Som det är nu har vi självdrag och på sommaren blir det ingen luftomsättning. Lösningen heter öppna fönster, men dels skulle vi vilja använda luftvärmepumparna som AC på sommaren (vilket är svårt om flera fönster står öppna) och dels kommer det in massor av flugor eftersom det går kossor kring trädgården!
Funderade ett tag på en frånluftvärmepump, men det blir för dyrt och omständligt. Enklast, effektivast och billigast vore en kanalfläkt som är kopplad till en fuktsensor och tyristor/varvtalsregulator. Det går redan spirorör från båda badrummen till en gemensam kanal som via kallvinden går ut genom taket, så det ska väl inte vara så komplicerat att installera en kanalfläkt på vinden tänkte jag!
Bekvämt vore om man kunde varvtalsstyra fläkten från badrummet eller utanför badrummet, oavsett vilken våning man befinner sig på, utan att behöva gå upp eller ner i trappan mellan våningarna? Finns det färdiga lösningar för detta? Eller få man finna sig i den enda tyristor på bottenvåningen?
/Pontus
Funderade ett tag på en frånluftvärmepump, men det blir för dyrt och omständligt. Enklast, effektivast och billigast vore en kanalfläkt som är kopplad till en fuktsensor och tyristor/varvtalsregulator. Det går redan spirorör från båda badrummen till en gemensam kanal som via kallvinden går ut genom taket, så det ska väl inte vara så komplicerat att installera en kanalfläkt på vinden tänkte jag!
Bekvämt vore om man kunde varvtalsstyra fläkten från badrummet eller utanför badrummet, oavsett vilken våning man befinner sig på, utan att behöva gå upp eller ner i trappan mellan våningarna? Finns det färdiga lösningar för detta? Eller få man finna sig i den enda tyristor på bottenvåningen?
/Pontus
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 2 056 inlägg
Nästan exakt samma frågeställning som jag hade i tidigare tråd: http://www.byggahus.se/forum/ventilation/60083-styra-franluftsflaekten-fran-flera-rum.html
Om du nöjer dig med att kunna växla mellan två hastigheter så funkar detta alldeles utmärkt.
Om du nöjer dig med att kunna växla mellan två hastigheter så funkar detta alldeles utmärkt.
Forcerad och icke-forcerad tror jag kan räcka långt.
Bara man smidigt kan ändra inställningen på dessa båda lägen, beroende på utetemperatur osv.
Den här kanske kan bli bra?
Systemair "Transformator regulator, 5 steg, hög och låg, 230V"
Och sedan en timer i varje badrum och en kabel till transformatorn?
/Pontus
Bara man smidigt kan ändra inställningen på dessa båda lägen, beroende på utetemperatur osv.
Den här kanske kan bli bra?
Systemair "Transformator regulator, 5 steg, hög och låg, 230V"
Och sedan en timer i varje badrum och en kabel till transformatorn?
/Pontus
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 2 056 inlägg
Du kan ju också sätta in en hygrostat i varje badrum och låta dem styra transfomatorn. Exempelvis en sådan här
Data finns på www.regin.se under Produkter / Fukt
Data finns på www.regin.se under Produkter / Fukt
Ja, det är ingen dum idé!
Och en blomsprayflaska som man kan använda på hygrostaten när man har bajsat och vill forcera ventilationen!
Jag tackar för de fina förslagen! Är det någon som har sett en timer med en diskret tryckknapp som forcerar ventilationen en stund efter att kan tryckt på knappen?
/Pontus
Och en blomsprayflaska som man kan använda på hygrostaten när man har bajsat och vill forcera ventilationen!
Jag tackar för de fina förslagen! Är det någon som har sett en timer med en diskret tryckknapp som forcerar ventilationen en stund efter att kan tryckt på knappen?
/Pontus
Produkter som diskuteras i tråden