenan, ändras ju vajerns vinkel, och den börjar mota porten ist för att hjälpa den.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 886 inlägg
Det brukar bli så att man kan se lite av sista bladet när den är öppen.O Ovanskogs skrev:
Initiera positionen är att köra inlärning av motorn igen.
Klämskydd har alla motorer som säljs i Sverige och det går på moment.
Har nu försökt nollställa motorn, oklart dock om jag lyckas ens med det. Enligt manualen till min supramatic 4 (det skiljer sig ju åt mellan olika modeller) så ska man kunna gå in i en hel del olika menyer med hjälp av att hålla PRG knappen i 5 sek, och sedan bläddra till den meny man vill in i.
Jag har testat 10 ggr utan att kunna bläddra bland menyerna. Däremot så om jag håller in prg knappen innan jag sätter i strömsladden, så blinkar 00 och sedan U och sedan C, då tänker jag att jag nollställer motorn.
Men men, det hjälper inte heller. Jag får väl börja om från början igen & släppa på fjädrarna osv osv...
Tröstlöst.
Jag har testat 10 ggr utan att kunna bläddra bland menyerna. Däremot så om jag håller in prg knappen innan jag sätter i strömsladden, så blinkar 00 och sedan U och sedan C, då tänker jag att jag nollställer motorn.
Men men, det hjälper inte heller. Jag får väl börja om från början igen & släppa på fjädrarna osv osv...
Tröstlöst.
Så till slut, efter jag spänt om fjädrarna 2 ggr, kontrollerat allt möjligt och det ändå inte fungerade, så tog jag som sista åtgärd bort stoppet för öppet läge. Tro på f@n att det löste sig då!
Det står ju i manualen att om porten inte når det öppna läget så kan stoppet tas bort, då går porten så långt motorn tillåter, och stoppar porten.
Hoppas nån som står inför samma problem, hittar hit och får svaret snabbare än vad jag fick
Det står ju i manualen att om porten inte når det öppna läget så kan stoppet tas bort, då går porten så långt motorn tillåter, och stoppar porten.
Hoppas nån som står inför samma problem, hittar hit och får svaret snabbare än vad jag fick
Även jag har ett jätteproblem med min Hörmann Supramatc E4 och en 5x2,25 port som TS har.
När jag försöker stänga porten så stoppas den precis vid början och hoppar tillbaka och visar en 3 som tyder på dåligt kraftförhållande. Man måste försöka stänga 4-5 gånger innan den funkar.
Jag har justerat hjularna och fjädrarna några gånger och kör alltid en inlärningskörning; den visar alltid en 2. Då fungerar porten en eller två gånger, men efter det så strular den igen. Jag körde en inlärningskörning igen ikväll och nu visas, för första gången, en 3.
Ska man efterspänna fjädrarna för att komma tillbaka till en 2? Är det någon mening att försöka landa på 0 eller 1?
När jag försöker stänga porten så stoppas den precis vid början och hoppar tillbaka och visar en 3 som tyder på dåligt kraftförhållande. Man måste försöka stänga 4-5 gånger innan den funkar.
Jag har justerat hjularna och fjädrarna några gånger och kör alltid en inlärningskörning; den visar alltid en 2. Då fungerar porten en eller två gånger, men efter det så strular den igen. Jag körde en inlärningskörning igen ikväll och nu visas, för första gången, en 3.
Ska man efterspänna fjädrarna för att komma tillbaka till en 2? Är det någon mening att försöka landa på 0 eller 1?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 886 inlägg
Har du provat att koppla loss motorn och dra porten för hand? Låter som det är obalans mellan vikt/tröghet och fjäderspänning.K calkenneth skrev:Även jag har ett jätteproblem med min Hörmann Supramatc E4 och en 5x2,25 port som TS har.
Ja, det har jag. När jag lyfta den till ca 1M så stannas dörren utan att den gå upp eller ner. Däremot när den är högre än 1M då börjas den gå upp av sig själv (och den går ner om det är lägre än 1M). Jag tror att det är förväntat beteende men kanske är porten i obalans ändå.R Robert-san01 skrev:
Det står att man ska spänna 9,5 varv och enligt antal streck man se så är det ungefärligt så; är nog finjustering som behövs. Om det visar 3 - är det flera varv som behövs eller ska man släppa fjäder lite?
En annan sak - ser att fjäder på höger sidan "hoppar" precis vid början när man öppnar porten. Undrar om det kan vara en orsak.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 886 inlägg
Börjar den gå upp har du för hårt spända fjädrar så motorn orkar inte trycka ner när den ska stänga.
Kolla så de är lika spända på båda sidor så inte porten vill dra snett.
Kolla så de är lika spända på båda sidor så inte porten vill dra snett.
Tack. Ska kolla på det; hur vet man om de är spänd ojämnt? Det ser ut att vara lika enligt strecken.R Robert-san01 skrev:
Imorse när jag öppnade garaget så pausade halvvägs uppåt... En ny variant då det brukar ha problem på vägen ner, inte upp. Och det gick att stänga denna gång utan problem. 🤷🏻♂️🤷🏻♂️