9 079 läst · 18 svar
9k läst
18 svar
Styra frånluftsfläkten från flera rum?
Sida 1 av 2
Medlem
· Västernorrland
· 2 056 inlägg
Jag håller just nu på att renovera tvättstuga/gästtoa och kommer framöver att bygga om köket samt huvudbadrummet.
Vi har en central fläkt för frånluft från samtliga dessa utrymmen. Fläktens hastighet styrs idag med val 1-4 på ett vred på spiskåpan.
När vi bygger om köket så kommer vi att flytta spisen så långt från dess ursprungliga plats så att vi funderar på att byta spisfläkten mot en med egen fläktmotor och låta den gå ut i eget rör separerat från centralfläkten.
Problemet blir ju då att styrningen till centralfläkten försvinner. Det borde väl inte vara något problem att låta montera ett separat fläktstyrning med annan placering. Eller?
Också, finns det något bra sätt att installera styrning från flera ställen? Typ en timerknapp/vred, monterad i badrummen, för forcerad ventilation.
Det vi får göra nu är ju att vrida på fläkten innan duschning vilket då ökar suget i ventilationen. Men ofta kommer man på detta "efter" att man har ställt sig i duchen och vill då inte springa ut/upp i köket för att slå på fläkten.
Hoppas att någon förstår min fråga.
Det jag söker är alltså någon form av möjlighet att från badrum/duschrum aktivera högre fläkthastighet vid behov?
Vi har en central fläkt för frånluft från samtliga dessa utrymmen. Fläktens hastighet styrs idag med val 1-4 på ett vred på spiskåpan.
När vi bygger om köket så kommer vi att flytta spisen så långt från dess ursprungliga plats så att vi funderar på att byta spisfläkten mot en med egen fläktmotor och låta den gå ut i eget rör separerat från centralfläkten.
Problemet blir ju då att styrningen till centralfläkten försvinner. Det borde väl inte vara något problem att låta montera ett separat fläktstyrning med annan placering. Eller?
Också, finns det något bra sätt att installera styrning från flera ställen? Typ en timerknapp/vred, monterad i badrummen, för forcerad ventilation.
Det vi får göra nu är ju att vrida på fläkten innan duschning vilket då ökar suget i ventilationen. Men ofta kommer man på detta "efter" att man har ställt sig i duchen och vill då inte springa ut/upp i köket för att slå på fläkten.
Hoppas att någon förstår min fråga.
Det jag söker är alltså någon form av möjlighet att från badrum/duschrum aktivera högre fläkthastighet vid behov?
Verktygstokig
· Tumba
· 46 inlägg
Låter som att det du borde göra är att ersätta den idag inbyggda Trafon i köksfläkten med en lös, placerad på något vettigt ställe. Det finns modeller med 2st hastigheter i samma trafo. Perfekta där man vill kunna forcera ventilationen. Sen får du antingen sätta en timer och koppla till trafon eller en tryck knapp i exempelvis dusch och tvättstuga. Se tex. Systemair
Lycka till!
Rickard
Lycka till!
Rickard
Medlem
· Västernorrland
· 2 056 inlägg
Fick tag på Systemairs trafo med 2 hastigheter från. Även timers. Jag har inte fått hem dem än, men dessa löser mitt problem alldeles utmärkt. Ett problem mindre i planeringen av nya köket.
tack Styr_Rickard för bra tips.
tack Styr_Rickard för bra tips.
Det här var intressant... jag har själv precis funderat på Systemairs 2stegs trafo i mitt frånluftsprojekt.
Sen är frågan om det är en bra idé att styra frånlufts flödet i mitt fall för forcering eller timer styrning. Jag håller nu på att koppla frånluft från 3badrum+källare.
-Finns det någon som har testat att forcera ventilationen med ett timervred i varje badrum? Då forcerar jag ju även 2 andra badrum+tvättstugan i källaren om jag duchar...
-Alternativt köra på timer med låg på natten och hög på dagen. I ett flerbostadshus jag bodde i så stängde de av från/tilluft 22-06.
-it-snubben: Var hittade du att köpa dem nånstans?
Eller är detta för mycket överkurs att köra hög/låg...
Sen är frågan om det är en bra idé att styra frånlufts flödet i mitt fall för forcering eller timer styrning. Jag håller nu på att koppla frånluft från 3badrum+källare.
-Finns det någon som har testat att forcera ventilationen med ett timervred i varje badrum? Då forcerar jag ju även 2 andra badrum+tvättstugan i källaren om jag duchar...
-Alternativt köra på timer med låg på natten och hög på dagen. I ett flerbostadshus jag bodde i så stängde de av från/tilluft 22-06.
-it-snubben: Var hittade du att köpa dem nånstans?
Eller är detta för mycket överkurs att köra hög/låg...
Medlem
· Västernorrland
· 2 056 inlägg
Jag tror att "gemensam" forcering av luften förekommer ju i stort sett i alla hus med centralfläkt. Det är ju tex redan den lösningen i mitt befintliga system, fast forceringen nu sker via köksfläkten.Ugglan skrev:Det här var intressant... jag har själv precis funderat på Systemairs 2stegs trafo i mitt frånluftsprojekt.
...
Fick nyligen veta att i en bekants nybyggda hus är det redan ovanstående 2-hastigheters trafo för centralfläkten. Enda skillnaden är att dom har automatisk forcering vid för hög luftfuktighet istället.
Varför vill man inte ha ventilation dygnet runt???Ugglan skrev:
Det är inte lätt att hitta återförsäljare, men en googling på systemair och återförsäljare gav några. Dock lyckades jag köpa via kontakters kontakter så jag kan inte hänvisa till någon specifik.Ugglan skrev:
Jag tycker det är en bra idé med forcering. Vet bara inte om forcering kommer användas i mitt hus i praktiken. Jag har ett flerfamiljshus. Min erfarenhet är att folk struntar i att forcera, utan istället sätter igen alla ventiler för att det låter för mycket...it-snubben skrev:Jag tror att "gemensam" forcering av luften förekommer ju i stort sett i alla hus med centralfläkt. Det är ju tex redan den lösningen i mitt befintliga system, fast forceringen nu sker via köksfläkten.
Fick nyligen veta att i en bekants nybyggda hus är det redan ovanstående 2-hastigheters trafo för centralfläkten. Enda skillnaden är att dom har automatisk forcering vid för hög luftfuktighet istället.
Varför vill man inte ha ventilation dygnet runt???
Det är inte lätt att hitta återförsäljare, men en googling på systemair och återförsäljare gav några. Dock lyckades jag köpa via kontakters kontakter så jag kan inte hänvisa till någon specifik.
Därför funderade jag på om man skulle köra centralt på timer. Forcera under de timmar på dygnet på det duschas, tvättas, och lagas mest mat. Däremellan ha grundventilation.
Hade du tänkt forcera med någon typ av timervred i badrummen?
Alltid samma problem med återförsäljare till privatpersoner...
Medlem
· Västernorrland
· 2 056 inlägg
Ugglan: Ja, jag ska ha ett timervred i varje badrum. Det gör det enkelt för mig att starta forcering när jag behöver det.
(blev påmind om det i går kväll när jag ställde mig i duschen och kom på att jag hade glömt öka fläktens hastighet i köket. Sååå irriterande...)
Att använda dygnstimer är ju ett sätt att tvinga forcering så att det inte glöms bort i flerfamiljshus (problemet är väl att lyckas kartlägga de tider som de boende i huset duschar utan att bli polisanmäld :-O ).
Kanske du skulle ha det fuktstyrt istället. Ett givare i varje badrum som forcerar vid behov.
(blev påmind om det i går kväll när jag ställde mig i duschen och kom på att jag hade glömt öka fläktens hastighet i köket. Sååå irriterande...)
Att använda dygnstimer är ju ett sätt att tvinga forcering så att det inte glöms bort i flerfamiljshus (problemet är väl att lyckas kartlägga de tider som de boende i huset duschar utan att bli polisanmäld :-O ).
Kanske du skulle ha det fuktstyrt istället. Ett givare i varje badrum som forcerar vid behov.
Det låter som rätt mycket kopplande och ledningsdragning. Finns det inte trådlösa enheter för detta? I princip behöver du ett relä centralt som styrs trådlöst och drar trafon till forcerad hastighet. Sedan styr du reläet trådlöst från hur många distribuerade enheter du vill.
Utan att veta så gissar jag att det finns prylar för detta på typ Clas Ohlsson, Teknikmagasinet osv. Kan ju vara kul att bygga ihop, eller hur?
Utan att veta så gissar jag att det finns prylar för detta på typ Clas Ohlsson, Teknikmagasinet osv. Kan ju vara kul att bygga ihop, eller hur?
Medlem
· Västernorrland
· 2 056 inlägg
Ja, det är klart att det går på andra sätt också.
Trådlöst är i mitt tycke inte ett bra alternativ. Det är ofta känsligt för störningar (vem vill ha ett fläktsystem som gasar på i takt med att grannen varvar sin moped?), och så kostar det mer än de få metrarna med två ledare till varje badrum.
Men det beror ju på hur stort hus man har, förstås.
Trådlöst är i mitt tycke inte ett bra alternativ. Det är ofta känsligt för störningar (vem vill ha ett fläktsystem som gasar på i takt med att grannen varvar sin moped?), och så kostar det mer än de få metrarna med två ledare till varje badrum.
Nu är man igång igen... det vore skoj att få bygga ett system med fuktsensorer i varje badrum för central forcering. Tack för idé!
Men det är nog inte så billigt och lätt att hitta bra grejjer. Man får nog bygga ihop något eget? Vad jag vet finns det bara hygrostater för starkström. Eller någon som vet om det finns några enkla fuktmätare för att kunna switcha en låg/hög trafo...
Men det är nog inte så billigt och lätt att hitta bra grejjer. Man får nog bygga ihop något eget? Vad jag vet finns det bara hygrostater för starkström. Eller någon som vet om det finns några enkla fuktmätare för att kunna switcha en låg/hög trafo...
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Äh, *bakåtsträvare*it-snubben skrev:Ja, det är klart att det går på andra sätt också.
Jag har trådlöst bredband hemma, 3 st trådlösa hygrometrar, 4 st trådlösa termometrar, 3 st trådlösa klockor, en garageport med 3st trådlösa sändare till öppnaren, två stycken datorer kopplade trådlöst till nätverket, trådlöst lås till bilen, hemmalarm med 3 stycken trådlösa rörelsesensorer, 2 st trådlösa dörrgivare, 1 st trådlös brandvarnare kopplad till larmet, 2 stycken trådlösa telefoner, + ett oräkneligt antal mobiltelefoner påslagna samtidigt.
Jag har ALDRIG haft en enda störning. Och du tror inte man kan styra en stackars fläkt trådlöst?
Hähähähä... välkommen till 2000-talet!
Tänk på att du inte kan koppla in alla timers direkt på trafon utan dom måste styra ett relä som i sin tur växlar hastigheten på trafon.it-snubben skrev:
Bara så att du slipper bränna din nya fina trafo
Medlem
· Västernorrland
· 2 056 inlägg
Varför skulle trafon brännas? Trafon har speciell ingång som växlar till forcerat läge. Timern är ju en brytare. Finns ingen nämnvärd belastning genom den.FrittDrag_II skrev:
Samtliga timers kan väl kopplas parallellt med n/o-funktion, eller i serie om det är n/c-funktion.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Men tack för varningen, jag ska vidarebefordra detta till elektikern som ska installera.
Medlem
· Västernorrland
· 2 056 inlägg
Ahaaaa. Så 2000-talet är tiden för trådlösa enheter? Trodde att det var mp3 som gällde. Måste vara lite efterConsensus skrev:Äh, *bakåtsträvare*
Jag har trådlöst bredband hemma, 3 st trådlösa hygrometrar, 4 st trådlösa termometrar, 3 st trådlösa klockor, en garageport med 3st trådlösa sändare till öppnaren, två stycken datorer kopplade trådlöst till nätverket, trådlöst lås till bilen, hemmalarm med 3 stycken trådlösa rörelsesensorer, 2 st trådlösa dörrgivare, 1 st trådlös brandvarnare kopplad till larmet, 2 stycken trådlösa telefoner, + ett oräkneligt antal mobiltelefoner påslagna samtidigt.
Jag har ALDRIG haft en enda störning. Och du tror inte man kan styra en stackars fläkt trådlöst?
Hähähähä... välkommen till 2000-talet!
Men hur vet du att du "ALDRIG har haft en enda störning"?
- Trådlöst LAN, dvs WLAN. Prova att streama musik till datorn samtidigt som du värmer nåt i mikron!!! Eller prova att kombinera WLAN med trådlös videolänk. Eller även Bluetooth i närheten av WLAN. Samtliga dessa kör på samma 2.4ghz och krockar. Räddad av att WLAN hanterar detta och ber sändaren skicka om vilket du inte märker nåt av.
- Trådlösa hygro-/termometrar. Hur vet du hur många gånger den skickar och det blir felöverfört och därmed inte displayen uppdateras?
Och du menar att du ALDRIG har behövt trycka 2ggr för att låsa upp bildörren?
Ok. Trådlösa enheter fungerar. Och används till mycket. Trådlöst är bra just för att det är trådlöst, inte för att det är driftsäkert. Fungerar säkert alldeles utmärkt till att styra ventilation också. Men varför? ("titta gumman, jag kan forcera fläkten från städskrubben"
Nja, när det gäller fasta installationer så ska de nog vara driftsäkra och underhållsfria. Någon gång ska huset säljas också... tänk att förklara för "okunniga Sune" hur han ska vädra ut huset.