På vår nyköpta tomt står det två fina träd som vi funderar på om vi kan behålla. Där de står nu skall vi i sommar schakta för nytt hus så alternativet är att antingen prova att flytta dem till nytt ställe, eller att ge upp från början och såga ner dem.

Att försöka flytta dem tar ganska mycket tid och kraft så om det är dömt att misslyckas vill vi så att säga veta det innan... :)
P5160005.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P5160006.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Känns svårt=hög kostnad.....finns ingen alt placering av det ni tänkt ha där?

Enk Projektet skrev:
Känns svårt=hög kostnad.....finns ingen alt placering av det ni tänkt ha där?
:) Nej tyvärr, det är själva huset som ska stå där...

Mikael_L
Utan att egentligen veta ...
Men jag har hört att man måste få med nästan hela rotsystemet någorlunda intakt.
Och det brukar sträcka sig under marken på ungefär samma yta som kronan täcker, för de flesta träd.

Så om ni tänker er att ni måste få med en jordkoka i samma diameter som trädens krona har och ca 1 meter djup, så ser ni hur det bör gå till, och svårighetsgraden.

Men ni kan ju alltid chansa, att ta så stor del av rötterna som er grävmaskin mäktar med.
Och sen se om träden överlever.
Ta det med grävaren när han är hos er.
Jag vet inte vilken årstid som är bäst. Får ni ingen info här på forumet får ni fråga på en plantskola eller handelsträdgård. Sen tror jag att det är en fördel att reducera kronan en hel del i samband med flyttan, beskära bort en relativt stor andel, så trädet inte kräver lika mycket från rotsystemet i början. Även detta är nog bra att ni tar in lite råd om, jag gissar väl mest här.

Ja det här är absolut inga expertråd, jag tar lite ur minnet + lite gissningar. Bara så ni vet. :surprised:

Redigerat:
Mikael_L
Förövrigt har jag en kompis vars far ägde handelsträdgård.
Och jag vet att dom ibland flyttade relativt stora träd, inte fullvuxna björkar och så stora saker, men ändå ganska stora.
Jag kan fråga han om vad han kan om det. Han var ju med ibland i verksamheten.

Kan ni uppskatta höjden på era träd, och diametern på kronan.

Jag håller med Mikael_L, Chansa och flytta med grävaren som skall gräva ut för grunden, kan inte ta så lång tid
Har för mig att man skall se till att trädet får ordentligt med vatten den första tiden med, innan det har fått till ett nytt och bra rotsystem.

Alternativet är väl annars att anlita en riktig trädflyttarfirma för dyra pengar.

Ser ut som prakthäggmispel. Häggmisplarna har pålrot, dvs en rot som går på djupet mer än på bredden.
Ingen aning om hur de klarar en flytt!
Däremot är de relativt snabbväxande, så om ni köper rimligt stora exemplar i en plantskola, så borde ni kunna få upp liknande stora träd på ett 10-tal år.

Om ni prövar att flytta träden så tänk på att skära bort skadade rotdelar innan ni planterar. Beskärningen stimulerar nybildning av rötter.

Jag såg hur det flyttade träd utanför jobbet för ett tag sedan ("Parkträd", ca 15-20cm grov stam, ganska låga). De grävde en grav runt trädet, ungefär så att trädet stog kvar i en "ö" på ca 3x3m. Sedan tog de en rejäl hjullastare med pallgafflar på och körde ner dessa in under rotsystemet och lyfte alltihop.
Nu har träden stått ett par år på sina nya platser och de verkar leva ännu, så det verkar ha fungerat.

En sak till: bästa tiden för att göra detta är oktober-november. Sedan kopiöst med vattning ett par somrar framöver!

• Gilla
Bobafett
  • Laddar…
Har för mig om att jag läst om en flytt där man för att inte slita sönder alla finrött och få med så mycket av rotsystemet som möjligt flyttade trädet genom att koppla trädet till kran, gräva grav/dike runt trädet för att sedan spola bort all jord runt roten med vattenslang... Har ingen aning om hur bra de funkar men låter vettigt tycker jag...

Jag gjorde ett försök för 2-3år sedan med att flytta ett bergskörsbärsträd. Trädet var ca:3m högt, var redan då beskuret. då vi bor på en gammal myr och har bara ca:30cm jordlager och därunder "mjäla" så grävde jag (där trädet ska stå) ca:3m i diameter= kronans storlek, och ca:midjedjupt. Ska tillägga att jag har grävt allt för hand.
Fyllde sedan upp gropen med fin matjord och gödsel. Under trädet tog jag bort grässvålen försiktigt och försökte gräva upp rötterna mycket försiktigt (utifrån och in). Var mycket försiktig med de tunnaste rottrådarna då det är där trädet tar upp vatten. Sedan tog jag hjälp av vänner och bekanta och bar/släpade iväg trädet till sin nya plats. På med jord över rötterna så att trädet står för sig själv.
Sedan var det bara att vattna några timmar varje dag i en veckas tid innan jag kunde dra ner på vattningen.

Så här efteråt kan jag konstatera att resultatet blev rätt så hyfsat då det hela ändå bara var ett försök på vinst och förlust. Trädet lever, ja en stam del dog halvvägs upp, men nya skott har kommit upp från roten.
Var det värd det? Absolut, inte för trädets skull men för erfarenheten, och det var ett skitkul projekt.

Något att tänka på är att göra flytten när trädet har blommat klart någon gång under JAS månaderna (Juli-Sep.) och att trädet gärna har LITE löv kvar då du kan se på löven om det får för lite vatten under första vattnings veckan.

Lycka till!(y)

Göran.W
Det går att flytta nästan hur stora träd som helst.
Har för mig att det var i Tyskland det fanns en gigantisk maskin som är många gånger större en den på denna videon [video=youtube;La31B8Zb81w]http://www.youtube.com/watch?v=La31B8Zb81w[/video]
Det finns en hel del firmor som flyttar träd.
Använd vår väl Google och sök på trädflytt.

Jag hade provat att gräva runt om med en grävare och sen satt skopan under och dragit upp det.
Tänk på att få så mycket jord med som möjligt för då rotar det sig lättare.
Sen är det bara att vattna dagligen i iaf 2 veckor

Tack för alla tips. VI kommer beskära trädet nu och flytta det "i sommar". Om man gör så, finns det i teorin mer rötter än vad som grenverket kräver, och då bör trädet klara flytten bättre då man alltid dödar en hel del rötter i samband med den.

martinradbo skrev:
Tack för alla tips. VI kommer beskära trädet nu och flytta det "i sommar". Om man gör så, finns det i teorin mer rötter än vad som grenverket kräver, och då bör trädet klara flytten bättre då man alltid dödar en hel del rötter i samband med den.
Absolut sämsta tiden att beskära nu när träden står i blom! Bästa tiden för beskärning är perioden juni, juli, augusti.Se upp vid beskärning att ni inte lämnar några stumpar som blir inkörsport för sjukdomar.

Bästa tiden för flytt är i höst efter att träden fällt sina blad och gått i viloläge. Marken är då fuktig och trädet har gott om tid på sig att få rotfäste innan nästa växtsäsong. Sedan behöver ni vattna hela nästa sommar.
(tror ni mig inte fråga i första bästa plantskola !)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.