600 läst · 18 svar
600 läst
18 svar
Går det att få liv i en Flödesvakt?
det ser ut att vara en tungelement och ett motstånd endast i serie.tttomten skrev:
det som kan hända med tungelement är att de börja klibba - speciellt om den sluter kapacitiv eller induktiv last tillräckligt många gånger - motståndet som finns där i kopplingen är för att minska strömmarna vid tillslag till för tungelementet hanterbara nivåer.
en bestämd knack med mejselskaftet brukar få en sådan klibbad tungelement att fungera ett tag igen
det du behöver kolla är att den där ventilkäglan som beskrivs i patentet, fortfarande kan röra på sig och har en magnet i sig som följer med i rörelse när vattnet genom givaren står still respektive när det strömmar vätska i genom vakten.
har du kollat att vätska faktiskt flyter i röret? - så att det egentliga felet inte är på annat håll, vakten indikerar korrekt att det är för litet flöde och du river nu på fel ställe.
Det är varmvattnet från pannan så det flödar, men…X xxargs skrev:
Så enkelt var det, det var tomt 🙄GK100 skrev:
Mao var det bara ett rör med något som såg ut som backventil/kägla nertill, ett stift med något typ av packningsmaterial.
Frågan är om jag nu måste montera en backventil och Flödesvakt eller om det räcker med Flödesvakt.
Enl abstrakt/databladet, se inlägg # 10 verkar det som om det inte är en uttalad backventil utan det som benämns ’shuttle’ är precis det men jag tänker att den tätat för backflöde när den föll ned?
Nej den har ingen direkt verkan som backventil så det behöver du inte sätta in om du byter vakten till någon annan typ. Har käglan med magneten gett sig iväg borde du väl hitta den i rören bortöver. Nu kanske den inte stör där den ligger och när du öppnat den ingjutna delen med tungelementet så är det inte något att labba med oavsett.tttomten skrev:Det är varmvattnet från pannan så det flödar, men…
Så enkelt var det, det var tomt 🙄
Mao var det bara ett rör med något som såg ut som backventil/kägla nertill, ett stift med något typ av packningsmaterial.
Frågan är om jag nu måste montera en backventil och Flödesvakt eller om det räcker med Flödesvakt.
Enl abstrakt/databladet, se inlägg # 10 verkar det som om det inte är en uttalad backventil utan det som benämns ’shuttle’ är precis det men jag tänker att den tätat för backflöde när den föll ned?
Hittar inget bra alternativ designad för 100 grader som den tidigare var så det fick bli en likadan.
Ska bli intressant att se hur den ser ut innan den blev kokt och om jag ska leta efter fler delar.
Note,
Nu vill jag egentligen sponsra svensk handel men med en skillnad på 3’ för vad som verkar vara en originalprodukt så fick det bli Amazon.
Ska bli intressant att se hur den ser ut innan den blev kokt och om jag ska leta efter fler delar.
Note,
Nu vill jag egentligen sponsra svensk handel men med en skillnad på 3’ för vad som verkar vara en originalprodukt så fick det bli Amazon.
Liknande trådar
-
Går det att byta slagriktning på en nordan ytterdörr
Fasad -
Lönar det sig att flytta ett garage
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Handläggaren säger att vi först skall bygga taket klart sedan riva det
Utbyggnad och tillbyggnad -
Går det att koppla in nytt element?
El -
Går det att identifiera detta köket?
Kök