Hos mig där det skiljer 6 cm har man kapat portbladet.
Enkelt att göra innan man monterar panelerna.
 
Uppdatering: Jag har fått tätt! :D

Efter läst era svar så sökte jag vidare här på forumet och ute på www. Min lösning blev golvavjämning. Närmare bestämt RAW golvavjämningsmassa. Dammreducerad cementbaserad, fiberförstärkt och pumpbar avjämningsmassa inköpt på Beijer. Detta med två utpenslade lager RAW primer innan gjutningen.

https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/bindemedel-bruk/avjämningsmassa/golvavjämningsmassa-raw
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/bindemedel-bruk/tillsatser-tillbehör/*1-liter-primer-raw-900222708

Total kostnad 388 kr. Jag är inte säker på att detta varken är den bästa eller billigaste lösningen, men det ser bra ut just nu innan jag har kört bilen över det jag göt i torsdags... Anledningen till valet av denna lösning var att jag frågade en säljare tidigare i år vad han rekommenderade och då sade han detta. Det och att tekniska specifikationen sa att den kunde gjutas 2-50 mm tjockt på betong. Så nu i veckan när det var varmt nog så "prajmade" jag i tisdags och onsdags, för att sedan gjuta på torsdagen.

Vid gjutningen så spände först jag ett snöre från ena till andra sidan i höjd med botten på de båda garageportsskenorna för att lättare få rätt höjd på slutresultatet. Hällde upp 4 liter vatten i min murarhink. Hällde i 25 kg spackelpulver och blandade ihop det med hjälp av borrmaskinen och en färgblandarstav inköpt på Jula. Hällde ut massan i en bred våd och började sedan försöka forma massan efter mina önskemål. I arbetsbeskrivningen står det att 4 - 5,5 liter vatten skall användas till 25 kg pulver. Vet inte om 3,5 liter vatten hade varit ok, men mindre lös blandning hade gjort formandet enklare i mitt fall tror jag. Tog ganska lång tid innan massan slutade rinna ner för avfasningen på befintlig betongplatta.

Tre bilder på underverket. Låt er inte luras av sista bilden. Nu är det både rakt och horisontellt.
Nyutgjuten och jämnad garageuppfart med golvavjämningsmassa och primer innan bilkörning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag vill göra nu är att på något sätt skydda och dammbinda det nygjutna och resten av garagegolvet på något sätt. Efter ha läst en massa trådar här på forumet så undrar jag nu:

Fungerar vattenglas både på "dammreducerad cementbaserad, fiberförstärkt och pumpbar avjämningsmassa" och på grovt betonggolv som gjutits för ungefär 50 år sedan?

Nygjuten, fiberförstärkt golvavjämningsmassa på betonggolv, ojämn yta synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni som har koll på detta?
 
Snyggt jobbat (y)
Kan inte ge nått säkert svar, men jag fick uppgift på jobbet att dammbinda ett golv från 40 talet, det funkade.
 
Vattenglas funkar men det finns bättre lämpade alt om man vill ha en yta
 
Isakare Isakare skrev:
Snyggt jobbat (y)
Kan inte ge nått säkert svar, men jag fick uppgift på jobbet att dammbinda ett golv från 40 talet, det funkade.
Tack! Låter bra att det fungerar på gamla golv. Då avjämningsmassan är betongbaserad så hoppas jag att vattenglas fungerar på det också.

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Vattenglas funkar men det finns bättre lämpade alt om man vill ha en yta
Genom att läsa trådar här på forumet har jag förstått att litiumsilikat är bättre än natriumsilikat, men jag tror att natriumsilikat (vattenglas) ändå är tillräckligt bra. Fast du kanske tänkte på helt andra ytskikt?


Lite fakta:
- Garageplattan som jag vill dammbinda / skydda ytan på är gjuten sent 60-tal eller tidigt 70-tal tror jag.
- Är 6,70m x 3,25m. Cirka 22 kvadratmeter.
- Ingen ytbehandling gjord tidigare vad jag kan se.
- Plattan består av betong med ingjutna armeringsjärn, och sedan i torsdags har ytan även lite avjämningsmassa vid garageporten.
- Betongens yta är skrovlig, ytan ojämn med dalar och toppar.
- Vid gjutningen så verkar det som att underlaget eller formen inte höll riktig tätt. I ena hörnet av plattan, där jag lade avjämningsmassan, så syntes antydning till armeringsjärn vid ytan. (Detta nu täckt med avjämningsmassa.)
- Garaget uppvärmt till cirka 10 grader vintertid.
- Luftavfuktare finns i garaget.

- I garaget står en bil som bara används under sommaren. Det vill säga att inga dubbdäck körs på plattan i nuläget.
- Jag använder domkraft och pallbockar i garaget sparsamt då och då.
- Tvättar inte bilen i garaget, men om ytan tillät det så skulle jag kunna tänka mig att tvätta av hjul och mindre delar.

- Jag önskar först och främst ge ytan ett skikt som dammbinder men även skyddar mot slitage.
- Just nu är budgeten egentligen 0 kr, men då jag inser att ett ytskikt lagt nu minskar risken för högre kostnader och mer jobb senare så vill jag nog ändå göra något nu.
- Om ytskiktet, utöver dammbinda och skydda mot slitage, kan göra golvet ljusare och finare att se på så är det ett plus.

- När jag drömmer stort så önskar jag mig en helblankt epoxyyta i form av ljusgrå marmor, eller varför inte ekplankor? Dock finns inte ekonomi för detta just nu. (Dessa golv blir ändå säkert snorhala och livsfarliga att gå på om man har lite blöta skor på sig.)
GarageFloor.jpg RusticWood1_3-400x400.jpg

Har länge funderat på vad jag egentligen vill ha, men framförallt vad jag har råd med och klarar/orkar att lägga för yta. Just nu känns natriumsilikat (vattenglas) eller annan silikat som det för mig bästa alternativet. Det skyddar ytan samtidigt som det inte försvårar eller omöjliggör framtida dyrare ytskikt. Har inte hittat eller bestämt mig för någon specifik silikatprodukt än, så jag vet inte vad det kostar. Hoppas kunna spraya ut vätskan med hjälp av "ogrässpruta" som rekommenderas lite då och då här på forumet.

Alternativ nummer två på min lista just nu är att måla med någon typ av tvåkomponent epoxifärg direkt på den skrovliga ytan efter att jag för hand slipat bort de värsta uppstickande topparna. Verkehrsweiss eller reinweiss kanske? https://www.ebay.de/itm/Epoxidharz-...hash=item460dc6c317:m:mn0ODLxGNp7j2FkesGFtMjg
Problemet med detta är väl att om det inte blir bra och börjar flaga efter ett tag så blir det besvärligt och dyrt att fixa nytt ytskikt. Hade jag vetat att detta funkat på mitt skrovliga betonggolv så hade detta troligen varit mitt förstaalternativ idag.
 
Det går att måla på ytbehandlat golv, så det finns inget som hindrar att du gör det senare när ekonomi finns.
 
Ska du måla så är det ju lite mer krav på att slipa riktigt vilket jag skulle gjort oavsett sen behöver inte en vattenburen epoxy kosta en förmögenhet heller.

Tror att dit spackel bör skyddas med färg eller lack om det är utomhus fast då är epoxy fel då den inte är uv beständig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.