438 läst · 22 svar
438 läst
22 svar
Går min laddomat som den ska och är pumpen i rätt läge?
Hej
Ser mätarna ut att stå i vettiga lägen nu mitt i eldningen? Eller kan man läsa ut ett problem som finns?. Pannna har gått i kok tidigare och det gjorde det även efter pumpbytet. Efter första kokningen efter pumpbytet så luktade jag via pumpen luftningsläge. Verkar blivit bättre.
Vill vara säker på att den termiska ventilen (78 graders tror jag] inte kärvar. Därav frågan om mätarnas lägen.
Har ny pump som sagt och den står nu i det här läget. Korrekt?
Ser mätarna ut att stå i vettiga lägen nu mitt i eldningen? Eller kan man läsa ut ett problem som finns?. Pannna har gått i kok tidigare och det gjorde det även efter pumpbytet. Efter första kokningen efter pumpbytet så luktade jag via pumpen luftningsläge. Verkar blivit bättre.
Vill vara säker på att den termiska ventilen (78 graders tror jag] inte kärvar. Därav frågan om mätarnas lägen.
Har ny pump som sagt och den står nu i det här läget. Korrekt?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 503 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 503 inlägg
Pumpen sitter på samma sida som pannan.
Du har en bra indikation hur mätarna bör stå på bilden nedan.
Således är något helt galet i denna installationen...
Anvisning för gamla Laddomat 21 (slutade tillverkas 2012):
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/PROD/prod_64_6861823.pdf
Har det fungerat förut innan pumpbytet?
Du har en bra indikation hur mätarna bör stå på bilden nedan.
Således är något helt galet i denna installationen...
Anvisning för gamla Laddomat 21 (slutade tillverkas 2012):
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/PROD/prod_64_6861823.pdf
Har det fungerat förut innan pumpbytet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 503 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 503 inlägg
Vid en rejäl kokning kan termostatpatron haverera, alltså den som skall öppna vid 78 grader eller vad man nu har för öppningsgradtal.
Det har till och med hänt att pinnen i termostatspatron har lossnat och hamnat i laddomatens cirkulationspump och blockerat den.
Tillägg: Fungerar pannans styrning av laddomatens pump, eftersom den kokade även före pumpbyte?
Det har till och med hänt att pinnen i termostatspatron har lossnat och hamnat i laddomatens cirkulationspump och blockerat den.
Tillägg: Fungerar pannans styrning av laddomatens pump, eftersom den kokade även före pumpbyte?
Redigerat:
Pannans styrning av pumpen funkar. Pumpen slår igång på inställd tempratur.L L A Axelsson skrev:Vid en rejäl kokning kan termostatpatron haverera, alltså den som skall öppna vid 78 grader eller vad man nu har för öppningsgradtal.
Ja det har funkat innan gamla pumpen havererade (den tjöt och kärvade).Krilleman skrev:
Har tickat och gått så länge att jag glömt bort hur mätarna borde stå, därav frågan.
Då återstår frågan om termostatpatron fungerar?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 503 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 503 inlägg
Som flera ovan redan noterat:
Fungerar termostaten tillfredsställande vid öppning?
Plocka bort termostaten och koka den i en kastrull, nu kan du enkelt bekräfta att den öppnar vid ca 78º som en standardvariant skall göra.
Den sitter här bakom muttern:
Fungerar termostaten tillfredsställande vid öppning?
Plocka bort termostaten och koka den i en kastrull, nu kan du enkelt bekräfta att den öppnar vid ca 78º som en standardvariant skall göra.
Den sitter här bakom muttern:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 503 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 503 inlägg
Jag med fler misstänker att det inte just är fel på termometrarna.B Bjober skrev:
Ett enkelt och oerhört billigt sätt är att byta plats på dessa.
Blir ekvationen lika så är termometrarna hela.
Termostaten bör kontrolleras initialt.
Oavsett om termostaten är hel eller ej (jag tror den är dålig) ,så hur får du högst temperatur i botten på laddomaten?Krilleman skrev:
Även om pumpen snurrar åt fel håll så ska det inte se ut sådär.