Går det bra att ha garage på en gjuten betongplatta som saknar avlopp för vatten att rinna av? Tänker främst på snö som man drar med in.
 
  • Gilla
Henke81a
  • Laddar…
Tja, du får ju hålla undan vattnet då förstås, ifall det börjar bli för mycket som inte dunstar (om du har uppvärmt garage alltså). Men visst finns det många garage som är byggda så.

Helst ska dock inte snön ligga kvar på bilen alls och sen ligga och smälta i garagevärmen; det rostar rätt bra då (fråga mig inte hur jag vet DET 🤦‍♂️). Så i idealfallet ska det ändå inte bildas särskilt stora pölar.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Tja, du får ju hålla undan vattnet då förstås, ifall det börjar bli för mycket som inte dunstar (om du har uppvärmt garage alltså). Men visst finns det många garage som är byggda så.

Helst ska dock inte snön ligga kvar på bilen alls och sen ligga och smälta i garagevärmen; det rostar rätt bra då (fråga mig inte hur jag vet DET 🤦‍♂️). Så i idealfallet ska det ändå inte bildas särskilt stora pölar.
Ja det där har man hört. Men hur gör folk med garage då rent praktiskt? Spolar man av all snö innan man kör in i garaget? Jag menar har man elbil så är oftast laddstolpen i garaget. Känns rätt omständligt att behöva spola av sin bil utomhus i minusgrader för att inte prata om all is det skapar.
 
Man får se till att ha ordentligt ventilation och värme så avdunstar vattnet. Det är dock inte särskilt bra att ha bil i varmgarage då bilen mår bättre av att stå i ”ett” klimat, sen gynnas en elbil att stå uppvärmt men det är inte så många dagar per år som det behövs i södra Sverige.

Man får inte ens ha ett avlopp i garage anslutet till det vanliga nätet ,vattnet är så förorenat.
 
L Liljeros skrev:
Man får se till att ha ordentligt ventilation och värme så avdunstar vattnet. Det är dock inte särskilt bra att ha bil i varmgarage då bilen mår bättre av att stå i ”ett” klimat, sen gynnas en elbil att stå uppvärmt men det är inte så många dagar per år som det behövs i södra Sverige.

Man får inte ens ha ett avlopp i garage anslutet till det vanliga nätet ,vattnet är så förorenat.
Ok så att köra in sin elbil full med snö i ett varmgarage är inget ovanligt utan det finns för och nackdelar med det?
 
Rickard.
Jag tror du kommer ångra dig. Det är ganska mycket som fastnar på en bil i blötväder och det är vårt att få bort tillräckligt mycket innan man åker in.

Det är korrekt att man inte får koppla golvbrunnen direkt till avlopp utan man måste ha en avskiljare men det är ingen märkvärdig sak som behövs för ett garage.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Jag tror du kommer ångra dig. Det är ganska mycket som fastnar på en bil i blötväder och det är vårt att få bort tillräckligt mycket innan man åker in.

Det är korrekt att man inte får koppla golvbrunnen direkt till avlopp utan man måste ha en avskiljare men det är ingen märkvärdig sak som behövs för ett garage.
Ok så vad gör man? Många verkar ju uppskatta garage.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Rickard.
J Johan Larsson9794 skrev:
Ok så vad gör man? Många verkar ju uppskatta garage.
Jag antog att du skulle bygga ett garage? Då tycker jag att man lägger in en liten ränna med avskiljare och skrapar fall där bilen står.

Har man ett befintligt garage utan så är det klurigare att göra något åt det men då kan du bara testa och se. Mitt garage har golvbrunn men trots det pga dålig gjutning får jag vatten mot väggarna om jag kör in bilen på vintern som sugs in i syllen. Långt ifrån optimalt vilket gör att jag bara kör in ett par gånger per vinter när jag måste.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Jag antog att du skulle bygga ett garage? Då tycker jag att man lägger in en liten ränna med avskiljare och skrapar fall där bilen står.

Har man ett befintligt garage utan så är det klurigare att göra något åt det.
Har befintligt garage utan det men utan port. Det är idag som ett garage utan port.
 
Rickard.
J Johan Larsson9794 skrev:
Har befintligt garage utan det men utan port. Det är idag som ett garage utan port.
Ett garage utan port är väl en carport?
Vill du bara sätta port och hålla det kallt så går det säkert utmärkt, frågar du mig så är en carport ändå det bästa stället att förvara bilar på som används regelbundet.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Ett garage utan port är väl en carport?
Vill du bara sätta port och hålla det kallt så går det säkert utmärkt, frågar du mig så är en carport ändå det bästa stället att förvara bilar på som används regelbundet.
Ja knepigt det där för vi vill även använda garaget till annat. Vi använder iof bilen ofta så visst kommer den köras in och ut.

Men detta är väl ingen skillnad mot om man tex bor i ett bostadsförening med eget garage? Varför klarar bilarna av att förvaras där om inte också i ett egetuppvärmt garage?
 
Rickard.
J Johan Larsson9794 skrev:
Ja knepigt det där för vi vill även använda garaget till annat. Vi använder iof bilen ofta så visst kommer den köras in och ut.

Men detta är väl ingen skillnad mot om man tex bor i ett bostadsförening med eget garage? Varför klarar bilarna av att förvaras där om inte också i ett egetuppvärmt garage?
Bilen klarar såklart av det, problemet är ju att det blir rejält blött på golvet och med lite otur så kan det skada konstruktionen. Ska allt det vattnet sen torka (dunsta) så blir luften fuktig som i och för sig inte är toppen för bilen men det finns ju luftavfuktare.
 
  • Gilla
Kirka75
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Bilen klarar såklart av det, problemet är ju att det blir rejält blött på golvet och med lite otur så kan det skada konstruktionen. Ska allt det vattnet sen torka (dunsta) så blir luften fuktig som i och för sig inte är toppen för bilen men det finns ju luftavfuktare
Ok men är detta något man vanligtvis får räkna med när man har garage eller ser du detta som en särskild risk som uppstår till följd av våra förutsättningar för att ha garage?
 
Räcker det med en luftvärmepump för att hantera fukten som en snöig bil innebär?
 
Jag hade tidigare ett gammalt garage utan avlopp. I stället fanns det ett hål i plattan I mitten, med fall mot hålet. Vattnet ran ner i gruset under. Fungerade fint för oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.