Detta ser inte ut att vara vanlig kopparprisol, utan en variant som heter wirsbo flex, tunnväggigt stålrör! Dessa var ofta kopplade som ettrör system, bra att tänka på!

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
T Toffe82 skrev:
Det som är så konstigt är vad min far berättade (jag var inte med) att en rörmokare häromåret tog av en liten bit (i samband med att golvet öppnades p.g.a annan orsak), och så gav han den åt min far att blåsa i. Och den var så igensatt att det inte gick att blåsa i.
Detta har spökat lite för mig. Kan det varit ärg (heter det så?) som bildas i kopparn?
Du får skrapa lite på rören så du är säker på att det är koppar då har du inga problem med att de stått oanvända förutom ev frysning. Är de däremot tunnväggiga stålrör som Rishlish nämner i #16 är risken stor att delar är sönderrostade om de stått tomma eller värre delvis fyllda.

Det du visar på bilden är inga vanliga prisolrör det ser du på det tunna plastskiktet så stålrör är troliga eller typen prisol kallad radisol men då bör du kunna mäta upp några tiondelar mindre godstjocklek.

Som sagt kan du oavsett undersöka att det är tätt och inte igensatt till att börja med.

Hittade ritningen till huset nu och där står mycket riktigt ”Värmevattenledning mjuka stålrör med plastmantel”.
Det är nog bara att acceptera att systemet är dött 😬

T Toffe82 skrev:
Hittade ritningen till huset nu och där står mycket riktigt ”Värmevattenledning mjuka stålrör med plastmamed luft till ntel”.
Det är nog bara att acceptera att systemet är dött 😬
Inte säkert då allt varit ihopkopplat och ev syre är förbrukat, men då kan du som någon nämnt, provtrycka med luft till 0,5 bar och se om trycket sjunker, kan bli att fylla på ett par gånger. Sen se på trycket och lyssna på pysljud.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Krilleman
T TommyC skrev:
Jag tycker att det ser ut som prisolrör. Prisolrör rostar inte.
Tjockleken på plastskiktet är större på Prisol.
Dessa rör verkar vara av modellen Radisol.

Radisol har tunnare godstjocklek.

Två vita rör med metallkopplingar sticker upp från golvet, troligen av modellen Radisol med tunnare godstjocklek än Prisol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tabell med specifikationer för plastbelagda värmeledarrör, inklusive kopparrörens mått, mantelns diameter och tekniska data som hållfasthet och renhet.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Inte säkert då allt varit ihopkopplat och ev syre är förbrukat, men då kan du som någon nämnt, provtrycka med luft till 0,5 bar och se om trycket sjunker, kan bli att fylla på ett par gånger. Sen se på trycket och lyssna på pysljud.
Ok, måste plugga alla utgångar först (18 st).

Jag tror dock den stora risken är att det satt igen. Och då antar jag att det är kört? Eller finns det nåt ”medel” man kan spola rören med om de rostat igen?

Krilleman
T Toffe82 skrev:
Jag tror dock den stora risken är att det satt igen. Och då antar jag att det är kört? Eller finns det nåt ”medel” man kan spola rören med om de rostat igen?
Är systemet väl tömt så finns det ingen anledning att det skulle sättas igen.

Det är större sannolikhet att något frusit sönder när det varit kallställt.

Plugga i M22 muttrarna och provtryck!

https://www.trio-perfekta.se/productvariation/8182499

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Radisol används och fungerar ungefär som Prisol. Skillnaden är att kopparröret i Radisol är lite tunnare jämfört med Prisol. Wirsbo Flex tunna stålrör har jag ingen kunskap om, har aldrig hört talas om den typen av rör, är det möjligen Wirsbo Pex, plaströr som avses?

Med reservation för att jag inte begriper vilken typ av rör som bilden visar så ser det ut som att det är rördragning för 1-rörsystem. 2-rör med avgreningar dolt under golvet är ju möjligt i princip men något sådant har jag aldrig läst om eller hört talas om annat än några versioner som har beskrivits här från äldre hus där hela rördragningen var utförd med gängade stålrör och T-kopplingar under golvet. Troligen ingen som förekom i slutet av 70-talet.

Om det nu är rördragning under golven för 1-rörsystem så går det inte att plugga och provtrycka på annat sätt än att plugga och provtrycka varje enskilt rör mellan radiatorerna alternativt "bygla" de två rören som sticker upp ur golven på varje plats där det har suttit en radiator och provtrycka antingen en slinga i taget eller alla slingor samtidigt beroende på om det går att isolera slingorna.

Tag gärna några bilder på platsen där den tidigare värmekällan har funnits så man ser hur rören från värmekällan förgrenas ut mot radiatorerna (1-rör-slingorna?) och returerna ser ut. Finns det strypventiler per slinga?

• Gilla
Toffe82
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Radisol används och fungerar ungefär som Prisol. Skillnaden är att kopparröret i Radisol är lite tunnare jämfört med Prisol. Wirsbo Flex tunna stålrör har jag ingen kunskap om, har aldrig hört talas om den typen av rör, är det möjligen Wirsbo Pex, plaströr som avses?

Med reservation för att jag inte begriper vilken typ av rör som bilden visar så ser det ut som att det är rördragning för 1-rörsystem. 2-rör med avgreningar dolt under golvet är ju möjligt i princip men något sådant har jag aldrig läst om eller hört talas om annat än några versioner som har beskrivits här från äldre hus där hela rördragningen var utförd med gängade stålrör och T-kopplingar under golvet. Troligen ingen som förekom i slutet av 70-talet.

Om det nu är rördragning under golven för 1-rörsystem så går det inte att plugga och provtrycka på annat sätt än att plugga och provtrycka varje enskilt rör mellan radiatorerna alternativt "bygla" de två rören som sticker upp ur golven på varje plats där det har suttit en radiator och provtrycka antingen en slinga i taget eller alla slingor samtidigt beroende på om det går att isolera slingorna.

Tag gärna några bilder på platsen där den tidigare värmekällan har funnits så man ser hur rören från värmekällan förgrenas ut mot radiatorerna (1-rör-slingorna?) och returerna ser ut. Finns det strypventiler per slinga?
Du kan läsa #18 där TS själv skriver att det anges mjuka plastbelagda stålrör. Stämmer även bra med tiden för bygget och på bilderna ser det lite rostigt ut invändigt.

Om det ska provtryckas är det lämpligt att gå lite högre i tryck och med vatten. Om nu rören skadats av frysning eller korrosion är det bra att få koll på att de inte är skenbart ok genom att plastmanteln tätar.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Ok, det vore intressant att hitta specen på "mjuka plastbelagda stålrör". Mjukt stål har jag aldrig hört talas om så det vore intressant att förstå vad det är.

Edit: Cupori har bra dokumentation av kopparrör och deras egenskaper. Motsvarande dokumentation för "mjuka stålrör" skulle vara intressant att läsa.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Ok, det vore intressant att hitta specen på "mjuka plastbelagda stålrör". Mjukt stål har jag aldrig hört talas om så det vore intressant att förstå vad det är.

Edit: Cupori har bra dokumentation av kopparrör och deras egenskaper. Motsvarande dokumentation för "mjuka stålrör" skulle vara intressant att läsa.
Är mest att de är tunnväggiga och materialvalet, tillverkningsmetod som ger egenskaper liknande prisol som de delar dimension och möjlighet att använda samma kopplingar. De får kanske ses som ett eko från miljonprogram, DDR-Sverige, statens planverk osv där någon ibland feltänkt rationalitet gav diverse lösningar som inte blev så långlivade alltid.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Är mest att de är tunnväggiga och materialvalet, tillverkningsmetod som ger egenskaper liknande prisol som de delar dimension och möjlighet att använda samma kopplingar. De får kanske ses som ett eko från miljonprogram, DDR-Sverige, statens planverk osv där någon ibland feltänkt rationalitet gav diverse lösningar som inte blev så långlivade alltid.
Sådana har jag dragit. De behandlades precis som Prisol och Radisol. De var likt Radisol lite bökigt att bocka då de gärna vek sig istället för att forma en snygg böj. Orsaken till att de användes var ....tadaaa..priset! Inget nytt under solen här inte.🤑 Den stora nackdelen är att skarvar med pyttesmå läckor till slut får rören att rosta sönder. Vanligtvis precis ovan golvet🤢😱.

TS. Är det träbjälklag etter gjuten platta under golvet?

• Gilla
Toffe82
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Jag som trodde att det var marknaden som kom med olika lösningar på byggmetoder som ibland inte fungerar bra, exempelvis enstegstätad fasad.
Där ser man hur fel man kan ha.😉

• Haha
MultiMan
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Sådana har jag dragit. De behandlades precis som Prisol och Radisol. De var likt Radisol lite bökigt att bocka då de gärna vek sig istället för att forma en snygg böj. Orsaken till att de användes var ....tadaaa..priset! Inget nytt under solen här inte.🤑 Den stora nackdelen är att skarvar med pyttesmå läckor till slut får rören att rosta sönder. Vanligtvis precis ovan golvet🤢😱.

TS. Är det träbjälklag etter gjuten platta under golvet?
Det är gjuten platta som man lagt frigolit och golv uppe på. Inga bjälkar. Vill minnas att det var billigaste billig-huset som gick att bygga 1979 😆

Utifrån den info jag har nu känns det som, om man ändå ska investera i 18 nya radiatorer kan det vara värt att dra nya kopparrör (ovan golv) istället för att satsa på ett gammalt rostigt system. Om det inte blir en extrem mer-kostnad dvs…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.