N nybyggarn3 skrev:
Jag hade tidigare ett gammalt garage utan avlopp. I stället fanns det ett hål i plattan I mitten, med fall mot hålet. Vattnet ran ner i gruset under. Fungerade fint för oss.
Vi har inget fall i vår carport utan på vintern blåser vatten och snö in och man får skyffla ut det. Visst det är öppet och ventilerat men det problemet finns väl då oavsett med eller utan port?
 
Detta med garage. Jag trodde det var överlägset?

Ok att bilen kan få rost om det är dålig avfuktning. Men vad är dålig avfuktning. De flesta som bor i stan parkerar i uppvärmda garage och det verkar gå bra.

Menar ni att varmgarage med isolering och tex en luftvärmepump inte löser samma sak?
 
Att köra bilen in och ut ur garaget var dag, speciellt på vintern är inte bra för bilen. Du kommer få problem med snö och all salt vi har på våra vägar. Att han bilen i ett varmgarage är toppen om du har den där under hela vinterhalvåret, tro mig. Men visst går det OM du har bra ventilation.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Inte alla kommuner spärrar en från att ha golvbrunn i garage. I min kommun är det avskiljare som gäller om det är över 50m2 garage annars är det lugnt. Men även med golvbrunn så måste man ha rejält fall annars åker inte allt vatten ner. Framförallt inte när golvet är smutsigt. En avfuktare behövdes i mitt fall vid stora snömängder trots golvbrunn.
 
G Ganescha skrev:
Att köra bilen in och ut ur garaget var dag, speciellt på vintern är inte bra för bilen. Du kommer få problem med snö och all salt vi har på våra vägar. Att han bilen i ett varmgarage är toppen om du har den där under hela vinterhalvåret, tro mig. Men visst går det OM du har bra ventilation.
Förstår det men vad är skillnaden mot att köra in och ur ur garaget var dag om man tex bor i en bostadsrättsförening med garage? En rätt stor majoritet av alla som bor i Stockholm har det så. Menar du att ett eget varmgarage är skadligare för bilen?

Försöker bara förstå varför man alltid varnar om att det är dåligt för bilen när det mer eller mindre är standard att parkera i varmgarage?
 
J Johan Larsson9794 skrev:
Förstår det men vad är skillnaden mot att köra in och ur ur garaget var dag om man tex bor i en bostadsrättsförening med garage? En rätt stor majoritet av alla som bor i Stockholm har det så. Menar du att ett eget varmgarage är skadligare för bilen?

Försöker bara förstå varför man alltid varnar om att det är dåligt för bilen när det mer eller mindre är standard att parkera i varmgarage?
Ja, det är skadligare för bilen. Här kan du läsa lite för och nackdelar om att ha bilen i ett uppvärmt garage. https://evercareprotection.com/pros-and-cons-of-parking-your-car-in-the-garage-in-winter/
Vad är det som säger att majoriteten i Stockholm gör rätt f.ö? Kan lova dig att majoriteten av vår bil burna befolkning har inte bilen i ett varmgarage.
 
G Ganescha skrev:
Ja, det är skadligare för bilen. Här kan du läsa lite för och nackdelar om att ha bilen i ett uppvärmt garage. [länk]
Vad är det som säger att majoriteten i Stockholm gör rätt f.ö? Kan lova dig att majoriteten av vår bil burna befolkning har inte bilen i ett varmgarage.
Jag funderar bara på om det är någon skillnad att ha bilen i sitt eget privata garage mot att ha den i ett större garage som tex en förening äger?

Har aldrig själv haft eller hört av tidigare grannar i gemensamt garage att det förekommit någon rost utöver det vanliga.
 
J Johan Larsson9794 skrev:
Jag funderar bara på om det är någon skillnad att ha bilen i sitt eget privata garage mot att ha den i ett större garage som tex en förening äger?

Har aldrig själv haft eller hört av tidigare grannar i gemensamt garage att det förekommit någon rost utöver det vanliga.
Rost är inte bara rost du kan se på lackens utsida. Du skulle bli förvånad hur snabbt en bil rostar, speciellt bilar som åker in och ut vintertid med salt från vägar ur ett varmgarage. Fukten letar sig in i väldigt trånga utrymmen på bilen. Sen spelar naturligtvis ålder på bilen roll, hur bra rostskydd bilen har från tillverkning och olika material man byggt bil och bildelar av.
Men vi kan säga så här, har du en hyfsat ny bil och kanske byter va 3:de-5:e år eller oftare så kommer du troligtvis ej att märka något.
Även en del nya bilar rostar, redan efter något år. Dock ej så pass att du kommer märka något.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Rost är inte bara rost du kan se på lackens utsida. Du skulle bli förvånad hur snabbt en bil rostar, speciellt bilar som åker in och ut vintertid med salt från vägar ur ett varmgarage. Fukten letar sig in i väldigt trånga utrymmen på bilen. Sen spelar naturligtvis ålder på bilen roll, hur bra rostskydd bilen har från tillverkning och olika material man byggt bil och bildelar av.
Ok men är det värre för privata garage än större garage?
 
J Johan Larsson9794 skrev:
Ok men är det värre för privata garage än större garage?
Skulle se det så här, i ett stort garage åker flera bilar in och ut under dagen, bättre motverkan mot fukt då luftombytet sker oftare. sen skulle jag tro att ett stort garage är bättre ventilerat över lag, men installerade fläktar och kanske t om avfuktare. Tänker att det är ett måste pga av mer avgaser osv. Kanske t.o.m. lag på det?
Men nu gissar jag bara och om det egentligen är någon skillnad har jag ingen fakta på.
 
G Ganescha skrev:
Skulle se det så här, i ett stort garage åker flera bilar in och ut under dagen, bättre motverkan mot fukt då luftombytet sker oftare. sen skulle jag tro att ett stort garage är bättre ventilerat över lag, men installerade fläktar och kanske t om avfuktare. Tänker att det är ett måste pga av mer avgaser osv. Kanske t.o.m. lag på det?
Men nu gissar jag bara och om det egentligen är någon skillnad har jag ingen fakta på.
Jo men en modern luftvärmepump för 50-80kvm måste väl kunna fixa det?
 
N
Det bästa för bilen ur rostsynpunkt är ett kallgarage/carport. Har man motorvärmare och en kupévärmare funkar ett kallgarage/carport bra tycker jag.
Varmgarage är givetvis bekvämt men främjar definitivt rost i hålrum och balkar.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
J Johan Larsson9794 skrev:
Ja det där har man hört. Men hur gör folk med garage då rent praktiskt? Spolar man av all snö innan man kör in i garaget? Jag menar har man elbil så är oftast laddstolpen i garaget. Känns rätt omständligt att behöva spola av sin bil utomhus i minusgrader för att inte prata om all is det skapar.
Hört talas om snöborste? Det är en borste man använder för att borsta av värsta snön innan man kör in. En gummiskrapa och fösa ut smältvattnet är inte heller fel.
 
T
Jag kan verkligen inte rekommendera ett varmt garage utan avlopp! Oberoende hur mycket snö du borstar av så drar det ändå in mängder av vatten eftersom snö och is tenderar att samla sig på sådana ställen som du inte kan hålla rent, främst då runt hjulen och under bilen. Blir otroligt fuktigt och ordentligt bökigt att "borsta ut" smältvatten.
 
T Turbo_Tail skrev:
Jag kan verkligen inte rekommendera ett varmt garage utan avlopp! Oberoende hur mycket snö du borstar av så drar det ändå in mängder av vatten eftersom snö och is tenderar att samla sig på sådana ställen som du inte kan hålla rent, främst då runt hjulen och under bilen. Blir otroligt fuktigt och ordentligt bökigt att "borsta ut" smältvatten.
Så hur löser man det? Kan man bila en "ränna" som går ut bara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.