P PappasHammare skrev:
Tycker du verkligen att era diskutioner om datastömmar och WDM etc är relevant för TS?
En kort utvikning av ämnet, går bra att inte lägga på minnet. Vilket också "pekpinnar" är🤣
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
T
V Viking66 skrev:
Vi bor på en tomt med två hus, det går en varsin fiber in till husen vilket innebär att vi måste ha dubbla abonnemang, går det att dela fibern redan ute i ”skåpet” och sätta in en varsin mottagare/router i husen på samma abonnemang?
Finna det 230V i skåpet och plats så kan man ju sätta mediakonverten och dylikt där? Har du leverantör som kan leverera flera ip-adresser så kan man ju även få så det upplev som två separata abonnemang.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Tyvärr så finns de ju massa olika närt. Vi var ju dom första som byggde upp ett kommun nät så vi äger ju vårt eget nät om man säjer så.
 
B
T Tjalve_85 skrev:
Rent fysiskt är det nog redan så. Men ska du dela abonnemang med grannen så får ni dra en egen kabel.
Obs. Jag tror inte nån leverantör tillåter att du gör så dock. Kolla deras avtal/villkor.
Ingen som koller kolla dock.
Är det två hushåll är det inte tillåtet enligt villkor. Är det en ”gäststuga” är det ju ok
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B
T Trollskidan skrev:
Delar fiber när med grannen.
Visslingen en fritidsboende men ville inte lägga 40´ på att dra in fiber.
Vi kör trådlöst med denna model. Helt klockren inga problem

[länk]
Tyvärr är det detta beteendet som leder till höga anslutningsavgifter, skulle alla göra på detta sätt skulle det vara vara hälften som delar på hela nätets kostnader. Så det som att tjuvåka på kollektivtrafiken och säga att din kompis har ju köpt biljett…
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno och 4 till
  • Laddar…
P
B Boan skrev:
Tyvärr är det detta beteendet som leder till höga anslutningsavgifter, skulle alla göra på detta sätt skulle det vara vara hälften som delar på hela nätets kostnader. Så det som att tjuvåka på kollektivtrafiken och säga att din kompis har ju köpt biljett…
Nja kanske inte riktigt.
I detta fall är det bara en tomt men med två hus. Kan vara total ett hushåll men även ett hushåll per hus men det får TS återkomma med.
Osäkert läge.
Inom ett hushåll får man dela.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Varför inte bara dra en vanlig nätverkskabel, sätta en router / brandvägg i vardera fastighet så det blir två subnät. Givetvis går det ju att dra en "lokal" fiber mellan husen, men det känns väl lite overkill om det är några meter mellan dem.

Jag vet inte, men skulle kunna tänka mig att en "inneboende" borde få snylta på samma nät utan att betala för en egen anslutning, men börjar man hyra ut för permanentboende så känns det inte rimligt att göra så. Men å andra sidan, hur ska ISP upptäcka detta?

Jag skulle aldrig sätta upp ett eget nät till grannen med helt eget hushåll, det känns ju som att planka på pendeltåget eller liknande. (att jag utan att blinka skulle gjort det när jag var ung är ju en annan sak :D)
 
B
P PappasHammare skrev:
Nja kanske inte riktigt.
I detta fall är det bara en tomt men med två hus. Kan vara total ett hushåll men även ett hushåll per hus men det får TS återkomma med.
Osäkert läge.
Inom ett hushåll får man dela.
absolut, det är lite samma som att det krävs separat elanslutning om det är ett attefallshus som ska vara bostad.
 
B Boan skrev:
absolut, det är lite samma som att det krävs separat elanslutning om det är ett attefallshus som ska vara bostad.
Det blir väl även egen fastighetsskatt på det huset om det är inrett för eget hushåll (är det tex ett gästrum eller garage utan kök, toa osv blir det väl inte det och kräver inte egen el, skatt, fiber, sophämtning osv?).

Tycker attefallshus verkar "överskattat". Eller snarare, det verkar tillkomma mkt kostnader - jag undrar om alla räknat på det? Samtidigt går det väl hyra ut och få in mycket pengar om man bor på en attraktiv plats...
 
B
Det var mest att regelverket kring elanslutning….
 
B Boan skrev:
absolut, det är lite samma som att det krävs separat elanslutning om det är ett attefallshus som ska vara bostad.
Lite skillnad är det. Att dela elanslutning är ett brott mot ellagen. Att dela fiberanslutning är troligen ett avtalsbrott. Det beror på exakt vad det står i avtalet.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
useless useless skrev:
Lite skillnad är det. Att dela elanslutning är ett brott mot ellagen. Att dela fiberanslutning är troligen ett avtalsbrott. Det beror på exakt vad det står i avtalet.
När fiberlobbyn blir lika gammal och stark som el-lobbyn kommer även pulande med nätverk kräva auktorisation. 😉
 
  • Ledsen
kashieda
  • Laddar…
V Viking66 skrev:
Vi bor på en tomt med två hus, det går en varsin fiber in till husen vilket innebär att vi måste ha dubbla abonnemang, går det att dela fibern redan ute i ”skåpet” och sätta in en varsin mottagare/router i husen på samma abonnemang?
Har du nog stark signal på routern är det ju bara dela på den. 😊 Skulle lätt kunna dela med grannar, stark signal från deras routrar.
 
Mats-S
P PappasHammare skrev:
Har du frågat nätleverantören?
Att fråga är att be om ett nej ;-)
P PappasHammare skrev:
dela nätet så man inte kan komma åt varandras delnät
Precis så ska man göra, skaffa en vettig router som går att konfa säkert med flera oberoende nät.
 
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
Man kan tolka det på flera sätt, ett är: går det att stjäla pengar? Svar ja, men det är inte lagligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.