nanowire skrev:
Jag kan rekommendera Axminsters set med tre 250 mm klingor klyv/kap/finkap som jag upplevt som prisvärda. Jag kan dock inte jämföra med annat än Bosch orginal kombiklinga.
Tack för tipset, det passar ju bra att ta dem samtidigt då. Jag kan dock inte hitta något set med tre. Är det dessa du menar?
http://www.axminster.co.uk/cmt-250mm-tct-saw-blades-prod826580/
(Jag har fortfarande inte lärt mig hitta speciellt bra på Axminsters sidor.) Det verkar som om de beställs en och en, spelar ju mindre roll iofs men finns det ett set om 3 så brukar man kunna spara några kronor jämfört med att beställa enstaka.

jac skrev:
Lite OT men hittar du dem verkligen så billigt? Riktpriset i Sverige ligger ju på 475 + moms.
Jag vill minnas att du tidigare nämnt någon site i tyskland (?) i en annan tråd men jag trodde inte det kunde vara så stor skillnad. Jag har inte kollat så noga själv eftersom behovet inte upstått ännu men det blir kanske snart dags om jag får tummarna loss att beställa bordssågen. Då lär jag behöva något mer än originalklingan.

Jag har förresten också hört det som P-Plats skriver, att en slipad klinga kan vara bättre än en fabriksny. Jag kommer dock inte ihåg vem som sa det. Kan tom ha varit någon säljare, kanske på theofils?
Ser att dom har höjt priserna med ett par Euro men det är fortfarande jättebilligt jämfört med Sverige. Handlar man där ska man åxå passa på att ta hem lite tillbehör. Själv tänker jag snart beställa parallellanslaget till TS55an då det nästan är halva priset.
http://stores.ebay.de/Holzfachmarkt-Gerschwitz-GmbH_FESTOOL-PRODUKTE_160mm_W0QQLHQ5fTitleDescZ1QQrtZncQQ_fsubZ9QQ_sidZ217921233QQ_trksidZp4634Q2ec0Q2em14?_sop=2&_sc=1

jac skrev:
Tack för tipset, det passar ju bra att ta dem samtidigt då. Jag kan dock inte hitta något set med tre. Är det dessa du menar?
[länk]
(Jag har fortfarande inte lärt mig hitta speciellt bra på Axminsters sidor.) Det verkar som om de beställs en och en, spelar ju mindre roll iofs men finns det ett set om 3 så brukar man kunna spara några kronor jämfört med att beställa enstaka.
Jag hittar inte heller setet längre så det kanske har utgått? Men det var iaf. dessa klingor som ingick:
http://www.axminster.co.uk/axcaliber-250mm-tct-saw-blades-prod826567/

tror det kostade ca 35 GBP för alla tre så det är m.a.o.inte lika prisvärt längre. Klyvklingan är nog en bra deal i alla fall då man vinner mycket med en sådan och kanske inte behöver en mångdubbelt dyrare iaf. för byggsnickeri.

P-plats skrev:
HM-tanden BLIR tunnare med tiden, kanske inte märks lika väl på en klinga för trä som för en för metall. Tanden slits ju och blir mindre på alla håll men det ska ju inte halsen göra...
Tandhöjden ser man ju att den blir mindre då det är där den slipas men som jag skrev så gör det inte så mycket om det inte är så mycket kvar av tanden på höjden så länge den är tjockare än halsen.
Observera att detta är generelt och fråga alltid slparen om det är värt att slipa eller ej.

En riktig slipare kan göra underverk för era klingor och det är tråkigt att flera har dålig erfarenhet av at få sina klingor slipade...
...men det är ju ett hantverk och vi vet ju hur det kan skilja mellan flera hantverkare!? :rolleyes:
Du har säkert rätt i att tanden blir tunnare av användning. Men å andra sidan så har jag kasserat 4 klingor för att de inte gick att slipa om fler gånger - och ingen av dem hade för tunna tänder, utan de kasserade för att bröstet (vad heter det? framsidan, dvs den man slipar) på klingan hade blivit slipat så många gånger att det inte fanns något att ta på. Tunnheten var inget problem.

Håller med dig om skillnaden på slipare, som sagt så har jag också varit med om att ha fått en klinga förstörd.

nanowire skrev:
Jag hittar inte heller setet längre så det kanske har utgått? Men det var iaf. dessa klingor som ingick:
[länk]

tror det kostade ca 35 GBP för alla tre så det är m.a.o.inte lika prisvärt längre. Klyvklingan är nog en bra deal i alla fall då man vinner mycket med en sådan och kanske inte behöver en mångdubbelt dyrare iaf. för byggsnickeri.
Tack, det var egentligen dessa jag menade men råkade länka till motsvarande CMT klingor av misstag. Nåja ca 160 SEK för dessa är ju ett ganska bra pris förutsatt att de fungerar bra. Jag köpte nyligen en 48T DW klinga till kapsågen här hemma över disk och den gick loss på nästan 800 SEK!
Då får det nog följa med en uppsättning sådana också.

Daniel_N skrev:
Du har säkert rätt i att tanden blir tunnare av användning. Men å andra sidan så har jag kasserat 4 klingor för att de inte gick att slipa om fler gånger - och ingen av dem hade för tunna tänder, utan de kasserade för att bröstet (vad heter det? framsidan, dvs den man slipar) på klingan hade blivit slipat så många gånger att det inte fanns något att ta på. Tunnheten var inget problem.

Håller med dig om skillnaden på slipare, som sagt så har jag också varit med om att ha fått en klinga förstörd.
Självklart är det inte bara tjockleken som avgör när man tar beslut om klingan är värd att slipa eller ej.
Om jag inte är fel ute så blir klingan slöare lättare om tanden är sliten...

En sak till, jag har mer erfarenhet av metallkapning än träkapning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.